مقاومت دستگاههای دولتی برای خرید محصولات دانش‌بنیان

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، محمدرضا کمپانی بر لزوم توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ما وابسته به نفت است و نوسانات نرخ نفت بر بودجه و درآمد ملی ما تاثیر مستقیم دارد، اظهار داشت: این درحالی است که با اتکا بر اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم مانند کشورهای پیشرفته درآمد ملی را افزایش دهیم و از تنگناهای اقتصادی خارج شویم.

وی افزود: همراهی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها، جلب اعتماد برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، امنیت مالی، بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل در تولید، در کنار هم باید رخ دهد تا منتج به تغییر در این عرصه و بازنگری کامل در اقتصاد و ایجاد زیرساخت‌های لازم شود.

عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین موانع در دست‌یابی اقتصاد دانش‌بنیان به جایگاه واقعی خود را، مقاومت دستگاه‌های دولتی برای خرید محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و با اشاره به اینکه دولت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان کالاهای دانش‌بنیان به خرید محصولات خارجی عادت کرده است، گفت: این در صورتی است که نباید برای خرید هر کالایی که از سوی نهادهای زیربط مجوزهای لازم را دریافت کرده باشد، مقاومتی وجود داشته باشد.

کمپانی افزود: وقتی خرید از سوی دولت اتفاق نمی افتد، شرکت دانش‌بنیان رشد نمی‌کند و از بین می‌رود و وابستگی به محصول خارجی تشدید می‌شود.

وی با تاکید بر نقش عوامل فرهنگی در مقاومت خرید محصولات دانش‌بنیان، به رقابت نابرابر میان تولیدکننده با واردکنندگان اشاره کرد و گفت: مطابق قانون، ارز وارداتی به کالاهایی که تولید داخلی دارند نباید اختصاص داده شود. این درحالی است که هم اکنون به کالای وارداتی ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده می‌شود و تولیدکننده همان کالا با ارز نیمایی، مواد اولیه را وارد کشور می‌کند. از سوی دیگر هزینه‌ها در جامعه با نرخ آزاد انجام می‌شود. با احتساب هزینه‌های حقوق و دستمزد، قیمت تمام‌شده کالای تولیدی از کالای وارداتی بیشتر می‌شود و به دلیل مسائل فرهنگی حتی اگر کالای ایرانی از کیفیت بهتر یا برابر با نمونه خارجی برخوردار باشد، شانس چندانی در این رقابت نخواهد داشت.

 

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد