نمی‌توان به مردم خرده گرفت چرا سینما نمی‌روند/فیلم بنجل نمی‌سازیم

به گزارش فناوری فرهنگی، بهزاد نعلبندی کارگردان فیلم بلند «پرو» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است  درباره این فیلم گفت: «پرو» ۲۶ بهمن ماه به نمایش درآمد یعنی یک هفته قبل از تعطیلی سینماها، در آن زمان هیچ پیشگویی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که قرار است کرونا با زندگی ما چنین کند! با وجود این با بازگشایی سینماها ما اکران را ادامه دادیم. قطعاً هیچکس از این شرایط راضی نیست ولی کار دیگری از دست ما برنمی‌آید چون ما اکران را آغاز کرده بودیم، این فرصت بعد از چند سال نصیب ما شده بود و دوست نداشتیم از دستش بدهیم.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که نمی‌شود خرده گرفت که چرا مردم به سینما نمی‌آیند. باید این را در نظر گرفت که رسانه‌های ملی ما مدام به مردم می‌گویند که از خانه بیرون نیایید. در چنین شرایطی فیلم ما روی پرده است و ما از مردم می‌خواهیم که به سینما بیایند، بنابراین در یک وضعیت سخت گرفتار هستیم. با این وجود ما باز هم مخاطب داریم. شرایط سخت سینمای «هنر و تجربه» همیشه وجود داشته و کرونا بر سختی آن افزوده است اما من از این موضوع راضی هستم که مخاطبان انگشت شمار ما وقتی به سینما می‌آیند، راضی خارج می‌شوند و از دیدن فیلم لذت می‌برند به طوری که بالای نود درصد تماشاگران و منتقدان، فیلمسازان و… از فیلم راضی هستند و این امر برای من جای خوشحالی دارد.

نعلبندی با اشاره به مبالغ پیشنهادی سرویس‌های درخواستی برای نمایش آنلاین آثار «هنر و تجربه» بیان کرد: سرویس‌های درخواستی برای نمایش فیلم‌های ما مبالغ بسیار بسیار بسیار کمی پیشنهاد می‌دهند. شرایط برای فیلم‌های «هنروتجربه» برای اکران آنلاین بسیار سخت‌تر است. در آن دورانی هم که سینما تعطیل بود ما برای نمایش اینترنتی «پرو» تلاش کردیم ولی متأسفانه نتوانستیم به این موضوع دسترسی پیدا کنیم ولی باز هم تلاش می‌کنیم که «پرو» هم جزو فیلم‌هایی باشد که به صورت اینترنتی به نمایش درمی‌آیند تا بتوانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم.

پیشنهاد ما به «هنر و تجربه» این بود که این مؤسسه خودش یک پکیج و پلتفرمی ایجاد کند که مردم بدانند برای تماشای آثار «هنر و تجربه» می‌توانند به آن رجوع کنند و با آثار این گروه به عنوان یک بسته رو به رو شوند. اگر این اتفاق بیفتد به نفع تمام فیلم‌های «هنر و تجربه» است وی افزود: پیشنهاد ما به «هنر و تجربه» این بود که این مؤسسه خودش یک پکیج و پلتفرمی ایجاد کند که مردم بدانند برای تماشای آثار «هنر و تجربه» می‌توانند به آن رجوع کنند و با آثار این گروه به عنوان یک بسته رو به رو شوند. اگر این اتفاق بیفتد به نفع تمام فیلم‌های «هنر و تجربه» است چون این روزها توسط پلتفرم‌های دیگر برچسب «هنر و تجربه» به فیلم‌ها می‌خورد و برخی فکر می‌کنند ما در رده دیگری فیلم می‌سازیم این در حالی است که ما هم داستان‌گو هستیم، ما هم سعی می‌کنیم تمام قواعد سینما را رعایت کنیم و می‌توانم بگویم خیلی از فیلم‌های «هنر و تجربه» از نظر کیفی خیلی بهتر از آثار سینمای بدنه است. ما دنبال استار و کلیشه‌ها نمی‌رویم، می‌خواهیم زبان سینما را ارتقا بدهیم و تلاش می‌کنیم فیلم‌های بامحتواتری را تولید کنیم اما چنین برچسبی به فیلم‌ها می‌خورد انگار که ما سینمای غیرجدی را دنبال می‌کنیم در صورتی که به نظرم سینمای «هنر و تجربه» بسیار جدی‌تر است.

مبلغ شرم‌آور پیشنهادی از طرف یک پلتفرم!

این کارگردان اظهار کرد: من شرم می‌کنم که بگویم یکی از این پلتفرم‌های بسیار بزرگ و سودبرده از جریان سینما، برای نمایش فیلم ما چقدر پیشنهاد داده است در حالی که این پلتفرم‌ها مدیون سینما هستند. این سرویس‌های درخواستی تولیدات سینماگران را به نمایش می‌گذارند و از این شرایط کمال استفاده را هم می‌برند ولی در حالی که باید به فکر فرهنگ و آینده این کشور باشند به تولیدات کم محتوا رو می‌آورند که صرفاً برای خالی کردن جیب تماشاگر ساخته شده‌اند. این فیلم‌ها تنها بازیگران چهره و موضوعات کلیشه‌ای دارند.

وی افزود: این سرویس‌ها با سینمای «هنر و تجربه» به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار ما یک کالای بنجل تولید کرده و می‌خواهیم به آن‌ها عرضه کنیم. اصلاً اولین سوالشان در برخورد با ما این است که آیا در فیلممان بازیگر چهره داریم یا نه؟ شرایط برای ما سخت است ولی ما هم پوست کلفت‌تر از این حرف‌ها هستیم که بخواهیم جا خالی کنیم بلکه با انرژی بیشتری پیش می‌رویم. از همین رو از تک‌تک تماشاگرانی که قصد دارند به سینما بروند می‌خواهم که فیلم‌های مهم «هنروتجربه» را ببینند چون در حال حاضر فیلم‌های بسیار خوبی روی پرده است. برای مثال فیلم «یلدا» یکی از مهمترین جوایز تاریخ سینمای ایران را به دست آورده است ولی ما به راحتی از کنارش رد می‌شویم. من تنها برای فیلم خودم حرف نمی‌زنم بلکه از جریان سینمای جدی و مستقل دفاع و تماشاگران را به تماشای این فیلم‌ها دعوت می‌کنم. اگر می‌خواهیم سینمای جدی ایران رو به جلو حرکت کند باید از سینمای «هنر و تجربه» حمایت کنیم و این حمایت باید دائمی باشد.

سینما امن‌تر از جاهای دیگر است

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که تلویزیون تبلیغاتی برای فیلم‌های سینمایی نمی‌کند چون همه دغدغه‌اش این است که مردم از خانه‌هایشان خارج نشوند. روی صحبت من فقط با کسانی است که تصمیم دارند به سینما بروند. در حال حاضر سینما امن تر از جاهای دیگر است چون هر روز ضدعفونی می‌شود، نصف ظرفیت سینما پر می‌شود و همه باید ماسک زده به سینما بیایند. البته باز هم تماشاگران خودشان تصمیم می‌گیرند که به سینما بیایند من حتی به دوستانی که از من درباره فیلم می‌پرسند می‌گویم که آیا مایل هستید که به سینما بیاید؟ این شرایط برای همه فیلم‌ها در کل جهان اتفاق افتاده است. با این وجود یک برنامه تلویزیونی درباره فیلم ما گزارش گرفت که از شبکه آی‌فیلم پخش شد که جای تشکر دارد.

نعلبندی با اشاره به داستان «پرو» گفت: این فیلم یک روز از زندگی سه شخصیت را روایت می‌کند که در تهران زندگی می‌کنند و هر سه نفر برای خرید لباس برای یک مراسم عروسی از خانه خارج می‌شوند. آنها بدون اینکه متوجه باشند و هم دیگر را بشناسند بر زندگی همدیگر تأثیر می‌گذارند و وقتی شب به خانه باز می‌گردند دیگر آن آدم‌هایی نیستند که صبح از خانه خارج شدند؛ این تأثیری است که بدون اینکه متوجهش باشیم روی یکدیگر می‌گذاریم و هر روز این اتفاق برای ما تکرار می‌شود بنابراین ما این موضوع را به صورت سینمایی بیان کردیم.

وی در پایان گفت: امید داریم که سینمای ایران بر فراز قله‌های موفقیت در جهان باشد. ما وام‌دار و وارث سینمای نجیب ایران هستیم این فیلم‌هایی که در سینمای بدنه تولید می‌شود سینمای ملی ما نیست یادمان نرود که این سینما با چه بزرگانی شکل گرفت.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد