لباس‌های اقوام باید وارد جامعه شود

به گزارش فناوری فرهنگی، پرداختن به لباس اقوام و کاربردی کردن‌اش یکی از مسائل مهمی است که باید در حوزه مد و لباس به آن پرداخته شود، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: کاربردی کردن لباس اقوام نکته درستی است که باید به آن اشاره کرد ما در این زمینه دو هدف‌گذاری داریم که بسیار هم تلاش می‌کنیم به سرانجام برسد، اولین اینکه خود لباس اقوام در استان مربوطه و میزبان تقویت شود. مثلاً در استان هرمزگان لباس جنوبی و بندری کمرنگ شده و باید این بخش را تقویت کنیم.

او ادامه داد: به عنوان مثال برای روز ملی خلیج فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان رسماً استاندار اعلام کرد که تمامی دستگاه‌ها، ادارات، آموزش و پرورش و بومی‌ها می‌توانند از لباس اصیل همان استان استفاده کنند.

به گفته قبادی، باید لباس اقوام وارد جامعه شود و همگان بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین استان‌هایی که از این حوزه دور شدند و بحث لباس اقوام را فراموش کردند باید بیدار کرد.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه با اشاره به لباس‌های اصیل و سنتی گیلان گفت: با وجود اینکه یکی از قطب‌های لباس در استان گیلان است همانند لباس‌های «قاسم‌آبادی» اما استفاده از آن کمرنگ شده است یا در استان سمنان لباس محلی‌اش را نمی‌بینیم، تلاش ما این است که لباس اقوام را در استان مرتبطش تقویت کنیم.

او افزود: گام دوم این مسیر کاربردی کردن لباس اقوام است، یعنی در بخش‌های رنگ، طراحی، شکل و ساختار، فرم و ترکیب از لباس اقوام الهام گرفته شود تا عموم جامعه از آن استفاده کند. همچنین باید به موضوعات و منافع ملی در حوزه مد و لباس جامعیت ببخشیم.

در حوزه لباس اقوام استان هرمزگان نمایشگاهی از لباس‌های کاربردی لباس اقوام نه لزوماً همان لباس و استایلیش بلکه المان‌هایی از لباس را برگزار کردند و نمونه‌هایی از آن برای تولید انبوه قرار گرفته است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد