فیس بوک رسوایی جدید خود را تکذیب کرد

به گزارش فناوری فرهنگی،  خبری در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد فیس بوک گرفتار یک رسوایی دیگر شده و آن نیز امکان دسترسی شرکت‌های دیگری هم‌چون نتفلیکس و اسپاتیفای که با آن‌ها همکاری می‌کرده، بوده است.

در این گزارش که برای نخستین بار در نشریه نیویورک تایمز درباره این رسوایی جدید فیس بوک منتشر شد، هم‌چنین گفته شده بود که فیس بوک به ۱۵۰ شرکت و غول تکنولوژی که با آن‌ها تبادل علمی و مالی داشته، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربرانش را داده است که در صدر آن‌ها نام دو سرویس محبوب اینترنتی پخش و استریم آنلاین موسیقی و فیلم یعنی اسپاتیفای و نتفلیکس به چشم می‌خورد.

وب سایت USA TODAY هم نوشت اما حالا به نظر می‌رسد که فیس بوک در پاسخ به این خبر واکنش نشان داده و این اتهامات جدید مبنی بر دسترسی اسپاتیفای و نتفلیکس به کاربرانش را رد و تکذیب کرده است.
بر اساس اسنادی که در این گزارش جنجالی آورده شده است، فیس‌بوک علاوه بر موسسه تحقیقاتی کمبریج آنالتیکا با سایر شرکت‌ها نظیر اسپاتیفای، اپل، آمازون و نتفلیکس نیز در ارتباط بوده است و این همکاری زمینه‌ساز دسترسی آن‌ها به حریم خصوصی افراد و کاربران فیس بوک به شمار رفته و به نظر می‌رسد که در میان آن‌ها، اسپاتیفای و نتفلیکس به منظور آگاهی از سلایق کاربران به پروفایل آن‌ها نفوذ کرده تا بتوانند بر اساس علاقه آن‌ها به موسیقی و فیلم‌های موردعلاقه‌شان سرویس و خدمات بهتری را ارائه دهند.

حدودا یک سال پیش بود پس از آن‌که وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی انگلیسی تحت عنوان کمبریج آنالیتیکا در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش همکاری داشته، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی و تحقیقاتی و هم‌چنین نقض حریم شخصی کاربران متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت در آماج حملات شدید کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت، به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک اقدام کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشره، فیس‌بوک می‌گوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است.
پس از انتشار خبر رسوایی فیس‌بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس‌بوک نشان دهند.

با این‌که فیس‌بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این باره عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آن‌ها را رد کرد، اما هم‌چنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد