نگاهی به دورهمی هنرمندان فعال پویانمایی مشهد

به گزارش فناوری فرهنگی،در حالی آن‌ها در این دورهمی ساده و صمیمی اما پرفایده به طرح تجربیات خود و بیان مسایل پیرامونی تولید پویانمایی می‌پردازند که هر جلسه استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به پویانمایی به این جلسات افزوده می‌شود. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از یک دورهمی دیگر این هنرمندان و علاقه‌مندان پویانمایی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی است.

هنرمندان از تجربیات خود می‌گویند
در طبقه منهای یک حوزه هنری خراسان رضوی دو سالن وجود دارد که در اولی گروهی نمایشی به تمرین تئاتر خود مشغولند و در دومی نزدیک به 60 نفر از جوانان فعال و علاقه‌مند به پویانمایی در حال تماشای بخش هایی از پویانمایی «نبرد خلیج فارس» به کارگردانی فرهاد عظیما هستند.
یکی از هنرمندان جوان در عرصه پویانمایی مشهد درخصوص حضورش در این جلسه به خبرنگار ما اظهار داشت: من از طریق فضای مجازی با این برنامه آشنا شدم و اینک که جلسه پنجم حضورم در این جلسه است به واسطه اینکه هنرمندان در این برنامه از تجربیات خود سخن می‌گویند احساس می‌کنم این جلسات به نسل جوان علاقه‌مند به پویانمایی اطلاعات خوبی می‌دهد.
در این زمینه، یکی دیگر از علاقه‌مندان با ابراز خرسندی از حضور برخی هنرمندان نام آشنای مشهدی در عرصه پویانمایی در این جلسه، یادآور شد: حضور در چنین جلساتی افزون بر اینکه رایگان بوده برای عموم علاقه‌مندان نیز آزاد است، بنابراین من به عنوان یکی از هنرجویان هنرستان که در این جلسات با برخی از تجربیات هنرمندان نام آشنای پویانمایی مشهد بیشتر آشنا می‌شوم، علاقه بیشتری به ادامه مسیر در تولید پویانمایی پیدا می‌کنم.

 ایجاد آرشیو بزرگ پویانمایی برای نخستین بار در کشور
در حالی که اکران بخش هایی از پویانمایی «نبرد خلیج فارس» به پایان رسیده است و فرهاد عظیما کارگردان این اثر در خصوص تجربیات خود و دوستانش در ساخت آن سخن می‌گوید، سراغ یکی از مسؤولان دفتر انیمیشن حوزه هنری خراسان رضوی رفته و محمد ایزدی اظهار داشت: از  آذر ماه سال گذشته این جلسات با عنوان «سلسله جلسات بررسی عناصر جذابیت انیمیشن» با حضور هنرمندان فعال مشهد در عرصه های مختلف فیلمنامه، دوبله، موسیقی و … انیمیشن توسط دفتر پویانمایی حوزه هنری خراسان رضوی برگزار می‌شد که با استقبال بی نظیر علاقه‌مندان و هنرمندان ماهی دو بار عملیاتی شد.
او به حضور علاقه‌مندان با هر گرایش هنری در این جلسات اشاره کرد و افزود: این جلسات با هدف توجه بیشتر به فعالیت هنری به جای استفاده از تکنیک صرف در تولید پویانمایی و ارتقای آموزش و استفاده از توانمندی فعالان نام آشنای این عرصه در مشهد برگزار می‌شود که تاکنون نیز بازتاب های قابل توجهی از سوی هنرجویان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به دفتر انیمیشن حوزه هنری خراسان رضوی ارسال شده است.
ایزدی اضافه کرد: این جلسات و بازتاب خوب آن سبب شد حوزه هنری خراسان رضوی به فکر ایجاد آرشیوی بزرگ از تولیدات پویانمایی در سطوح مختلف و موضوعات متنوع برای نخستین بار در کشور بیفتد تا علاقه‌مندان افزون بر اینکه راحت تر آثار را دریافت کنند، از آثار تکراری نیز پرهیز کنند تا دچار تکرار نشوند.
این کارشناس بیان داشت: ایجاد کتابخانه تخصصی پویانمایی نیز از دیگر فعالیت هایی است که برای نخستین بار در مشهد فعال می‌شود.

 تولید پویانمایی با محوریت شهدا در کشور کم است
پس از پایان این جلسه، فرهاد عظیما کارگردان جوان و خوشفکر «نبرد خلیج فارس» به خبرنگار ما گفت: با اینکه برای نخستین بار است در برنامه شرکت می‌کنم، اما به نظرم اجرای چنین حرکت‌هایی که در کشور محدود است می‌تواند تأثیر قابل توجهی در روند تولیدات باکیفیت پویانمایی در مشهد بگذارد.
او نسبت به استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان جوان از این برنامه تخصصی ابراز خرسندی کرد و افزود: با اینکه اقتصاد حرف نخست را در تولید پویانمایی می‌زند، اما ارتباط هنرمندان جوان با فعالان این عرصه در قالب بیان تجربه می‌تواند کمک خوبی به نسل جوان و علاقه‌مند به پویانمایی باشد، زیرا وقتی در ابتدای مسیر با افرادی در ارتباط باشیم که تجربیات خود را ارایه می‌کنند مثل این است که یک گام در تولید پویانمایی فراتر رفته باشیم.
عظیما در خصوص وضعیت ساخت پویانمایی با محوریت  شهدا در کشور و استان اضافه کرد:  متأسفانه در این عرصه به صورت جدی وارد نشده‌ایم، در حالی که هنرمندان ایران اسلامی وظیفه دارند هنر انقلاب اسلامی کشور خود را در قالب ساخت پویانمایی با موضوع شهدا و انقلاب، بیداری اسلامی و هنر انقلاب اسلامی ارایه کنند.
کارگردان پویانمایی «نبرد خلیج فارس» خاطرنشان کرد: اگرچه کشور ما از جنبه های مختلف علمی، نظامی، اجتماعی و… پیشرفت داشته، اما متأسفانه پویانمایی به عنوان یک وسیله مهم برای صدور انقلاب و هنر انقلاب اسلامی کمتر مورد توجه است  که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
در حالی که همچنان بسیاری از جوانان علاقه‌مند برای روشن شدن پاسخ پرسش‌های خود منتظر فرهاد عظیما کارگردان فعال و نام آشنا پویانمایی کشور بودند، این جلسه را ترک می‌کنم و امیدوارم روزی برسد که به پویانمایی به عنوان صنعتی نگاه شود که می‌تواند صادرکننده هنر انقلاب اسلامی ایران به کشورهای دیگر باشد.

منبع: تی نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد