نقش شرکت‌های دانش بنیان واقعی در عبور از تحریم‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، مسعود گودرزی نماینده مجلس شورای اسلامی ، گفت: امروز برخی از شرکت‌ها با نام «دانش بنیان» و با هدف سوداگری و سودآوری پا به عرصه گذاشته‌اند که این خود یکی از موانع در مشخص شدن شرکت‌های دانش بنیان اصلی است و می‌تواند باعث کندی در ارائه تسهیلات شود، بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی اگر می‌خواهد از شرکت‌های دانش بنیان واقعی حمایت کند ابتدا باید این شرکت‌های غیرواقعی را شناسایی و مانع از دستیابی آنها به تسهیلات شود.

وی افزود: مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی باید ممیزی دقیقی در پیشبرد اهداف و حرکت خود داشته باشد و شرکت‌های صوری را شناسایی کرده و به صورت جدی با آن‌ها برخورد کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به شرکت‌های دانش بنیان گفت: این شرکت‌ها باید در قبال حرفه خودشان آبروداری کنند و پس از هماهنگی با سایر شرکت‌های دانش بنیان به دنبال اهداف مشترک خود باشند.

گودرزی با اشاره به نقش و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در عبور از تحریم‌ها، اظهار داشت: به طور قطع استفاده از دانش می‌تواند باعث ایجاد ثروت و قدرت شود، در شرایط فعلی کشورها دیگر به تولید محصول فکر نکرده و بیش از پیش به دانشی که منجر به تولید محصول شده، فکر می‌کنند، در حوزه شرکت‌های دانش بنیان این ظرفیت وجود دارد که ما بتوانیم از ظرفیت و توان علمی موجود در راستای مبارزه با تحریم‌ها بهره ببریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به خوبی در فرآیند اندوخته ارزی برای کشور گام بردارند و مفید فایده واقع شوند.

وی همچنین درباره میزان پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر، گفت: در حال حاضر ما حدود چهار هزار شرکت دانش بنیان داریم و طبق گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم پیشرفت‌ها در این راستا مطلوب بوده است، هرچند که تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

گودرزی همچنین ۲ عامل تحریم‌ها و نبود فرهنگ‌‌سازی را از عوامل کندی پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث شده این شرکت‌ها به خوبی رشد نکنند بحث تحریم‌ها بوده است به طوری که بعضا مشکلاتی را در تامین مواد اولیه برای این شرکت‌ها ایجاد کرد، عامل دوم هم عامل فرهنگی است که ما نتوانستیم این موضوع را به خوبی در جامعه جا بیاندازیم که وجود شرکت‌های دانش بنیان امروز یک ضرورت بشمار می‌آید و باید به سمت گسترش این شرکت‌ها و بهره‌مندی از تولیدات آنها پیش برویم.

منبع:فارس

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد