معرفی پردرآمدترین کمپانی ‌های دنیای فناوری در سال 2015‎

به گزارش فناوری فرهنگی،بسیاری از کمپانی های فعال در حوزه فناوری، گزارش مالی خود در سال 2015 را منتشر کردند که در این بین، برخی ها با کسب درآمدهایی هنگفت و برخی نیز با ثبت زیان هایی چند میلیون دلاری، این سال را پست سر گذاشتند.

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چه شرکت هایی و با چه درآمدی بیشترین سهم از بازار گجت ها و محصولات هوشمند را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند. از این رو در ادامه قصد داریم تا به 10 کمپانی برتر این حوزه که بیشترین سهم از این سفره پهن شده را در سال 2015 تصاحب کرده اند، اشاره کنیم.

1. اپل – Apple

 

Apple

 

محصولات کمپانی اپل، طرفداران زیادی را در سراسر جهان دارد و همین امر، درآمد نجومی 233.7 میلیارد دلاری را برای این کمپانی به دنبال داشته است. درآمدی که اپل را به سودآورترین شرکت جهان تبدیل کرده و اخیرا نیز  به عنوان ارزشمنترین برند جهان لقب گرفته است.

این شرکت با داشتن بیش از 115 هزار کارمند در جهان، توانسته است میلیون ها دستگاه هوشمند از قبیل آیفون، آیپد، مک بوک و اپل واچ را در نقاط مختلف کره زمین به فروش رساند.

 

 

2. سامسونگ – Samsung

 

Samsung

این شرکت کره ای توانست در سال گذشته، درآمدی بالغ بر 167.9 میلیارد دلار را از فروش محصولات خود اعم از گوشی ها، یخچال ها و تلویزیون های هوشمند به دست آورد که در نوع خود رقم قابل تاملی است.

در حال حاضر، بیش از 300 هزار کارمند در سراسر جهان در این کمپانی مشغول به فعالیت هستند. سامسونگ علاوه بر صنعت الکترونیک در سایز زمینه ها نیز فعالیت دارد که از میان آن ها می توان به صنعت کشتی سازی و ساختمان سازی اشاره کرد.

 

 

3. فاکس‌کان – Foxconn

 

Foxconn

شاید کمتر کسی اسم این کمپانی بزرگ را شنیده باشد چرا که به اصطلاح “شرکت سایه” به شمار می آید و مسئولیت ساخت قطعات گوشی های آیفون، تبلت های آیپد و سایر قطعات محصولات اپل را بر عهده دارد.

فاکس کان که درحال حاضر به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده قطعات برای موفق ترین کمپانی جهان یعنی اپل محسوب می شود توانست در سال 2015، درآمدی حدود 132.5 میلیارد دلار را بدست آورد. البته این شرکت، تنها برای اپل کار نمی کند و قطعاتی همچون مادربوردهای کمپانی اینتل را نیز تولید می کند. همچنین این شرکت اخیرا توانست کمپانی شارپ را با قیمت 3.5 میلیون دلار خریداری کند.

این شرکت دفاتر مختلفی را در بسیاری از کشورهای جهان دارد و حدود 1.3 میلیون نفر در این دفاتر مشغول به کار هستند.

 

4. آمازون – Amazon

 

Amazon

گزارش سالیانه آمازون از ثبت درآمد 107 میلیارد دلاری خبر می دهد. شرکتی که به عنوان یکی از بزرگ ترین فعالان عرصه خرده فروشی در جهان محسوب می شود و با فعالیت در بخش های مختلف دیگری همچون عرضه تبلت های کیندل و سرمایه گذاری در فضای ابری، نامی برای خود در دنیای فناوری دست و پا کرده است.

گفتنی است سهام این شرکت در ژانویه سال 2016 با کاهشی محسوس همراه شد و همین امر ضرری 6 میلیارد دلاری را برای این کمپانی به بار آورد. اما طولی نکشید که در آوریل 2016 و به دنبال افزایش درآمدهای این کمپانی، این پول دوباره به جیب آمازون برگشت.

 

5. اچ پی – HP

 

HP

 

اچ پی که کار خود را در سال 1939 و از یک گاراژ آغاز کرد، توانست درآمد 103.3 میلیارد دلاری را در سال 2015 ثبت کند. این شرکت هم اکنون در زمینه تولید لپ تاپ، پرینتر، گوشی موبایل، سرور و ارایه خدمات مشاوره ای به کسب و کارهای بزرگ فعالیت دارد.

اخیراً نیز این شرکت تلاش های خود را برای حضوری فعال در سایر زمینه های دنیای تکنولوژی همچون فناوری واقعیت مجازی، چاپگرهای سه بعدی و هوش مصنوعی آغاز کرده است.

 

6. مایکروسافت – Microsoft

Microsoft

مایکروسافت در ابتدا توسط دانشجوی اخراجی بیل گیتس تاسیس شد و اکنون به عنوان غول نرم افزاری جهان یاد می شود. بیل گیتس که هم اکنون به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می شود، پس از سال ها مدیریت، چند سالیست که جایگاه خود را به مدیرعامل جدید یعنی ساتیا نادلا واگذار کرده است و اکنون این کمپانی تحت هدایت نادلا توانسته در سال 2015، درآمد 93.58 میلیارد دلاری را به ارمغان آورد.

درآمد هنگفتی که نتیجه فعالیت های این شرکت در زمینه فروش نرم افزارهایی همچون ویندوز و آفیس و تجهیزات سخت افزاری همچون کنسول اکس باکس و غیره بوده است.

مایکروسافت امیدوار است که با تغییراتی که در پلتفرم ویندوزفون خود ایجاد کرده است، بتواند کسب و کار فروش گوشی های لومیای خود را رونق ببخشد و به این میزان درآمدها بیافزاید.

 

 

7. آی بی ام – IBM

 

IBM

 

کمپانی آی بی ام توانست درآمد 75 میلیارد دلاری را در سال گذشته بدست آورد. در حال حاضر، این شرکت با داشتن بیش از 380 هزار کارمند در سراسر جهان، یکی از بزرگ ترین کمپانی های فعال در حوزه فناوری محسوب می شود.
این شرکت برای اولین بار در سال 1911 تاسیس و CTR نام گذاری شد و در سال 1924 به IBM تغییر نام داد.

 

8. آلفابت – Alphabet

 

Alphabet

آلفابت به تازگی و به عنوان شرکت مادر گوگل معرفی شده و به منظور مدیریت هر چه بهتر بخش های فعال در این کمپانی راه اندازی شده است. این شرکت در ماه آگوست سال 2015 تاسیس شد و توانست در این سال درآمد 70.36 میلیارد دلاری را ثبت کند. گفتنی است گوگل از سال 2001 حدود 189 کمپانی را خریداری کرده است و این یعنی به طور متوسط خرید یک کمپانی در هر ماه. از این رو، مدیریت چنین کمپانی هایی می بایست از طریق شرکت مادر یعنی آلفابت صورت می گرفت تا لطمه ای به فعالیت ها و تمرکز گوگل وارد نشود.

 

9. سونی – Sony

 

Sony

سونی در سال گذشته توانست درآمدی بالغ بر 70 میلیارد دلار را از فروش کنسول های PS4، گوشی های هوشمند، دوربین ها و سنسورها و غیره به دست آورد. این شرکت در چند سال اخیر، نتوانست عملکرد قابل قبولی را در بازار از خود نشان دهد و از این رو، تدابیر آقای کازو هیرای، مدیرعامل این شرکت برای تمرکز بر روی کنسول های پلی استیشن، توانست بخشی از این زیان ها را جبران کند

 

10. پاناسونیک – Panasonic

 

Panasonic

 

شرکت ژاپنی پاناسونیک که در سال 1918 و به نام Matsushita Electric تاسیس شد، پرونده مالی سال گذشته را با ثبت درآمد 66 میلیارد دلاری بست.

این کمپانی در زمینه تولید دوربین، گوشی هوشمند، تلویزیون و باتری فعالیت دارد و اخیراً نیز با عقد قرارداد همکاری با کمپانی تسلا، مسئولیت ساخت باتری های مورد استفاده در خودروهای این شرکت را بر عهده گرفته است.

منبع: آی تابناک

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد