مقابله با تهاجم فرهنگی از راه صنایع خلاق میسر می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیرستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در خصوص صنایع فرهنگی گفت: صنعت فرهنگی صنعتی است که خروجی‌ها و برون داده‌های آن فرهنگی است. محصولاتی که بر روی روح و جسم انسان‌ها تاثیرگذار خواهد بود. این صنایع با استفاده از فناوری می‌توانند محصولاتی تولید کنند که اقتصادی و مخاطب محور باشد.
وی ادامه داد: این صنعت مانند هر صنعتی نیازمند فناوری است. فناوری هایی که در این صنعت استفاده می‌شوند، به‌عنوان فناوری فرهنگی قلمداد می‌شوند.
سجادی‌نیری علت عدم توجه به صنایع فرهنگی در کشورهای در حالی توسعه را 5 دلیل دانست و بیان کرد: معمولاً این صنعت به دلیل ماهیت نرم خود در پس‌زمینه اقتصاد نفتی دیده می‌شود و این کشورها محور توسعه خود را بر روی صنایع سنگین و ظاهراً پیشرفته قرار می‌دهند.
وی توضیح داد: معمولاً دید زنجیره‌وار و مرتبط با عناصر مختلف این صنعت وجود ندارد. وقتی با شخصیتها و عروسک‌ها مواجه هستیم، مخاطب گذشته آن را می‌شناسد. یعنی سال‌ها قبل عرضه و شناسانده شده و سپس وارد صنعت سینما، بازی‌های ویدئویی، مد و لباس و غیره می‌شود.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، صنعت جانبی که از کنار یک شخصیت خلق می‌شود در برخی موارد تا 11 برابر بزرگ‌تر از صنعت اولیه‌ای است که از آن خلق‌شده است. شرکت‌هایی هم که ایجاد می‌شوند کوچک و متوسط هستند.
در کشورهای در حال توسعه بخش فرهنگ به‌عنوان مرکز هزینه دیده می‌شود و بودجه‌ی مراکز فرهنگی صرف امور ظاهراً کیفی و بدون معیار و سنجش کمی می‌شود. اغلب گردانندگان صنایع فرهنگی در این کشورها با قابلیت‌های تجاری این صنایع آشنا نیستند و کار خود را اقتصادی نمی‌دانند. البته برخی نیز اصول اقتصادی کردن آن را نمی‌دانند.

صنایع خلاق اقتصاد مقاومتی را محقق می‌کند
سجادی نیری نکته اصلی و محوری در صنایع فرهنگی را به این صورت توضیح داد: صنعت فرهنگی و خلاق با سرمایه‌گذاری کوچک، ارزش‌افزوده و اشتغال بالا ایجاد می‌کند. همچنین حرکت در حوزه صنعت فرهنگی یک حرکت و مقابله فعال در عرصه فرهنگی به جای یک رویکرد انفعالی در برابر تهاجم فرهنگی است که می‌توان از آن به صادرات نیز دست یافت.
به عقیده وی، محصول فرهنگی موفق محصولی است که در چارچوب‌های فرهنگی ایرانی-اسلامی ما تولید شود و بتواند سهمی از بازار داشته باشد. چنانچه معاونت علمی نیز تلاش می‌کند در کنار دستگاه‌های فعال در این عرصه، نگاه اقتصاد فرهنگی را در کشور توسعه دهد. این نگاه می‌تواند موجب ایجاد اشتغال، توسعه و تولید در کشور و جلوگیری از تهاجم فرهنگی شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی توجه ویژه به اهمیت، توانمندی و استعدادهای حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و صنایع خلاق را یکی از موثرترین راهکارهایی دانست که می‌تواند کشور را از مشکلات موجود نجات دهد و اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
به عقیده وی، توانمندی‌ها و استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد. ایران جامعه‌ای فرهنگی باسابقه تجاری در حوزه صنایع فرهنگی مانند صنایع‌دستی است که متاسفانه در خلال روی آوردن به فناوری‌های سخت بسیاری از فناوری‌های نرم و تجربیات موفق گذشته در آن به فراموشی سپرده‌شده است.
سجادی نیری در آخر ابراز امیدواری کرد تا در آینده و با آغاز طرح توسعه زیست‌بوم خلاق که از سوی معاونت علمی و با همکاری این ستاد پی گرفته شده است، شاهد پیشرفت و توسعه زیست‌بوم صنایع و شرکت‌های خلاق و همچنین اقتصاد خلاق در کشور عزیزمان باشیم.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد