«فیلم کوتاه» جان سینمای بلند است/ لزوم تداوم برگزاری جشنواره

به گزارش فناوری فرهنگی، معین صمدی کارگردان انیمیشن درباره چالش‌های برگزاری جشنواره‌های سینمایی از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران  گفت: بسیاری از جشنواره‌های خارجی بعد از همه‌گیری کووید ۱۹ به صورت آنلاین برگزار شدند. مسأله این است که باید ببینیم در کشور ما ساز و کار برگزاری رویدادهای سینمایی به چه صورت خواهد بود. البته این ظرفیت برای جشنواره فیلم کوتاه تهران هم وجود دارد که به صورت آنلاین برگزار شود اما کنار هم فیلم دیدن قطعاً جذاب‌تر است به هر حال دانشجویان و فعالان فیلم کوتاه کنار هم می‌نشینند و فیلم‌ها را می‌بینند که این کار، تاثیرگذار و تجربه خاصی است.

وی افزود: در شرایط فعلی هدف، برگزاری جشنواره است و به همین ترتیب برگزاری نیمه آنلاین می‌تواند تجربه جدیدی باشد و باعث تداوم جشنواره شود.

این فیلمساز ادامه داد: فکر می‌کنم می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم البته ما خودمان جشن مستقل انیمیشن را به دلیل کم بودن تعداد فیلم‌ها و مهم بودن گردهمایی، برگزار نکردیم اما اگر بحث دیدن فیلم‌ها و حفظ تداوم برگزاری جشنواره باشد، می‌شود آن را به گونه‌ای دیگر برگزار کرد، چنانچه می‌بینیم جشنواره‌های معتبر دنیا هم به همین سمت و سو آمده‌اند.

صمدی بیان کرد: شغل و حرفه‌ای در دنیا نیست که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته باشد، فیلمسازان کوتاه هم از این امر مستثنی نبوده و صدمه دیده‌اند با این وجود فکر می‌کنم این می‌تواند فرصتی باشد تا به جریان اکران و پخش فیلم کوتاه فکر کنیم چون فیلم کوتاه بر خلاف فیلم بلند به واسطه زمان کوتاهش فرصتی را به ما می‌دهد که بتوانیم آنها را در جاهای دیگر مثلاً در اپلیکیشن‌ها به نمایش بگذاریم و از این امتیاز استفاده کنیم. این خواسته همیشگی فیلمسازان کوتاه است که می‌شود به نوعی تحقق بخشید.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به پیشرفت‌های فیلم کوتاه در سال‌های اخیر اظهار کرد: فیلم کوتاه می‌تواند جان سینمای بلند باشد. خیلی از ایده‌ها و فرم‌های مدرن که در سینمای بلند اتفاق می‌افتد پیش تر در فیلم کوتاه تجربه شده، در این چند سال اخیر در فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند اتفاقات خوبی افتاده، تکنولوژی به این ماجرا کمک کرده و امکان فیلمسازی در دسترس همه قرار گرفته‌است به واسطه همین در دسترس بودن امکانات، می‌بینیم که ایده‌های جذابی از دل فیلم کوتاه بیرون آمده است.

وی در پایان گفت: خاصیت دیگر فیلم کوتاه این است که به واسطه زمان کوتاهش می‌شود تکنیک‌های مختلفی را در آثار به کار برد. این می‌تواند امکان خوبی باشد، ایده‌های خوبی را به سینمای بلند بدهد و به روایت‌های جدید در سینما کمک کند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی ۷ تا ۱۳ آبان برگزار می‌شود.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد