نبوغ و خلاقیت انسان موتور اصلی اقتصاد خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی ،امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و بیش از سه چهارم تمامی فعالیت‌های اقتصادی نیز در شهرها صورت می‌گیرد.

اقتصاد خلاق همواره در محیط شهری و مناطق کلان شهری بزرگ رخ داده و رشد یافته است. تلاش نیز بر یافتن راه‌های توسعه جدید در این سطح است.

شهرها و مناطق شهری به واسطه شبکه تعاملی متراکم مردم، بازارها و فعالیت‌ها عرصه مستعد و مناسبی به شمار می‌روند. «شهر به مثابه یک کل به صورت نوعی میدان خلاق عمل می‌کند – که البته کاملاً به روی سایر جهان گشوده است – و جریان‌های چندگانه اطلاعات با شدت خاصی بین واحدهای متنوع فعالیت اجتماعی و اقتصادی موجود در فضای شهری مبادله می‌شوند.» تلفیق این گره‌های محلی تحت تاثیر یکپارچگی آنها به مثابه مراکز خلق، تولید، توزیع، انتشار و مصرف فرهنگی در اقتصاد جهانی قرار دارد. به عبارت دیگر، محیط‌های شهری از سیستم‌های تنگاتنگی از مبادلات داخلی تشکیل شده‌اند که درون سیستم بزرگتری از تبادلات جهانی بین شبکه‌ای از روابط قرار دارند و در آن واحد همدیگر را تکمیل کرده و با هم رقابت دارند.

امروزه جهانی‌شدن فناوری‌های الکترونیکی و دیجیتالی باعث منسوخ شدن اشکال متعارف و مرسوم کار گردیده، و به توسعه گسترده سرمایه انسانیِ حاصل از دارایی‌های فرهنگی و شناختی نیروی کار منجر شده‌اند. این حرکت موج جدیدی از شهری‌سازی را در نواحی کلان شهری و مناطق شهری موجب شده است که فقط محدود به نیمکره شمالی نیست. همانطور که اسکات می‌گوید، با پیدایش شبکه جهانی مناطق شهری، سلسله مراتب‌های شهری قدیمی در حال تبدیل به سیستم جهانی یکپارچه‌تر هستند.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد