مدیرکل صادرات صنایع دستی خبر داد: رشد 8 درصدی صادرات صنایع ‌دستی در سال 94

به گزارش فناوری فرهنگی،به گفته معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکنون 170 فروشگاه مجازی صنایع‌دستی در کشور شناسایی شده‌اند. دکتر بهمن نامور مطلق در نخستین جلسه هم‌اندیشی تجارت الکترونیک صنایع‌دستی با اعلام این خبر گفت: تا پیش از دولت یازدهم هیچ فروشگاه مجازی‌ وجود نداشت اما امروز معاونت صنایع دستی 170 فروشگاه مجازی را شناسایی کرده که پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد گسترش یابد.

وی تجارت الکترونیک را بخش مهمی از بازار تجارت امروز دنیا و یک عرصه در حال رشد عنوان و پیش‌بینی کرد که در آینده بیش از 50 درصد از حجم تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد. نامور خاطرنشان کرد: گرچه در ایران این سهم ناچیز بوده و هست اما با این حال احساس می‌شود که جهش و رشدی درخور در حال رخ دادن است؛ به گونه‌ای که تا به امروز، رشد این حوزه در صنایع دستی ما را دچار حیرت کرده است.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی افزود: عمده مشکلات ما در صنایع دستی مربوط می‌شود به بخش فروش تجارت که اگر برطرف شود مشکلات تولید نیز به خودی خود حل خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: ما طی یکی، دو سال گذشته، در حوزه صادرات، تولید و فروش داخلی و تجارت الکترونیک نسبت به سایر حوزه‌ها وضع بهتری داشته‌ایم و اکنون می‌خواهیم در حوزه تجارت الکترونیک نیز سرمایه‌گذاری کنیم و مطمئنیم که این حوزه با توجه به گرایش نسل جدید به فضای مجازی گسترش خواهد یافت.

نامورمطلق همچنین ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی اتفاقات خوبی در حوزه صنایع‌دستی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ایران اکنون در عرصه صنایع‌دستی در کنار هند به عنوان یکی از کشورهای برتر صنایع‌دستی دنیا، قرار و از چین پیشی گرفته، تصریح کرد: همه اینها بدون تجارت الکترونیک در این زمینه ناقص خواهد ماند. ما امیدواریم با این سلسله جلسات و مشارکت فعالان بخش خصوصی چالش‌های این حوزه اعم از چالش‌های مالی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی آن را احصا و برطرف کنیم.

دکتر پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور نیز در این نشست ضمن اعلام و مقایسه ارقام رشد صادرات صنایع‌دستی در سال‌های 93 و 94 گفت: طی سال 93 صادرات صنایع‌دستی رشدی 36 درصدی را تجربه کرد که در نوع خود بی‌سابقه بود و این درحالی بود که رشد صادرات غیرنفتی تنها 19 درصد بود. اما در 8 ماهه 94 رشد صنایع‌دستی 8 درصد بود و آن هم در شرایطی که رشد صادرات غیرنفتی منفی شد. این آمار نشان می‌دهد رشد صادرات صنایع‌دستی با یک آهنگ متوسط ادامه دارد. همچنین رشد فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی در 8 ماه نخست 94 نسبت به 93، 145 درصد بود که البته با ایده‌آل‌های ما همچنان فاصله دارد.

دکتر پویا محمودیان با اشاره به اینکه رشد سایت‌های فروش الکترونیک صنایع‌دستی آنقدر زیاد بوده که این معاونت را برآن داشته برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه این مهم اختصاص دهد، یادآور شد: 170 سایت فروش الکترونیک صنایع‌دستی وجود دارند که به صورت انحصاری و اختصاصی صنایع را به صورت مجازی به فروش می‌رسانند. ما می‌خواهیم سیستم متمرکزتری رابرای این موضوع تدوین کنیم. همچنین با توجه به معیارها، ‌ضوابط و قواعد معاونت صنایع دستی، ‌به داوطلبان تاسیس سایت فروش صنایع دستی، ‌تسهیلات داده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌های این معاونت برای ساماندهی و انتظام‌بخشی به فعالیت این سایت‌ها گفت: تا پیش از پایان امسال در راستای اعطای نشان اعتماد به فروشگاه‌های صنایع دستی فیزیکی، به فروشگاه‌های مجازی نیز نشان اعتماد داده خواهد شد ‌تا به دغدغه خریداران و نیز تولیدکنندگان درباره اعتبار و صلاحیت این واحدهای مجازی پاسخ داده شود.

محمودیان همچنین اضافه کرد:‌ علاوه ‌بر این از این پس و به صورت سالانه، از سایت‌های برتر در زمینه فروش صنایع‌دستی تقدیر و از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد که نخستین مراسم تقدیر در این خصوص، ‌در سوم بهمن ماه سال‌جاری با حضور مسوولان بلندپایه دولتی در این حوزه و کلیه فعالان و ذی‌نفعان این صنعت برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، تولیدکنندگان، مدیران سایت‌های فروش صنایع دستی، کارشناسان و نیز سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه ‌ضمن بحث و تبادل نظر با یکدیگر، ‌سوالات خود را مطرح و موارد مورد نظر خود را به معاونت بازرگانی و صادرات صنایع دستی انتقال دادند. از جمله مسائل مطرح شده توسط مدیران سایت‌ها، عدم پاسخگویی اداره پست به صدمات ناشی از ارسال صنایع دستی، درخواست از سازمان میراث فرهنگی برای رایزنی با شرکت‌های بیمه برای تحت پوشش قرار دادن محصولات ارسالی، پیوستگی تولید و همگنی تولیدات هر محصول، قیمت‌گذاری و تامین مالی و ارتباط با سرمایه‌گذاران بود.

در انتهای این نشست، ‌محمودیان در این باره وعده داد که برای بستن قرارداد با بیمه‌ها تلاش شود، سیستم تجمیع مالی اجرایی شود و با وزارت تعاون در زمینه ساماندهی فعالیت‌های شبکه‌ای و گروهی رایزنی صورت گیرد.

مدیرکل صادرات صنایع دستی در پایان افزود‌: این آمادگی وجود دارد تا اطلاعات کافی در خصوص کلیه تولیدکنندگان صنایع دستی در اختیار فروشندگان فضای مجازی قرار گیرد و از این طریق، ‌ارتباطی بی‌واسطه و مستقیم میان فروشندگان و تولیدکنندگان در راستای حذف واسطه‌ها برقرار شود

منبع:اقتصاد خلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد