نداشتن راهبرد مشخص مجموعه‌های بازی‌ساز را تهدید می‌کند/ بازی رایانه‌ای، می‌تواند ابزار جنگ نرم باشد

به گزارش فناوری فرهنگی،حمید افسری، فعال عرصه بازی‌های رایانه‌ای و مدیر استودیوی بازی‌سازی مهاد با اشاره به گسترش بازی‌های رایانه‌ای، گفت: با توجه به رشد علاقمندان و فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای، تنوع سبک بازی‌ها و عرضه آنها که بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شوند، وضعیت فعلی تولید و توزیع بازی‌های داخلی خوب است.

وی افزود: در سمت دیگر، نداشتن راهبرد مشخص و سیاست‌گذاری‌های درست محتوایی و‌ حمایتی در نهادهای بالادست، همچنین نداشتن ایده پردازی خوب، یکدست نبودن بخش‌های مختلف تیم‌های بازی‌سازی و عجله در تولید بازی‌های ویدئویی اعم از PC و موبایلی، از جمله آفاتی است که مجموعه‌های بازی‌ساز را تهدید می‌کند.

سازنده بازی «نبرد هور» با اشاره به تحریم بازی‌سازان ایرانی از طرف توزیع کنندگان جهانی، ادامه داد: اگر تولید کنندگان داخلی بتوانند محصولاتشان را با نگاه صادراتی در خارج از کشور عرضه کنند، می‌توانیم رویکردهای خودمان را انتقال دهیم و از طرف دیگر مجموعه‌های بازی‌ساز داخلی را به عنوان گروه‌های دانش‌بنیان معرفی کنیم که از دغدغه‌های رهبری هم است.

افسری درباره نحوه حمایت از تولیدکنندگان داخلی این عرصه بیان کرد: مهم‌ترین مسئله برای مجموعه‌های بازی‌ساز، دغدغه‌های مالی است اما لازم نیست حمایت‌هایی که صورت ‌می‌گیرد، حتما بصورت نقدینگی اتفاق بیفتد بلکه می‌تواند به صورت حمایت‌های تبلیغاتی از طریق مجموعه‌هایی مثل شهرداری، صدا و سیما و… باشد که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

مهم‌ترین مقوله بازی رایانه‌ای بعد از تولید، معرفی آن است

این فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه مردم به دنبال محصولات خوب هستند، اظهار داشت: در مقایسه با محصولاتی که صرفا برای سرگرمی عرضه می‌شوند، تولیدات با موضوعات انقلاب اسلامی، با استقبال خوب مخاطبان قرار می‌گیرند و از این جهت نباید نگران باشیم بلکه باید از نداشتن جذابیت و ایده پردازی نگران باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی بازی‌سازان داخلی با استفاده از ایده بازی‌های خارجی، بازی تولید می‌کنند، افزود: با شفافیت در موضوعات فرهنگی، داشتن نگاه ویژه و ارائه مشوق‌های محدود تبلیغی برای آثاری که با دید فرهنگی تولید می‌شوند، مطمئنا محصولات خوبی ارائه می‌شود و سایر فعالان این حوزه هم علاقمند می‌شوند در این موضوعات ورود کنند.

سازنده بازی «محله باصفا» ادامه داد: ایده‌های بکر و جالبی مثل سبک زندگی، دفاع مقدس، داستان‌های قرآنی و… داریم اما به دلیل نگرانی از نحوه اجرا و پیاده سازی دقیق، تا بحال این سوژه‌ها به تولید نرسیده‌اند.

افسری با اشاره به اینکه بعد از تولید بازی، مهم‌ترین مقوله، معرفی آن به مخاطب است، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی به شرطی که از توزیع، تبلیغات و معرفی خوب محصولشان اطمینان داشته باشند، می‌توانند در موضوعات فرهنگی و مرتبط با انقلاب هم آثار خوبی ارائه کنند.

مهم‌تر از مقابله با آثاری مثل انقلاب 1979، داشتن استراتژی است

وی درباره بازی ضد ایرانی انقلاب 1979 که به تازگی منتشر شده است، خاطرنشان کرد: این بازی، بیشتر بدلیل بستر تبلیغاتی و موضوع سیاسی‌اش، در بین بازی‌سازان مطرح شده است وگرنه اثر قابل توجهی نیست و از لحاظ فنی و محتوایی، هیچ چیز قابل اشاره‌ای ندارد.

این کارشناس با بیان اینکه مهم‌تر از مقابله با چنین آثاری، داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی است، ادامه داد: برای تولید محصول، باید در کنار انسجام نهادهای حمایتی و تعریف پروژه در حوزه‌های مختلف مثل سبک زندگی، انقلاب اسلامی و…، برنامه‌‌های زمانی پنج ساله-ده ساله داشته باشیم.

افسری با اشاره به اینکه حمایت سازمان‌ها، لازم نیست به صورت مالی باشد و می‌تواند در بحث‌های پژوهشی، پیش تولید و… هم اتفاق افتد، ادامه داد: اگر برای اهداف خود، برنامه داشتیم و ذیل آن‌ها حرکت می‌کردیم، الان تولیدات زیادی داشتیم و لازم نبود وقتی آثاری مثل انقلاب 1979 عرضه می‌شود، به این فکر باشیم که چگونه به آنها پاسخ دهیم.

بازی رایانه‌ای، می‌تواند ابزار جنگ نرم باشد

سازنده بازی «نبرد هور» در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بازی رایانه‌ای همانند اینترنت، هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. بازی رایانه‌ای به دلیل اینکه می‌تواند به عنوان یک ابزار تهاجم فرهنگی، سبک زندگی و فرهنگ ما بخصوص کودکان را که مخاطبان اصلی آن هستند، به سمت فرهنگ غربی سوق دهد، تهدید محسوب می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: از طرف دیگر، بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند فرصت‌های زیادی هم داشته باشند، به طور مثال علاوه بر سرگرمی، می‌توانند در آموزش، سبک زندگی، مسائل تربیتی و… کمک کننده و مؤثر باشند.

وی افزود: اگر به توسعه رویکردهای انقلاب اسلامی نگاه راهبردی داشته باشیم، بازی‌های رایانه‌ای بویژه بازی موبایلی که صادراتشان راحت‌تر است، می‌تواند به عنوان یک فرصت باشد که می‌توان از آن، به بهترین نحو در بحث جنگ نرم استفاده کرد.

نگاه درستی در توزیع امکانات بازی رایانه‌ای در کشور وجود ندارد

افسری درباره نقش نهادهای مردمی در این عرصه، بیان کرد: اگر بتوانیم دسته‌بندی ستاد و صف را در مجموعه‌های مردمی رعایت کنیم، چنین نهادهایی بدلیل اینکه بوروکراسی‌های خاص نهادهای دولتی را ندارند و دلسوزانه‌تر عمل می‌کنند، بسیار موفق‌تر می‌توانند در این عرصه ایفای نقش کنند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در صورتی که نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم، خلاقیت، تنوع و هزینه پایین کار و علاقمندی به تولید بازی‌هایی با رویکرد ملی و بومی در فعالان شهرستانی این حوزه، بیشتر است و در چندین مجموعه بازی‌سازی هم، اغلب نیروهای خبره، افراد شهرستانی هستند، اما با وجود این، در زمینه حمایت‌های سازمانی و توزیع امکانات، نگاه درستی وجود ندارد که با ورود جشنواره عمار، این معضل می‌تواند تا حدودی رفع شود.

عمار، می‌تواند منجر به انقلاب بازی‌سازی در بین قشر مردمی شود

 سازنده بازی «نبرد هور» تصریح کرد: اگر جشنواره عمار، همان مبانی اصولی خودش در حوزه فیلم را بتواند در عرصه بازی‌های رایانه‌ای هم حفظ کند، می‌تواند انقلاب بازی‌سازی در بین قشر مردمی را ایجاد کند چراکه در غالب جشنواره‌های این حوزه، بدلیل سطح بسیار بالا یا محدودیت زیاد، بسیاری از فعالان، امیدی برای شرکت و دیده شدن ندارند.

افسری افزود: عمار علاوه بر جوایز مالی، می تواند از ظرفیت‌های خود در زمینه معرفی و حمایت‌های تبلیغاتی بازی‌های حاضر شده هم استفاده کند.

وی اضافه کرد: جشنواره عمار همانند حوزه فیلم، می‌تواند با شبکه‌سازی، فعالان جبهه فرهنگی انقلاب را با هم ارتباط دهد تا آنها استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، گروه‌های قوی بازی‌سازی تشکیل دهند که این مهم‌ترین نکته‌ای است که عمار می‌تواند در آن نقش داشته باشد.

افسری در پایان با بیان اینکه در حال حاضر خانواده‌ها حتی اقشار سنتی هم به فکر تهیه محصول مناسب هستند، تصریح کرد: با ظرفیتی که جشنواره عمار دارد، خانواده‌ها با خیال راحت می‌توانند محصولات این جشنواره را متناسب با دغدغه‌های فرهنگی، مذهبی و… خود تهیه کنند.

منبع: فارس

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد