میزبانی 1000 عروسک در شهر عروسک‌ها/ از مل‌مل تا کدو قلقله زن

به گزارش فناوری فرهنگی، مدام بهانه‌ می‌گرفت و نق می‌زد. دیگر حوصله همه را سر برده بود؛ صدای بقیه فامیل هم در آمده بود؛ عمو رحیم با یک شکلات به سراغش رفت و گفت: «مینا جون، عمو، برات یه عروسک خوشگلتر می‌خرم. بیا حالا این شکلاتو بگیر»؛ مینا همانطور خیره به حرف‌های عموی مهربانش گوش کرد اما هرچند شکلات را دوست داشت، جای عروسکش را نمی‌گرفت.

شکلات را با دست پس زد و دوباره یاد عروسکش افتاد و شروع به گریه کرد و این‌بار بلند از گذشته؛ خانواده‌ها به هم نگاه کردند و دنبال راه چاره‌ای بودند؛ هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که انقدر گم شدن یک عروسک، موجب به هم ریختن حال کودک خانواده شود.

اما واقعیتش این است که کودکان وابستگی عجیبی به برخی از اسباب‌بازی‌های خود دارند و این وابستگی چیز عجیبی نیست و در همه کودکان وجود دارد اما انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب برای بچه‌ها نکته‌ بسیار مهمی است؛ اسباب‌بازی که از جنس مناسب باشد، قابل تمیز کردن باشد، مناسب سن کودک باشد و همچنین رعایت وضعیت اقتصادی خانواده‌ها نیز در نظر گرفته شود.

در این گزارش به بخش شهر عروسک‌ها در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی رفتیم تا عروسک‌هایی که در این بخش از جشنواره در معرض دید عموم به ویژه کودکان قرار دارد را بررسی کنیم.

پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با هدف «حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال(رونق تولید)»، «توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی»، «برقراری ارتباط موثر میان طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و همه فعالان حوزه بازی و اسباب بازی»، «کمک به ساماندهی صنعت اسباب بازی» و « فراهم آوردن زمینه طراحی و استقرار نظام نوآوری» برگزار شده است.

رویکرد جشنواره شامل «توجه و اهمیت دادن به موضوع اسباب‌بازی به عنوان ابزاری تأثیرگذار در مراحل رشد کودک و نوجوان»، «ایجاد ارتباط میان نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه اسباب‌بازی»، «معرفی اسباب‌بازی‌های مؤثر در رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان»، «آشنایی تولیدکنندگان اسباب‌بازی با نیازهای مخاطبان»، «ارائه و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی»، «ایجاد فرهنگی انتخاب درست اسباب‌بازی»، «افزایش سطح اطلاعات عمومی در زمینه کودک، بازی و اسباب بازی» و «ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان» است.

این جشنواره دارای بخش‌های مختلفی است که یک بخش آن، شهرعروسک‌هاست؛ شهری که 400 عروسک میزبان کودکان و خانواده‌های آنهاست.

شهر عروسک‌ها، بخش شلوغ جشنواره محسوب می‌شود و امسال برای اولین بار طراحان عروسک هم به این شهر آمدند و مستقیم با بچه‌ها و خانواده‌ها صحبت می‌کردند؛ عروسک‌های متفاوتی در نمایشگاه در شهر عروسک‌ها به نمایش درآمده‌اند از مل‌مل تا کدو قلقله زن.

تنوع عروسک‌ها بالاست و هر نوع سلیقه‌ای را جذب می‌کند؛ امسال در نمایشگاه عروسک مذهبی وجود دارد؛ عروسک‌هایی که مورد استقبال نیز قرار گرفتند.

سنا کودک 5 ساله‌ای که همراه مادرش به شهر عروسک‌ها آمده است، مصرانه خرید این مدل عروسک‌ها را از مادرش خواستار است؛ مادر سنا می‌گوید: برایم خیلی مهم بود که عروسکی بخرم که با فرهنگ خودمان سازگار باشد و امروز در این نمایشگاه دیدم.

وی ادامه می‌دهد: فرزندم نیز از عروسک‌ها استقبال کرده است و فکر می‌کنم مجبورم امروز کلی خرج کنم؛ ای کاش تخفیف‌هایی هم در این نمایشگاه برای چنین آثاری در نظر می‌گرفتند.

اینکه در نمایشگاه بخش معرفی از فروش جداست، اتفاق خوبی است؛ خانواده‌ها بدون نگرانی از اینکه مجبور به خرید شوند، مدل‌های مختلف را می‌بینند و سؤالات خود را می‌پرسند؛ بچه‌ها عروسک‌ها را لمس می‌کنند و در نهایت اگر دوست داشته باشند، انتخاب می‌کنند.

در میان عروسک‌های بخش معرفی، عروسکی وجود دارد که عنوانش «مادر» است و یک زن باردار را نشان می‌دهد؛ این عروسک نمونه فروش ندارد؛ طراح و تولید کننده عروسک می‌گوید: ساخت این عروسک‌ها سخت است و نتوانستم برای فروش تعداد بیشتری بیاورم.

عروسک‌های در سایز کوچک در نمایشگاه زیاد دیده می‌شود که البته مورد استقبال هم قرار گرفته‌اند؛ طراحان تلاش می‌کنند که به نظرات کودکان و خانواده‌ها با دقت توجه کنند تا بتوانند طرح‌های بهتری را در آینده ارائه کنند.

یک بخش جالب شهر عروسک‌ها، طرح‌هایی است که به سبک مجسمه هستند و البته ظریف و دوست داشتنی؛ سازندگان این عروسک‌ها هم بانوان باتجربه‌ای هستند که با خوشرویی به استقبال می‌آیند و درباره کارهایشان که ظرافت زیادی دارد، توضیح می‌دهند.

کارهایی که این بانوان ارائه می‌دهند، نمونه‌ای در بخش فروش ندارد و قیمتش نیز بالاست ولی ظرافتش، مخاطبتان زیادی را جذب می‌کنند.

خانم اکبری مادر دو کودک 2 و 5 ساله می‌گوید: فرزندانم روز خوبی را در نمایشگاه سپری کردند؛ عروسک هم برای بچه‌ها به ویژه دختربچه‌ها خیلی عزیز است؛ دختران من هم این بخش را دوست دارند.

وی ادامه می‌دهد: خودم در بچگی، عروسکی داشتم که پلاستیکی بود و دست و پایش جدا می‌شد و بعد از مدتی یک پایش هم گم شد؛ اما مادرم را مجبور کردم که یک پای پارچه‌ای برایش بدوزد و حاضر نبودم که این عروسک را با هیچ عروسک دیگری عوض کنم.

نیلوفر جلیلوند مسؤول شهر عروسک‌ها به خبرنگار فارس می‌گوید:در شهر عروسک‌ها تمام تولید کننده‌ها، طراحان و احیاکنندگان عروسک‌های بومی و خلاق گردهم آمدند و 45 غرفه داریم.

وی ادامه می‌دهد: 600 نمونه عروسک در بخش معرفی وجود دارد که هر تولید کننده و طراح، عروسک و طرح خود را معرفی می‌کند و در فروشگاه 400 نمونه برای فروش است؛ یعنی بخشی از کسانی که در قسمت معرفی هستند، کار برای فروش ندارند یا طراح هستند یا اینکه سفارش کار می‌گیرند و تک‌تک تولید می‌کنند.

جلیلوند با بیان اینکه 1000 نمونه عروسک در بخش عروسک‌ها وجود دارد که البته ممکن است بخشی تکراری باشد، اضافه می‌کند: کسانی که تولید خانگی یا انبوه دارند در قسمت فروشگاهی که جدا از بخش معرفی است، کارشان به فروش می‌رسد.

مسؤول شهر عروسک‌ها در پاسخ به این پرسش که «چه تعداد از کارهایی که در این بخش به نمایش درآمده، جدید است و در بازار وجود ندارد؟»، می‌گوید: اکثر این کارها در بازار نیست و کارهای جدیدی است.

وی ادامه می‌دهد: چیزی که باعث شد که من مسؤولیت شهر عروسک‌ها را به عهده بگیرم این بود که تمام کسانی که مثل خودم هستند را دور هم جمع کنم؛ 6 سال کار عروسک‌سازی و 3 سال است که کار تولید عروسک انجام می‌دهم. از خانه شروع کردم و کارگاه گرفتم و حالا گسترش دادم.

جلیلوند اضافه می‌کند: دو سال متوالی در جشنواره شرکت می‌کردم اما عروسک‌سازها را نمی‌دیدم و این شد که در ذهنم جرقه خورد که چرا عروسک‌سازها در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند؛ یک سال و خرده‌ای است که تلاش می‌کنم تا این عروسک‌سازها را  دور هم جمع کنم و در تلاشم تا انجمن عروسک‌سازها را به ثبت برسانم و همچنین کارگروه عروسک انجمن تولیدکنندگان را راه‌اندازی کنم.

وی درباره قیمت عروسک‌های نمایشگاه می‌گوید: قیمت به نسبت بیرون از نمایشگاه مناسب است چرا که نسبت به موارد اولیه، مزد دوخت‌ها و نسبت به کار خارجی باید ارزیابی کرد؛ اولا اکثر کارها نمونه خارجی ندارند و طراحی از صفر تا 100 با خود طراح است و اگر بخواهیم معادل خارج از کشور را در نظر بگیریم، قیمتش چند برابر این عروسک‌هاست.

مسؤول شهر عروسک‌ها ادامه می‌دهد: نسبت به تغییرات قیمت و متریال، قیمتی که برای کارها در نظر گرفته شده است، مناسب است و قیمت کارها متغیر از 15 هزار تومان تا 250 هزار تومان هست.

به گزارش فارس،  پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری دایر است و تا 13 دی هم ادامه دارد. در این نمایشگاه ۲ هزار اسباب بازی ایرانی به نمایش در آمده است.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد