محدود کردن انیمیشن به یک سیمرغ در جشنواره فجر اقدام شتاب‌زده است

به گزارش فناوری فرهنگی، با انتشار فراخوان سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر در ۲۱ مهرماه، مشخص شد که سیمرغ بلورین ویژه‌ هیات داوران به بهترین فیلم پویانمایی سینمایی، به لیست جوایز این رویداد اضافه شده است.

حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» و رییس هیات مدیره گروه «هنرپویا» درباره اضافه شدن سیمرغ انیمیشن به این دوره از جشنواره گفت: خیلی خوشحالیم که تلاش‌های گروه «هنرپویا» با همکاری خوب فعالان رسانه‌ای توانست موثر واقع شود به طوری که شاهد توجه بیشتر مسئولان سینمایی به حوزه انیمیشن هستیم، هرچند که این موفقیت به قیمت قربانی شدن «فیلشاه» در جشنواره ملی فیلم فجر سال گذشته به دست آمده است.

وی با تاکید بر اینکه بهتر بود مسئولان سینمایی قبل از اقدامی‌ شتاب‌زده در این مورد تامل بیشتری می‌کردند و با فعالان حوزه انیمیشن به گفتگو می‌پرداختند، توضیح داد: پس از برگزاری اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، هیات داوران با حضور در برنامه سینمایی «هفت» تاکید کردند که نمی توانستند به مقایسه یک فیلم انیمیشن سینمایی با یک فیلم سینمایی رئال بپردازند و معیار درستی برای داوری فیلم انیمیشن در دست نداشتند به همین دلیل «فیلشاه» را با وجود حضور در بخش رقابتی جشنواره ملی فیلم فجر داوری نکردند.

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «انقراض» افزود: حال باید دید اضافه شدن یک سیمرغ ویژه فیلم‌های انیمیشن می‌تواند این مشکل را در ساختار جشنواره ملی فیلم فجر برطرف کند یا خیر. با بضاعت فعلی سینمای انیمیشن کشور و محدودیت های اعمال شده درباره تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره و همچنین حجم بالای تولید فیلم‌های رئال، مگر هرسال چند انیمیشن سینمایی می‌تواند در بخش سودای سیمرغ حضور بیابد که به رقابت برای دریافت سیمرغ بلورین انیمیشن بپردازند؟

جعفری در پایان تاکید کرد: امیدوارم این اقدام دبیر جشنواره صرفا برای کاهش فشار رسانه‌ها از روی خودش نباشد. انیمیشن‌های سینمایی بخش مهمی از تولیدات سینمایی جهان را تشکیل می‌دهند و همیشه جزو صدرنشینان باکس آفیس هستند. در جشنواره‌ها نیز این آثار در کنار فیلم‌های دیگر داوری می‌شوند و می‌توانند در اکثر رشته ها با سایر آثار سینمایی رقابت کنند. محدود کردن انیمیشن‌های سینمای ایران به یک سیمرغ در نگاه اول اقدامی شتاب‌زده به نظر می‌رسد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد