نصب تجهیزات ۵G در ۵ نقطه تهران تا شهریورماه

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح دومین مرکز داده اقماری کشور که  با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد، از برنامه‌ریزی برای تحقق پروژه حمایت از پیام‌رسان‌ها و موتور جستجوی داخلی با سرمایه گذاری شرکت ارتباطات زیرساخت، در مردادماه امسال خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این پروژه با حضور رئیس قوه قضاییه افتتاح شود.

وی تاکید کرد: در راستای توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، پروژه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و موتور جستجو، با وجود همه تنگناهایی که داشتیم، شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه گذاری خوبی انجام داده که در مردادماه این پروژه افتتاح می‌شود.

وزیر ارتباطات افزود: با توجه به اینکه در دو پروژه مهم این حوزه از رئیس جمهور و رئیس مجلس دعوت شد تا در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند، این بار برای پروژه مردادماه قصد داریم از حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه دعوت کنیم که در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در خصوص شبکه ملی اطلاعات که در سال جاری در حال پیگیری است، گفت: تاکنون ۴ ایستگاه برای حرکت توسعه‌ای شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده است. راه اندازی اولین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات برای خودکفایی زیرساخت‌های مورد نیاز کسب‌وکارها، توسعه ارتباطی ۱۵۰۰ روستا برای عدالت ارتباطی با حضور رئیس جمهور، ارائه بسته حمایتی برای کسب و کارها در جهت اقتصاد دیجیتال و نیز ارتباط رسانی به ۱۰۳۴ روستا در مناطق محروم کشور از جمله این پروژه بوده است.

جهرمی تاکید کرد: امروز با راه اندازی دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات، چهارمین ایستگاه این قطار راه اندازی می‌شود. این مرکز به عنوان بزرگترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور در تبریز افتتاح می‌شود که می‌تواند به پایداری ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات و تمرکززدایی از تهران کمک کند. با وجود این دیتاسنتر، کیفیت ارتباطات برای مردم شمال غرب کشور بهتر می‌شود و با ارائه خدمات ابری و هم مکانی، شاهد کاهش هزینه کسب‌وکارها خواهیم بود.

لابراتوار ۵G تا دو هفته دیگر راه اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تا شهریورماه در ۵ نقطه تهران ۵G نصب خواهد شد، افزود: به دلیل مشکلات سرمایه گذاری در حوزه اینترنت ثابت، ما باید برای توسعه خدمات اینترنت خانگی به سمت استفاده از تجهیزات بی سیم برویم.

وی با اشاره به محدودیت‌های فرکانسی کشور روی باندهای پایین ارتباطی، گفت: با ۵G می‌توان از سیاست باندهای فرکانسی بالا استفاده کرد.

جهرمی با اشاره به اینکه تجهیزات راه اندازی ۵G در کشور، وارد شده است، ادامه داد: تا دو هفته دیگر، لابراتوار ۵G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران رونمایی می‌شود که این فضا می‌تواند برای تحقیقات و استفاده عملیاتی این فناوری، به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات باید ۲۰ درصد ارتباطات تا سال ۱۴۰۴ روی تکنولوژی‌های نوین، ارائه شود.

۸ پروژه مربوط به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال افتتاح می شود

وزیر ارتباطات با اشاره به دستور رهبر انقلاب و فرمان ۵ ماده ای ایشان برای تکمیل زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات که در آذرماه سال ۹۸ ارائه شد، اظهار داشت: این دستورات مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت و ایشان در این خصوص دستورات ویژه ای ارائه دادند و در همین راستا بودجه خوبی نیز از سوی سازمان برنامه تخصیص داده شده است. در همین حال دکتر فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در این زمینه جدی هستند و نظارت و انتقاد و پیگیری در خصوص اجرای این دستورات دارند.

وی گفت: در این راستا ۸ ایستگاه توسعه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال طراحی و افتتاح می شود که با وجود این پروژه ها وابستگی به فضای ارتباطی خارجی کاهش یافته و با وجود تحریم ها می توانیم نسبت به پایداری اقتصاد دیجیتال و حفاظت و حراست از این فضا اقدام کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به راه اندازی دیتاسنتر غرب و شمال غرب کشور با ظرفیت ۲۵۰ رک به عنوان دومین مرکز داده اقماری کشور، گفت: تا دو هفته دیگر، یک دیتاسنتر دیگر در تهران با ظرفیت ۱۰۰ رک راه اندازی خواهد شد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه از سران قوا خواستیم که شاهد افتتاح پروژه های توسعه ای در شبکه ملی اطلاعات باشند، ادامه داد: برای توسعه پیام رسان ها و موتور جستجوی بومی به عنوان زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، با توجه به اینکه ۲۰ درصد سهام همراه اول، دولتی است، از این اپراتور خواسته ایم که در این حوزه سرمایه گذاری کند.

۲۰ درصد جرایم سایبری کشور کاهش یافت

آذری جهرمی با تشکر از بانک مرکزی، پلیس فتا، مرکز ملی فضای مجازی و دادستانی برای اجرای طرح ملی رمز پویا در کشور گفت: مطابق صحبتی که روز گذشته با پلیس فتا داشتم، گفته شد که برای اولین بار در کشور میزان جرایم سایبری ۲۰ درصد کاهش یافته و این ثمره اجرای طرح رمز پویا است.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از جرایم سایبری در کشور نیازمند اصلاح رویه در نظام قانون گذاری فعلی است، از رئیس مجلس خواست که نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه ارتباطات و اقتصاد دیجیتال در مجلس عنایت ویژه ای داشته باشد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: برای پیگیری مطالبات فضای مجازی، ۵ لایحه را آماده طرح در مجلس داریم.

وی با اشاره به اینکه نگاه دکتر قالیباف به حوزه ICT سازنده است، با اشاره به حضور هفته گذشته خود در صحن علنی مجلس و انتقاداتی که از سوی نمایندگان به عملکرد وی شد، ادامه داد: مجلس جای گفتگو است و نباید نگران گفتگو بود؛ انتصاب ایجاد دو قطبی در کشور نگران کننده است.

جهرمی تاکید کرد: ما می پذیریم که توسعه و پیشرفت در کشور لازم است و هدفگذاری برای تحقق ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال مصوب شورای عالی فضای مجازی، افزایش سرعت دسترسی ۲۵ مگ اینترنت خانگی و ۱۰ مگ روی موبایل و نیز توسعه ۹۰ درصدی روستاها مصوب برنامه ششم توسعه، نیز در این جهت انجام می شود.

وی گفت: نگرانی های اخلاقی و بحران هویت فضای مجازی در کشور را قبول داریم و معتقدیم که باید در این راستا تعامل صورت گیرد. از فرصت های موجود استفاده حداکثری خواهیم کرد و عنایت مجلس به حوزهICT  برای ما ارزشمند است.

اکوسیستم کودک و نوجوان در فضای مجازی باید فراهم شود

وزیر ارتباطات از همه اپراتورها خواست که توجه ویژه به زیست بوم کودک و نوجوان داشته باشند و آن را سرمایه گذاری برای نسل آینده تلقی کرد.

وی گفت: برای صیانت اخلاق و آموزش در فضای مجازی باید زیرساختهای زیست بوم کودک و نوجوان در کشور فراهم شود.

جهرمی با تاکید بر لزوم شکست قالب های انحصار در اپراتورها موبایل و افزایش نسبت ترافیک داخلی به خارجی، خطاب به همراه اول گفت: درهای این شرکت برای کسب و کارهای نوپا باز نیست؛ شرکت های مالکیت واحد خود را تعطیل کنید و راه را برای تولید محتوا توسط جوانان باز کنید.

وی بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای ارائه محصول به سازمان ها با مشارکت استارت‌آپها تاکید کرد و گفت: رگولاتوری در حال تهیه مکانیزمی است که بر مبنای آن به تولیدکننده و تهیه کننده محتوا نیز سهم داده شود. به این معنی که باید در پلتفرم های داخلی اگر اثری ارائه می شود، از درآمد حاصل از ترافیک و تبلیغات نیز به وی سهم داده شود. این مکانیزم می تواند به رشد محتوای داخلی کمک کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برخی معتقدند که باید برای رشد محتوای داخلی، اینترنت خارجی را گران کنیم. البته هم اکنون نسبت یک به دو در استفاده از محتوای داخلی، مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، رعایت می شود اما ما معتقدیم که بالاتر از این تغییر تعرفه، قابل پیاده سازی نیست. بلکه باید به توسعه محتوا کمک کنیم.

وی افزود: کما اینکه چندی پیش تصمیمی برای برای ترویج دینداری با ارزان کردن پیامک های دینی اتخاذ شد که اگرچه نیت آن خیر بود اما نتیجه قابل قبولی به همراه نداشت.

جهرمی تاکید کرد: ۱۰۰ درصد درآمد بخش ICT ریالی است و باید ارزی شود. ما باید به فکر بزرگ کردن بازار در خارج از کشور باشیم و کشورهای دوست ما نیز علاقه مند به همکاری با ما هستند.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد