محدودیت بدون فرهنگ‌سازی ثمربخش نیست

به گزارش فناوری فرهنگی، جواد آرین‌منش ، در خصوص سیاست فیلترینگ در کشور، اظهار کرد: توسعه فضای مجازی و فناوری‌های نوین از یک سو فرصت بوده و از سوی دیگر می‌تواند تهدید تلقی شود.

وی افزود: به عبارت دیگر رسانه‌های نوینی چون اینترنت و فضای مجازی تیغ دو لبه هستند که می‌توانند استفاده‌های بسیار مفید و موثر داشته و یا مخرب باشند که این امر بستگی به نوع استفاده، استفاده‌کننده و بهره‌برداران از این فناوری دارد اما اینکه ما برای جلوگیری از آثار سوء و مخرب رسانه‌ها و فضای مجازی به فیلترینگ متوسل شویم، اقدام موفقی نخواهد بود.

آرین‌منش با بیان اینکه تجربه در تاریخ کشورمان نشان داده که ما هرگاه متوسل به محدودیت‌ها شدیم، این کنترل و محدود کردن رسانه‌ها و فضای مجازی میزان توفیقات بسیار ضعیف و ناچیزی داشته است، عنوان کرد: در دهه‌های اخیر ویدئو در کشور کالایی ممنوعه و قاچاق محسوب و توسط نیروی انتظامی و مراجع قضایی جرم تلقی می‌شد که آن را جمع‌آوری می‌کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: بعد از چندی به این نتیجه رسیدند که به جای محدودیت، جمع‌آوری، کنترل و قاچاق تلقی کردن، باید به سراغ تولید محصولات فرهنگی و فیلم‌های مجاز رفت. موسسه‌ای به نام رسانه‌های تصویری توسط وزارت ارشاد ایجاد شد تا بتواند خوراک لازم برای ویدئوهایی که در دسترس مردم بود، ایجاد کند، زیرا امکان کنترل و نظارت خانه‌های مردم وجود نداشت.

وی بیان کرد: امروز نیز گستره فضای مجازی چنین مقوله‌ای بوده که میزان توفیقات با فیلتر کردن و محدودیت بسیار ناچیز بوده است. نمونه آن محدود یا فیلتر کردن تلگرام بوده که تجربه شکست خورده‌ای است. با وجود اینکه تلگرام را ممنوع کردند، تلاش شد تا جایگزینی برای آن ایجاد شود و چند شبکه مجازی به طور مرتب تبلیغ شدند اما این حرکت در عمل ناموفق بود. بعد از آن نیز مخابرات به سراغ تلگرام طلایی و امثال آن‌ها رفت تا از آن طریق بتواند کنترل کار را در دست داشته باشد که باز هم موفق نبود.

آرین‌منش با اشاره به اینکه متاسفانه امروز نتیجه این محدودیت‌ها استفاده میلیون‌ها نفر از فیلترشکن شده، تصریح کرد: این افراد از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند اما بعد از ایجاد این محدودیت‌ها به سراغ آن رفتند و شرایط به مراتب بدتر از آن چیزی شد که تصور می‌شد، به این دلیل که کودکان، نوجوانان و جوانان با فیلترشکن به فضاها و سایت‌هایی که بسیار مخرب‌تر از تلگرام بود، دسترسی پیدا کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: محدودیت بدون فرهنگ‌سازی ثمربخش نیست و به جای محدودیت باید سراغ مصونیت‌بخشی رفت. مصونیت‌بخشی آگاه کردن نسل جوان و ارتقای سواد رسانه‌ای برای استفاده صحیح از شبکه‌ها و فضای مجازی موجود است.

وی بیان کرد: با سیاست فیلترینگ برای افرادی که از این تلگرام و امثال آن به صورت سالم استفاده می‌کردند، محدودیتی ایجاد شد، در واقع برخی از مردم این حرکت را اهانت به شعور خود تلقی کردند و نه تنها فیلترینگ را دور زدند و به سراغ فیلترشکن رفتند، بلکه بدبینی نسبت به عملکرد مسئولین نیز برای آن‌ها ایجاد شد.

آرین‌منش اضافه کرد: در شرایطی که استفاده از برخی از این شبکه‌ها را غیرمجاز اعلام می‌کنند، در همان زمان مشاهده می‌شود که مسئولین رده بالای کشور در برخی از این شبکه‌ها پست می‌گذارند که نمونه آن در توئیتر با توئیت گذاشتن و یا در فیسبوک با پست گذاشتن، مشاهده می‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: فعال بودن مسئولان در برخی از شبکه‌هایی که تنها با فیلترشکن امکان ورود به آن وجود دارد، بدین معنی است که برخی مسئولین شعور لازم برای کنترل را دارند و مردم عادی ندارند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد