«مردمی‌بودن» موجب جذابیت جشنواره عمار است

به گزارش فناوری فرهنگی،‌ کارگردان مستند «جوجه های انگلیسی» بیان داشت: اصلی ترین عاملی که در تولید آثار مستند اهمیت دارد، یافتن سوژه های پیرامونی و داشتن احساس مسئولیت در قبال مشکلات بومی و ملی است؛ کسی که نسبت به مشکلات اطراف خود احساس مسئولیت میکند می‌بایست حرف خود را در هر قالبی که می‌تواند بیان کند و نباید منتظر سفارش کار از سازمان‌ها و نهادهای دیگر بماند.

محمدهادی اینانلو کارگردان مستند «جوجه های انگلیسی» ضمن اشاره به حضورش در نهمین جشنواره فیلم عمار به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: مستندی که سال گذشته به جشنواره فیلم عمار ارسال کردیم، به موضوع امنیت غذایی و اهمیت این مقوله از حیث اقتصادی اشاره داشت؛ این مستند در سه بخش ساخته شد.

وی ادامه داد: اهمیت موضوع امنیت غذایی یک امر غیرقابل انکار است، تا جایی که در تاریخ گذشتگان ما چنین آمده است که وقتی دشمنان به یکی از قلعه‌ها حمله می‌کردند افراد حاضر در قلعه تا زمانی که ذخایر غذایی آنان تمام نمی‌شد، تن به تسلیم شدن نمی‌دادند، به عبارتی امنیت غذایی یکی از ارکان و مولفه‌های قدرت محسوب می‌شود و چنانچه یک کشور در این زمینه قوی باشد می‌تواند در برابر مشکلات ایستادگی کند.

این مستندساز در ادامه‌ تشریح ابعاد مختلف اهمیت امنیت غذایی برای کشور عنوان کرد: تأمین غذا هم از حیث مقدار (به عبارتی کافی بودن حجم غذا) و همچنین از حیث بهداشتی بودن و برخورداری از استاندارهای غذایی مورد توجه است.

وی افزود: پیشتر مستندی با عنوان «بذرهای نابودی» ساختیم که بر کیفیت و سلامت منابع غذایی تاکید داشت و از شبکه افق سیما پخش شد، در مرحله بعد به سراغ مستندی رفتیم که به موضوع «تأمین غذا» توجه داشت و این مسئله را مورد کنکاش قرار می‌داد که کشور ایران تا چه میزان به منابع پروتئینی نیاز دارد و این منابع از چه طریقی می‌بایست تأمین شود.

کارگردان مستند «جوجه های انگلیسی» خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین حجم پروتئین مورد نیاز کشور از طریق گوشت مرغ تأمین می‌شود چراکه قیمت تمام‌شده گوشت مرغ به نسبت گوشت گوسفندی یا گوشت گاو کمتر است و طبخ آن نیز راحت‌تر که این موضوع باعث شده گوشت مرغ به اصلی‌ترین منبع تأمین پروتئین تبدیل شود.

اینانلو ادامه داد: هرچند که تأمین پروتئین مورد نیاز کشور از طریق تولید گوشت مرغ هزینه کمتری بر دوش تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌گذارد اما در حال حاضر چرخه تولید گوشت با مشکلاتی مواجه است، اولین مشکل در این زمینه «تأمین غذای طیور» است؛ از آنجاکه غذای طیور از خارج از کشور تأمین می‌شود، در این بین شاهد مسائلی همچون دلال‌بازی، کم‌فروشی و عدم اعتنا به کیفیت غذای طیور می‌باشیم، از سوی دیگر در برخی بازه‌های زمانی که واردات غذای طیور با مشکل مواجه میشود چرخه تولید گوشت مرغ نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و واحدهای تولید گوشت مرغ توان تأمین گوشت موردنیاز کشور را نخواهند داشت.

این مستندساز اظهار داشت: تأمین جوجه‌مرغ موردنیاز برای انتقال به مزارع مرغداری از دیگر مشکلاتی است که می‌تواند چرخه تولید گوشت مرغ را با اختلال مواجه کند؛ در حال حاضر در زمینه تأمین مرغِ مادر و جوجه یک‌روزه مشکلی وجود ندارد اما در مرحله تأمین «جوجه اجداد» با کاستی‌هایی مواجهیم، میشود گفت ۹۹ درصد جوجه اجدادی که برای تأمین مرغ استفاده می‌شود وارداتی است، به عبارتی تخم‌مرغ نطفه‌دار را از خارج کشور وارد می‌کنند که بچه آن تبدیل به مرغ مادر می‌شود و بچه مرغ مادر را جوجه یک‌روزه می‌گویند که به مزارع منتقل خواهد شد.

محمدهادی اینانلو به اهمیت اساسی تولید «جوجه اجداد» در داخل کشور اشاره کرد و بیان داشت: واردات جوجهِ اجداد سالانه موجب خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شود و از سوی دیگر چنانچه واردات این نوع جوجه با اشکال مواجه شود، چرخه تولید گوشت مرغ نیز متوقف خواهد شد.

وی ادامه داد: طی دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد یک مزرعه تولید جوجه اجداد تحت عنوان «مزرعه تولید مرغ لاین آرین» در کشور فعالیت می‌کرد که تأمین‌کننده جوجه اجداد موردنیاز کشور بود اما در سال‌های اخیر بدلیل بی‌تدبیری‌هایی که صورت گرفته است این مزرعه توان توسعه فعالیت خود را نداشته و صرفا یک درصد نیاز کشور را تأمین می‌‌کند.

اینانلو افزود: در مستندی که ما تحت عنوان «جوجه‌های انگلیسی» ارائه شد، گزارش کوتاهی از مزرعه مرغ لاین آرین تهیه شده است، در خلال این مستند همچنین سعی کرده‌ایم، مسئولین کشور را نسبت به مشکلات موجود در این حوزه آگاه کنیم و این ضرورت را متوجه آنان سازیم که عدم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز جهت تأمین جوجه اجداد می‌تواند چرخه تولید پروتئین کشور را با مشکل مواجه کند و امنیت غذایی را با خطر جدی روبرو کند.

کارگردان مستند «جوجه های انگلیسی» ادامه داد: در قسمت سوم این مجموعه مستند که سال گذشته با عنوان «سوغات فرانسوی» در نهمین دوره جشنواره عمار حضور یافت، به موضوع تأمین غذای ماهی و همچنین تأمین بچه‌ماهی موردنیاز جهت استفاده در استخرهای پرورش ماهی اشاره شده بود؛ این مسائل چنانچه مورد توجه قرار نگیرد، تأمین زنجیره غذایی مردم با مشکل مواجه خواهد شد.

این مستندساز عنوان کرد: نقطه تمایز جشنواره عمار با دیگر جشنواره های هنری، مردمی بودن آن است، این وجه تمایز علاوه بر اینکه موجب جذابیت جشنواره عمار شده است، به ارتقای کیفیت آن نیز کمک کرده چرا که ورود مردم به عرصه ساخت و اکران آثار هنری و فرهنگی، جدیت و عمومیت بیشتری به کار بخشیده است. به عبارتی وقتی مستندساز اثری در جشنواره ارائه میکند به این موضوع قائل است که خروجی کار او قرار است تا دورترین نقاط کشور اکران شود و به دست کسانی برسد که کمتر به تماشای آثار مستند می‌پردازند.

اینانلو خاطرنشان کرد: اعطای جوایز مردمی به تولیدکنندگان آثار مستند و انیمیشن، وجه دیگری از مردمی بودن جشنواره عمار است که صرف نظر از ارزش‌گذاری های مادی به شکل قابل‌توجهی موجب ایجاد دلگرمی در بین سازندگان آثار هنری می‌شود.

کارگردان مستند «جوجه های انگلیسی» بیان داشت: جوایز مردمی از این جهت که فرمایشی نیست و به صورت خودجوش صورت می‌گیرد حائز اهمیت است؛ وقتی مستندساز می‌بیند که یک شخص عادی با استقلال رای کامل و بدون هیچگونه اِعمال نفوذ، اثری را انتخاب میکند و در حد وسع خود از سازنده‌یِ اثر تقدیر می‌نماید، مستندساز به کار خود امیدوار میشود و انگیزه‌ی او برای تولید آثار مستند دوچندان می گردد؛ این اتفاق ارزشمند می‌بایست طی سال های آینده بیش از پیش گسترش یابد.

اینانلو ضمن بیان توصیه‌ای خطاب به کسانی که علاقه‌مند به تولید آثار مستند هستند، اظهار داشت: امروزه برای ساخت آثار مستند لزوما نیازمند تجهیزات پیشرفته نیستیم، این تصور غلط که تولید مستند را محدود به دوربین های حرفه‌ای و استودیوهای پیشرفته بدانیم چندان با واقعیت‌هایِ روز همخوانی ندارد چراکه می‌توان آثار زیادی را مثال زد که بدون برخورداری از تجهیزات پیشرفته ساخته شده و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، از سوی دیگر آثار زیادی را می‌توان مثال زد که علیرغم برخورداری از تجهیزات پیشرفته نتوانسته است اهداف موردنظر را مرتفع نماید و نظر مخاطب را به خود جلب کند.

کارگردان مستند «جوجه‌های انگلیسی» ادامه داد: اصلی ترین عاملی که در ساخت مستند اهمیت دارد، یافتن سوژه‌های پیرامونی و داشتن احساس مسئولیت در قبال مشکلات بومی و ملی است؛ کسی که نسبت به مشکلات اطراف خود احساس مسئولیت میکند می‌بایست حرف خود را در هر قالبی که می‌تواند بیان کند و نباید منتظر سفارش کار از سازمان‌ها و نهادهای دیگر بماند.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد