نجات انیمیشن در گروی عرضه آثار به بازارهای جهانی

به گزارش فناوری فرهنگی، بابک نکویی درباره‌ کیفیت انیمیشن‌هایی که در تعداد قسمت‌های زیاد و عمدتا برای تلویزیون تولید می‌شوند، معتقد است: زمانی شاهد کیفیت تکنیک و محتوای هر نوع انیمیشنی خواهیم بود که سفارش‌دهندگان و تهیه‌کنندگان برای درآمدزایی از انیمیشن و ورودش به چرخه اقتصادی، برنامه‌ریزی داشته باشند.

نکویی درباره ضرورت ایجاد چرخه اقتصادی می‌گوید: در همه جای جهان، سود انیمیشن‌ از رقابت در بازارهای جهانی، فروش به شبکه‌های متعدد تلویزیونی، پخش‌ بیشتر و نیز از فروش محصولات جانبی به دست می‌آید اما انیمیشن‌های تلویزیونی که به عنوان انیمیشن صنعتی در ایران تولید می‌شوند، صرفا متکی به بودجه تولید هستند و وارد بازار رقابتی نمی‌شوند.

به گفته این انیمیشن‌ساز، اگر برخی از مولفه‌های کیفی در انیمیشن‌های ایرانی رعایت نمی‌شوند، صرفا به این دلیل نیست که تولیدکنندگان انیمیشن توانایی اجرای آنها را ندارند یا سفارش‌دهندگان سبک و سلیقه خاصی را دنبال می‌کنند، بلکه در بسیاری موارد، سیستم تولید چنین ضعف‌هایی را به تولید انیمیشن تحمیل می‌کند. انیمیشنی که صرفا متکی به بودجه است، به نوعی از تهیه‌کنندگی منجر می‌شود که سودش در کاهش هزینه و بالا بردن سرعت تولید است.

کارگردان انیمیشن «استریپی» در این زمینه توضیح می‌دهد: تا زمانی که تهیه‌کننده بودجه می‌گیرد که انیمیشن تحویل بدهد و برای درآمدزایی از محصولش هیچ راهکاری ندارد، نه ضرورتی برای ارتقای کیفت احساس می‌کند و نه انگیزه‌ای برای این کار دارد.

این مدرس انیمیشن ضمن انتقاد به تهیه‌کنندگانی که شرایط مناسب تولید را فراهم نمی‌کنند و از نیروهای توانمند و متخصص بهره نمی‌گیرند، توضیح می‌دهد: البته قرار نیست همه تولیدات از درجه کیفی بسیار بالایی برخوردار باشد. در همه دنیا انیمیشنی‌هایی در سطوح مختلف کیفی ساخته می‌شوند اما درصد بالایی از تولیدات انیمیشنی ما درجه کیفی پایینی دارند و بر کل انیمیشن ایران سایه می‌اندازند، در حالی که امکان تولید آثار به مراتب بهتر و کیفی‌تر در کشور ما وجود دارد.

این انیمیشن‌ساز با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات انیمیشنی ایران را به چند بخش می‌توان تقسیم کرد، درباره این تولیدات می‌گوید: انیمیشن‌های سینمایی، تیزرهای تبلیغاتی و محصولاتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای درآمدزایی و عرضه به مخاطب تولید می‌شوند، معمولا کیفیت قابل قبولی دارند. چون سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده به بازگشت سرمایه اهمیت می‌دهد. دسته دیگری از انیمیشن‌ها برای فضای مجازی ساخته می‌شوند که کیفیتشان اهمیت چندانی ندارد؛ درباره این دسته از تولیدات چیزی که مهم است سرعت تولید و انتشار گسترده در فضای مجازی است. دسته سوم محصولات انیمیشنی، سفارش‌دهنده دولتی دارند و نهادها و سازمان‌هایی چون تلویزیون در تولید این آثار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بر اساس توضیحات نکویی، بخش اعظمی از تولیدات انیمیشنی ما از دسته سوم و محصولات تلویزیونی هستند که در یک چرخه اقتصادی تولید نمی‌شوند. او مساله اصلی انیمیشن ایران و کیفیتش را به همین موضوع مرتبط می‌داند و معتقد است تا زمانی که تهیه‌کنندگان انیمیشن به فکر عرضه آثارشان در بازارهای مختلف نباشند و صرفا از منابع و بودجه موجود برای تولید هزینه کنند، بعید است فرصتی برای رشد کیفیت وجود داشته باشد.

این مدرس انیمیشن در پایان توضیح می‌دهد: از سویی نبود انگیزه برای بالا بردن کیفیت، منجر به تولید محصولات انیمیشنی متوسط و ضعیف می‌شود و از سوی دیگر محصولات ضعیف و بی‌کیفیت، انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و این چرخه معیوب همچنان ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، سریال انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی، پس از دریافت دو جایزه ملی و بین‌المللی از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره جام‌جم، به جشنواره انیمیشن انسی و نیز جشنواره انیما موندی برزیل راه پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد