مایکروسافت مرکز داده زیر دریایی می سازد

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از ماشابل تک، مایکروسافت اعلام کرده دومین فاز پروژهNatick را آغاز کرده است. این پروژه تحقیقی قابلیت اجرایی وجود مراکز داده زیر آب را بررسی می کند. در همین راستا یک مرکز داده در اعماق آبهای اطراف جزایر اورکنی (واقع در اسکاتلند) قرار داده شد.

 مایکروسافت تا ۱۲ ماه آینده عملکرد این دستگاه را رصد می کند.

مرکز داده در حقیقت واحدی است که دارای سرورهای بهم متصل است. در این مکان تمام اطلاعات موجود در اینترنت به طور فیزیکی ذخیره می شود. هنگامیکه کاربری یک صفحه وب را بررسی می کند یا به اطلاعات حساب کاربری خود مراجعه می کند، در حقیقت اطلاعات مرکز داده ها را بررسی می کند.

مراکز داده پروژهNatickنیز همین قابلیت را دارد اما این مراکز به جای سازه هایی عظیم که انرژی زیادی مصرف می کنند، کپسول هایی مانند زیر دریایی و در ابعاد کانتینر های حمل بار خواهند بود.

این درحالی است که با اوج گیری استفاده از تلفن های هوشمند و هوش مصنوعی تقاضا برای مراکز داده بسیار رشد کرده است. در همین راستا مایکروسافت نیز پروژه مذکور را ارائه کرده است.

از آنجا که مراکز انرژی زیادی مصرف می کنند تا سرورها و محیط را خنک نگه دارند اما یک مرکز داده زیر دریایی راه حل مناسبی است.

مایکروسافت این مرکز داده را در نزدیکی مرکز انرژی دریایی اروپا قرار داده است. این مرکز انرژی حاصل از امواج دریا در توربین های موجی جمع آوری می کند. بنابراین انرژی تجدیدپذیر  برق مورد نیاز مرکز داده را تامین می کند.

در درجه دوم قرار دادن این مرکز زیر آب محیطی  کاملا خنک و طبیعی را فراهم می کند. آنها با کمک لوله هایی که آب دریا را اطراف مرکز منتقل می کند آن را خنگ نگه می دارند.

البته هنوز  راه زیادی تا اجرای واقعی این پروژه مانده است. اما در صورت قابل اجرا بودن، این پروژه اینترنت میلیونها نفر از ساکنان مناطق ساحلی را بدون آلوده کردن محیط زیست فراهم می کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد