ماجرای توقف نمایش فیلم-تئاترها در فضای مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد عمروآبادی مدیرعامل سایت تیوال در پاسخ به سوال رادیو گفت وگو در رابطه با توقف انتشار فیلم-تئاترها طی هفته گذشته اظهار کرد: تیوال 7 سال بر موضوع تئاتر، سینما و موسیقی متمرکز بود و در نیمه دوم سال گذشته، نسخه دوم سایت تیوال با شروع کرونا، پخش آنلاین و فروش فیلم آنلاین را شاهد بودیم.

به گفته این فعال عرصه فرهنگ و هنر بعد از 10 روز که از استقبال هنرمندان و مخاطبان هنردوست گذشت، از سوی وزارت ارشاد تماسی گرفته شد که ریشه در سازمان محترم سینمایی داشت؛ بدین مضمون که فروش آثار فاقد مجوز نمایش خانگی، باید متوقف شود.

این مسئله شامل همه تولیدات فیلم-تئاتر است؛ چراکه در تئاتر به سان سینما، دریافت مجوز سینمای خانگی، مرسوم نیست. تئاتر از مرکز هنرهای نمایشی مجوز دریافت می کند که مجوزی تخصصی و مورد نظر کارشناسان بسیاری است.

مدیرعامل «تیوال» همچنین از حمایت ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) مبنی بر صدور مجوزهای تخصصی برای این سایت قدردانی کرد و گفت: قانون برای خدمت و کمک رسانی طراحی شده؛ خاصه در دوران کرونا که مردم به شادی و هنرمندان به درآمدزایی نیاز دارند.

راهکار برای رعایت قانون متنوع است و سازمان سینمایی به جای جلوگیری از فروش، می بایست راهی دیگر را در نظر گیرد و تنها به حذف یا توقف موردی خاص اقدام نکند.

عمروآبادی معتقد است سازمان سینمایی و مرکز هنرهای نمایشی می بایست هرچه سریعتر به تفاهم رسیده و مرکزی به نمایندگی از سازمان، مجوز این قبیل آثار را صادر کند. «تیوال» امروز با مخاطبی میلیونی روبرو است؛ هرچند این میزان مخاطب نسبت به جمعیت کشور اندک است اما اتفاقی مبارک رخ داده و اقدام جدید تیوال در پخش فیلم-تئاترها موجب شد این هنر علاوه بر تهران در سایر شهرها جای پایی برای خود پیدا کند.

عمروآبادی تصمیم سازمان سینمایی را به بستن پنجره هایی تشبیه کرد که رو به مخاطب باز شده و افزود: انتظار داشتیم مخاطب پله ای به بخش جدید فیلم-تئاتر جذب شود اما در پایان ماه نخست ترند قابل قبولی را شاهد بودیم. گاه بیش از سه هزار بازدید برای هر تئاتر ثبت می شد که شگفتی تازه ای برای نمایش کشور بود.

همچنین آرین رضایی، کارگردانی که آثار موفقی را در بخش آنلاین سایت “تیوال” تقدیم مخاطب کرد، با بیان اینکه فرایند تایید نمایشنامه و اجرا بسیار سخت است و در حین اجرا نیز دستورالعمل های بسیاری در نظر گرفته می شود، گفت: قصد نداریم قانون را دور بزنیم چراکه با رعایت ممیزی ها، تمام سانس های اجرا را با توجه به حساسیت های موجود پیش می بریم.

در شرایط دردناک بیکاری هنرمندان، مشکلات اقتصادی و … یک مدیر به خود اجازه می دهد مقابل هنر بایستد و حتی پاسخگو نباشد. چنین مدیری کاملا حق به جانب سخن از بازبینی اثر می زند. مگر این مدیر کارشناس تئاتر و ممیزان این مرکز، متخصص نمایش هستند؟!

ارقام فیلم-تئاتر ها بسیار پایین بود و اکران آثار ما همچون سینما بازدید کننده بالایی نداشت؛ بنابراین تنها هدف هنرمندان این عرصه، حفظ ارتباط تئاتر با مخاطب بود. در این میان سایت “تیوال” پیشگام شد و متاسفانه مسئولان به جای حمایت و ارائه راهکار بعد از سه ماه تعطیلی، تنها روزنه موجود را کور کردند.

*تفاهم معاونت هنری و سینمایی در هفته جاری

در بخشی دیگر از این گفت وگوی رادیویی سید وحید فخر موسوی، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در مصاحبه تلفنی با برنامه «تقاطع فرهنگ» با اشاره به اینکه اداره کل در پی مشکل هنرمندان تئاتری است، افزود: آقای طباطبایی نژاد از سازمان سینمایی ادعا می کنند مسئولیت فیلم-تئاترها با این سازمان است و ما مطابق قانون مجوز اجراهای زنده را صادر کردیم.

در پردیس تئاتر تهران اجراها را به سرعت سر و سامان دادیم و در این باره از سازمان ساترا تشکر می کنم چراکه کارها را تسریع کردند. اما حوزه فیلم-تئاتر اندکی متفاوت است؛ گرچه همه این نهادها زیر نظر وزارت ارشاد هستند و معاونت هنری و سینمایی برادرند اما قوانین خاصِ خود را دارند.

به گفته فخر موسوی زمابندی و پیچیدگی مجوزهای آثار سینمایی سخت گیرانه تر است اما فیلم-تئاترها در وضعیت اورژانسی امروز نسخه ای قابل تامل است. بنابراین آقای قادر آشنا مکاتبه ای با سازمان سینمایی داشته و در هفته جاری احتمالا تفاهمی در این بخش میان دو معاونت منعقد شود.

منبع: فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد