نمایشگاه‌ها روزنه امید بخش فعالان گردشگری

به گزارش فناوری فرهنگی، نمایشگاه‌ها و رویدادهای گردشگری ظرفیت‌های قابل توجهی در این صنعت محسوب می‌شوند که می‌توانند حلقه واسط روابط استانی، ملی و حتی بین‌المللی باشند.

هر چند به دنبال برخی حوادث و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، این روزها گردشگری یک صنعت متضرر در کشورمان محسوب می‌شود اما استقبال فعالان گردشگری از رویدادها، جشنوارها و نمایشگاه‌های مربوطه همچنان بر جای خود باقی است و با وجود زرد شدن امید فعالان گردشگری، هنوز هم فعالان این صنعت چشم به آینده دوخته‌اند.

جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها یکی از مهمترین فرصت‌های گردشگری و از انواع گردشگری که به سفر منتج می‌شود، به شمار می‌روند و یزد نیز پس از ثبت شدن در فهرست آثار جهانی با حضور پررنگ‌تر خود در این نوع گردشگری، توانست بهره‌برداری قابل توجهی در این حوزه داشته باشد، اما حضور در چنین نمایشگاه‌هایی چه تاثیری بر گردشگری دارد؟

یکی از تاثیرات حضور در نمایشگاه‌ها به خصوص در سطح بین‌المللی، فرصت صحبت و تقویت روابط با کشورهای دیگر به خصوص مقاصد گردشگری است که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، استان یزد با 32 غرفه از شهرستان‌های مختلف خود تاکنون به خوبی توانسته ظرفیت گردشگری خود را همانند عنوان جهانی‌اش به کشورهای دیگر نشان دهد.

چین یکی کشورهای مورد توجه ایران و به ویژه شهر جهانی یزد در مقوله گردشگری محسوب می‌شود به طوری که علاوه بر حضور قابل توجه گردشگران چینی در یزد، این روابط برای اولین بار در کشور با راه‌اندازی هسته چین کشور و اولین رستوران تخصصی چینی‌ها در یزد تقویت شده است.

سفیر چین: یزد شهر خوبی برای سفر است

«چانگ هوا» سفیر چین در کشورمان در جریان بازدید از غرفه‌های شهر جهانی یزد در نشست با «سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، شهر میراث جهانی یزد را یکی از مقاصد محبوب و مهم گردشگران چین برشمرد و ضمن اشاره به خرسندی گردشگران این کشور از سفر به یزد، از سفر قریب الوقوع خود به یزد خبر داد.

وی در این نشست با تاکید بر توسعه روابط گردشگری‌یزد و چین به ویژه پس از اتمام بیماری کرونا، خاطرنشان کرد:  یزد، شهر خوبی برای سفر است و حتما به همین منظور به یزد سفر خواهم کرد.

البته نمایندگان آژانس‌های مختلف از کشورهایی مانند اسپانیا نیز در این نمایشگاه، ضمن آشنایی با یزد از حضور در این شهر تاریخی استقبال کردند.

برقراری خطوط پروازی بین یزد و شیراز

نمایشگاه‌های گردشگری علاوه بر تقویت روابط کشورها، استان‌های مختلف کشورمان را نیز با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا می‌کند و با الگوپذیری آنها از هم و برقراری روابط بیشتر و پایدارتر، شرایط و بستر را برای توسعه ملی فراهم می‌کند.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد نیز در جریان بازدید از نمایشگاه بین‌اللملی گردشگری تهران با «عنایت اله رحیمی» استاندار فارس دیداری داشت که در این دیدار توسعه زیرساخت‌های گردشگری به خصوص توسعه حمل و نقل مورد بحث قرار گرفت.

رحیمی استاندار فارس در این نشست با اعلام موافقت خود در رابطه با برقراری پرواز در مسیر یزد و شیراز، به ضرورت و اهمیت ایجاد خط ریلی میان این دو راس مثلث گردشگری کشور تاکید کرد.

طالبی استاندار یزد نیز در این نشست در رابطه خواستار برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی مشترک میان دو استان شد.

علاوه بر این دیدار، انعقاد تفاهم‌نامه‌های گردشگری میان شهرهای سمنان و یزد و همچنین کرمان و یزد نیز از دیگر مزایای این نمایشگاه بین المللی برای گردشگری یزد تاکنون بوده است.

گلایه‌های نرگس آبیار از وضعیت شاهدیه

نمایشگاه‌ها از حیث ایجاد بستری برای حضور همه اقشار نیز اهمیت دارند چرا که این بخش گسترده نه تنها منجر به حضور فعالان این صنعت شده بلکه بستری برای فعالیت اقشار بسیاری در حوزه‌های گردشگری تخصصی‌تر مانند گردشگری مشاغل، گردشگری معدن، گردشگری طبیعت و نیز گردشگری کشاورزی و گردشگری هنری را نیز فراهم کرده است.

«مرضه برومند» هنرمند کشورمان است که حضورش در غرفه یزد، موضوع توسعه گردشگری هنری به ویژه با توجه به برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی به میزبانی یزد را مطرح کرد به طوری که تورهای جدیدی  در قالب گردشگری هنری و فرهنگی برای یزد تعرف شد.

البته از دیگر مزایای این مجامع ملی و فراملی، بیان برخی مشکلات به منظور رفع آنهاست به عنوان نمونه «نرگس آبیار» هنرمند کشوری اهل یزد در این نمایسشگاه به مشکلات شهر شاهدیه در عین وجود ظرفیت‌های آن اشاره و خواستار رفع و پیکیری این مشکلات با کمک مردم شد.

در مجموع جشنواره‌های بین المللی گردشگری تنها ظرفیت‌هایی برای معرفی نیستند بلکه می‌توانند منجر به توسعه گردشگری استان‌ها و شهرها شوند و حتی در سطوح فراتر توسعه ملی را در بر داشته باشند که این مسئله اهمیت رویدادهای حوزه گردشگری را می طلبد.

حضور مسئولان حوزه های مختلف به خصوص مقامات کشوری و ارتباط با بخش‌های ذی ربط نیز جریان‌سازی ارتباطی گسترده‌ای بین بخش‌های مختلف دستگاه‌ها به خصوص شهرداری‌ها می‌شود و می‌تواند زمینه را برای تبادل هر چه بیشتر تجربیات فراهم کند. البته نباید از تاثیر نبود مدیریت صحیح و هدفمند برنامه‌ها و تبلیغات این نمایشگاه‌ها و رویدادها غافل شد چرا که در این صورت هزینه‌ها و زمان زیادی بدون نتیجه‌بخشی صرف خواهد شد.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد