لزوم ورود شرکت های دانش بنیان به علوم انسانی

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در سفر یک ‌روزه خود به قزوین پس از حضور در مراکز دانشگاهی در شهرستان بوئین‌زهرا از پارک علم و فناوری استان قزوین و شرکت‌های مستقر در آن نیز بازدید کرد.

توسعه کمی پژوهش به حداکثر رسیده است

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند رشد نظام فناوری از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است. توسعه کمی پژوهش به حداکثر رسیده است و از این پس باید به صورت عمیق در بخش پژوهش ورود پیدا کنیم بر همین اساس برای توسعه می‌توانیم به‌تدریج زیرساخت‌ها را به حوزه پژوهش به‌ویژه فناوری و تحقیق اختصاص دهیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تصریح کرد: شرکت‌ها چند دسته هستند در شرکت‌های نوپا مانند آزمایشگاه‌ها، چند جوان دور هم جمع و در مراکز رشد مستقر می‌شوند که باید حمایت‌های بلاعوض صورت گیرد. کمک‌ها حتماً نباید ریالی باشد؛ وقتی اجاره کم از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گیریم کمک بلاعوض محسوب می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند کمک فکری و تخصصی هم هستند به همین جهت از لحاظ علمی و تخصصی می‌توانیم به آنان کمک کنیم.

لزوم استقرار شرکت ها در پارک های علم و فناوری

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها نیز مرحله نوپایی را طی کردند و تولید هم دارند ولی بازار آن‌ها را نمی‌شناسد، این شرکت‌ها نیازمند معرفی هستند که با استقرارشان در پارک‌ها می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا محصول خود را به بازار معرفی کنند.

رحیمی گفت: دسته سوم شرکت‌های رشد یافته هستند که جای آن‌ها در پارک نیست و باید با در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند چون سازوکار مالی آن‌ها متفاوت خواهد بود و یک بازار بزرگ خواهند داشت البته این بدان معنا نیست که از تسهیلات پارک برخوردار نباشد، واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های رشد یافته می‌تواند در پارک مستقر باشد.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری قزوین پارک رو به رشد و فعالی است. این پارک، پارک جامع استان قزوین است. در استان‌ها تنها اجازه تأسیس یک پارک جامع داده شده است اما شعبات پارک‌های جامع می‌توانند در سایر شهرهای استان برپا شوند.

سیاست ما حمایت از توسعه واحدهای فناور است

معاون وزیر علوم، با تاکید بر اینکه سیاست ما حمایت از توسعه واحدهای فناور است، گفت: با اهتمام مدیریت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و مصوبه هیئت امنا ۳۰ هکتار از اراضی این دانشگاه به پارک علم و فناوری قزوین اختصاص پیدا خواهد کرد تا توسعه پارک را شاهد باشیم. نهادهای مرتبط با وزارت علوم و مسئولان استانی باید حمایت لازم را داشته باشند تا فضاهای مورد نیاز واحدهای فناور مهیا و این واحدها در آن مستقر شوند.

کمبود فضا برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی

وی با بیان اینکه توسعه پارک علم و فناوری به اشتغال دانش‌بنیان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کمک خواهد کرد، گفت: مسئله ما، کمبود فضا برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی است تا آنان در مشاغل متناسب با رشته خود مشغول به‌کار شوند البته این امر با همراهی پارک‌ها، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری استان‌ها محقق خواهد شد.

رحیمی اعلام کرد: پارک علم و فناوری قزوین در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ارزآوری داشت که با توسعه شرکت‌ها و افزایش صادرات شاهد ارزآوری بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود. با توجه به گستردگی صنایع در قزوین خوش‌بین هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان سهمی در تولید و صادرات این استان داشته باشند.

وی تصریح کرد: پارک‌ها وابستگی تشکیلاتی دارند و آن را وابسته به مسئولان استانی، معاونت علمی ریاست جمهوری و مدیران اقتصادی می‌دانیم و وزارت علوم نیز زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، افزود: موافق گسترش رشته‌های علوم انسانی و توجه به آن‌ها هستیم؛ پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ نمونه بی‌نظیر در کشور است البته به این‌ها قائل نیستیم و باید پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم.

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان در رشته های علوم انسانی

رحیمی تاکید کرد: معتقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان باید در رشته‌های علوم انسانی نیز وارد میدان شوند و نسبت به گسترش علوم انسانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. رسانه‌ها نیز بایستی توجه به علوم پایه و انسانی را از دانشگاه‌ها مطالبه کنند.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد