نخستین پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در کشور

به گزارش فناوری فرهنگی،این پارک با هدف حمایت از ایده ها و طرح های خلاقانه در موضوعات صنایع فرهنگی آغاز به کار کرد.
­معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاح این پارک گفت: یکی از برنامه های امسال حمایت از صنایع خلاق است و امیدواریم مشکلات را در این باره رفع کنیم.
سورنا ستاری افزود: صنایع خلاق ما باید توسعه پیدا کند و توسعه این صنایع می تواند برای بسیاری بازار ایجاد کند.
وی گفت: صنایع دستی حاصل 5 تا 6 هزار سال تاریخ ماست و این هالیوود ما بود که البته این صنایع را در سالهای گذشته نابود کردیم.
ستاری افزود: با آمدن صنعت به کشور به ظرفیت های داخلی توجه نکردیم و صنایع دستی مان را از بین برده ایم به گونه ای که در برخی از صنایع نمی توان استادان آن را نیز پیدا کرد.
وی گفت: ما زیرساخت ها و زیست بوم را از بین برده ایم و با نگاهی به تاریخ کشور می توان گفت در هیچ دورانی به اندازه ای که اکنون در آموزش هزینه می کنیم، هزینه نکرده ایم.
ستاری افزود: هم اکنون حدود 4 و نیم میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که بسیاری از آنها با پول دولتی درس می خوانند اما چرا هم اکنون ابن سینا، خوارزمی و ابن هیثم نداریم.
وی گفت: مگر در آن زمان ها این گونه خرج برای تحصیل و آموزش می کردیم و چرا این دانشمندان و بزرگان محدود به دوره های خاصی هستند؟
ستاری افزود: به دلیل آنکه زیست بوم را به هم زده ایم و این زیست بوم با پول دولتی شکل نمی گیرد و نگاه غلط به پیشرفت داشته ایم.
وی با اشاره به برخی از ویژگی های صنعت فرش در کشور گفت: این صنعت هنوز جزء بزرگترین صنایع ماست اما دانشگاههای ما چه کمکی به این صنعت کرده اند؟ این صنعت از زیست بوم ماست.
ستاری افزود: در استان اصفهان کارخانه های و صنایع مختلفی شامل فولاد، سیمان، پتروشیمی و شهرک های صنعتی احداث شد اما هم اکنون نمی توان به این صنایع آب مورد نیاز را داد و اصفهان امروز باسیاست های غلط سومین استان کشور از نظر درصد بیکاری است، شهری که صنایع دستی بسیاری در آن وجود داشته است.
وی با بیان اینکه همیشه دولتی نگاه کرده ایم گفت: دیدگاه ما در حوزه فرهنگی این نیست که با پول دولتی می توان فرهنگ درست کرد.
ستاری افزود: از فردی که حقوق دولتی می گیرد ، ابتکار و نوآوری در نمی آید و ابتکار برای بخش خصوصی است.
وی با اشاره به حضور و فعالیت جوانان در شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها گفت: نوآوری ارزشمندترین دارایی بشر است.
ستاری افزود: بشر در چارچوب حقوق دولتی و سیستم دولتی پیشرفت نمی کند و این دیدگاه در حوزه فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: زیست بوم را باید توسعه داد و توصیه من این است که از سیستم دولتی فاصله بگیریم زیرا پول دولت احتیاط آور است.
ستاری افزود: دولت باید در ایجاد زیرساخت ها ، شتاب دهی و استارت آپ ها کمک و محیط کسب و کار و سرمایه گذاری را آماده کند.

منبع: شبکه خبر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد