نتایج نظرسنجی درباره شبکه‌های اجتماعی

 به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: نظرسنجی انجام شده روی شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، ۸۲‌درصد کاربران عضو گروه‌های دوستی هستند.

روزبه کردونی ضمن بیان برخی نتایج نظرسنجی انجام شده پیرامون دیدگاه مردم تهران درخصوص شبکه‌های اجتماعی افزود:  این نظرسنجی در خردادماه امسال با همکاری یکی از موسسات معتبر نظرسنجی کشور انجام شده و از نظر محل سکونت، فراوانی پاسخگویان ساکن نیمه‌شمالی شهر با پاسخگویان ساکن نیمه‌جنوبی شهر تقریبا برابر گرفته شد، به‌طوری‌که گروه نمونه بدون واسطه و با توجه به روش نمونه‌گیری، معرف جامعه آماری باشد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه اظهار داشت: نتایج این نظرسنجی بیانگر این است که از حیث نوع گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند، گروه‌های دوستی بیشترین اقبال را در میان شهروندان تهرانی داشته است به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان داد، ۸۲‌درصد کاربران عضو گروه‌های دوستی هستند.

وی گفت:  از نظر محتوای رد و بدل شده، بیشترین فراوانی را درمیان نوع مطالب رد و بدل شده، طنز و جوک دارد و مطالب علمی نیز با فاصله نسبتا زیادی در رتبه دوم قرار می‌گیرند و پس از آن اخبار و تحلیل‌های سیاسی، اخبار خانوادگی، گروه‌های ورزشی و آشپزی قرار دارد. کردونی درخصوص دیدگاه پاسخگویان پیرامون تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در روابط بین افراد در دنیای واقعی همچنین تأکید کرد: نیمی از پاسخگویان (۵٠,٨درصد) معتقدند این شبکه‌‌ها بیشتر باعث کاهش روابط و دید و بازدید بین افراد فامیل و دوستان می‌شود و ٢۴.٨درصد نظر عکس داشته و معتقدند، این شبکه‌ها باعث شده که فامیل و دوستان خیلی از همدیگر باخبر باشند. ١٣.٨ درصد نیز در این زمینه نظر بینابین داشته‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه درخصوص نگرش پاسخگویان به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی نیز افزود:  ۶٧,٧درصد پاسخگویان با این نظر موافق بوده‌اند که «شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود کنترل والدین بر فرزندان کم شود» و درمقابل ١٧.۶ درصد با این نظر مخالفت کرده‌اند. ١۴.٨ درصد نیز نظر بینابین داشته‌اند.

به گفته وی، ۶۴,١درصد پاسخگویان با این نظر موافق بوده‌اند که «شبکه‌های اجتماعی باعث شده ارتباط بین اعضای یک خانواده (والدین با فرزندان و زن و شوهر) کم شود» و درمقابل ۲۱.۸‌درصد با این نظر مخالفت کرده‌اند همچنین ١۴.١درصد نیز نظر بینابین داشته‌اند. کردونی گفت: ۶۵.١درصد پاسخگویان نیز با این نظر موافقند که «در شبکه‌های اجتماعی امکان فریب و اغفال دختران و سوءاستفاده‌های جنسی وجود دارد» و درمقابل ۲۰‌درصد با این نظر مخالفت کرده‌اند و همچنین ١۴.٩درصد نیز نظر بینابین داشته‌اند. مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی افکار عمومی از آسیب‌های نوپدید مرتبط با شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: ۸۷‌درصد پاسخگویان این نظرسنجی معتقد بوده‌اند که «باید نحوه استفاده از این شبکه‌ها به افراد آموزش داده شود.»

کردونی درخصوص اقدامات انجام شده در این وزارتخانه برای کنترل و کاهش آسیب‌های نوپدید مرتبط با فضای مجازی نیز توضیح داد: گروه فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه نسبت به قبل فعال‌تر شده و حضوری موثر در شبکه‌های اجتماعی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر با دستور وزیر رفاه مقرر شده است با مشورت و همراهی دانشگاهیان و صاحب‌نظران این عرصه سیاست‌گذاری و انجام برنامه‌های علمی و سیاست‌های مشخص در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دستورکار قرار گیرد و در همین راستا قرار است کمیته مسائل مرتبط با آسیب‌های نوپدید مرتبط با فضای مجازی را رصد و در این خصوص سیاست‌گذاری کنند.

منبع: فرارو

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد