نشست تخصصی شکل گیری و توسعه کسب و کارهای حوزه صنایع خلاق با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

به گزارش فناوری فرهنگی، پارک علم و فناوری گیلان در آستانه افتتاح اولین مرکز نوآوری صنایع خلاق نشست تخصصی “شکل‌گیری و توسعه کسب وکارهای حوزه صنایع خلاق” را با حضور و سخنرانی دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مدیران استان و پژوهشگران این حوزه در محل تالار اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان را برگزار نمود.

نشست تخصصی شکل گیری و توسعه کسب و کارهای حوزه صنایع خلاق

این نشت با سخنرانی رییس پارک علم و فناوری گیلان،دکتر علی باستی،

عضو شورای کلانشهر رشت،دکتر رضا رسولی،

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی گیلان، مهندس رشیدی،

دکتر روشن بابایی، عضو عیات علمی دانشگاه گیلان و پزوهشگر گیلان شناسی

خانم دکتر سامه ابتهاج، ژوهشگر صنایع خلاق

و دکتر سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری

در محل سالن اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد.

رییس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه کسب و کار جدید با کسب و کار سنتی بسیار تفاوت دارد،گفت: در کسب و کار جدید بارز ترین ویژگی آن فارغ بودن از نیروی انسانی و ارزش آفرینی مهم است.

علی باستی قابلیت مقیاس پذیر بودن را از دیگر شاخص های کسب و کار جدید خواند و افزود: کسب و کار سنتی محدود به زمان و مکان بود اما در کسب و کار جدید در هرساعت می‌توان با همه دنیا ارتباط برقرار کرد.

وی تولید محتوا، انیمیشن، گیاهان دارویی و تولید نرم افزار را از مشخصه‌های صنایع خلاق دانست و عنوان کرد که صنایع خلاق نیازمند امکانات خاصی نیست و درآمد از آن سود خالص است.

ایشان با اشاره براینکه بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در همایش های فریلند منطقه آزاد انزلی شرکت کردند، خاطرنشان کرد: در دنیای امروزی که با تحریم ها روبرو هستیم، محصولات صنایع خلاق تحریم پذیر نیست.

دکتر باستی از افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق در گیلان خبرداد و اذعان کرد:جاجیگا، راهدون،کافه کادو، واجارو،۷ گشت، گیلاس، نارنج و رشت پلاس از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری گیلان هستند.

دکتر سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز در این نشست تخصصی گفت: ایجاد ارتباط و ارزش بین زنجیرهای حوزه صنایع خلاق از برنامه های توسعه زیست بوم نوآوری است که به ایجاد و خلق ثروت در جامعه منجر می شود.

وی ادامه داد: کشورهایی که در حوزه نانو در حال فعالیت هستند به فناوری های دیگری بعنوان پیشران اقتصاد کشورشان اهمیت میدهند و از برنامه های توسعه زیست بوم شرکت خلاق ایجاد ارتباط و ارزش بین زنجیرهای حوزه صنایع خلاق است.

دکتر سجادی نیری با تاکید براینکه باید به شرکت های خلاق در کشورمان هویت دهیم، افزود: با برنامه‌ای مدون توسط دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور شرکت‌هایی تحت عنوان شرکت خلاق شناسایی شدند.و ۱۵ خدمت برای این شرکت‌ها درنظر گرفته شده است.

عضو شورای شهر رشت در نشست تخصصی کسب و کار در محل سالن اجتماعات پارک علم وفناوری گیلان با اشاره به تفکر خلاقانه گفت: می‌توان این شهر را دروازه ورود مدرنیته دانست ما امروز میراث دار خلاقیت های خوراک شناسی نیاکان خود هستیم.

دکتر رضا رسولی با اشاره براینکه نتوانستیم از پناسیل های علمی رشت برای حل مباحث شهری استفاده کنیم، افزود: در وضعیت کنونی اقتصاد کلان جامعه و ضعف در ساختار مدیریت شهری تنها گریزگاه ما حوزه صنایع خلاق است.

در ادمه این نشست تخصصی کسب و کار حوزه صنایع خلاق پارک فناوری، معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی گیلان گفت:۱۰ نقطه ثبت جهانی صنایع دستی در کل دنیا در گیلان وجود دارد.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی گیلان گفت: مفهوم توسعه پایدار،سال هاست که مورد توجه بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرارگرفته است.

مهندس رشیدی افزود: توسعه صنایع کشور با محوریت نوآوری در اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و خلاقیت امری ست که سبب بهبود کیفیت زندگی نسل حاضر و نیز نسل های آینده و رشد اقتصادی یک جامعه خواهد شد.

وی اذعان کرد:۳۸ نقطه ثبت جهانی صنایع دستی در کل دنیا وجود دارد که ۱۰ نقطه آن در گیلان است.

منبع: پارک علم و فناوری گیلان

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد