نگرانی آمریکا از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر امنیت ملی

به گزارش فناوری فرهنگی، عباس اصلانی تحلیلگر CNN ، با اشاره به تأثیرات شگرف شبکه های اجتماعی بر امور سیاسی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی گفت: این تغییرات در فضای مجازی منشأ برخی تاثیرات مثبت و منفی بوده است.

وی افزود: با نگاهی به امور سیاسی باید گفت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به برخی مشارکت ها کمک می کند؛ برای مثال با پویش و کمپین ها به مشارکت مردم نظیر انتخابات ها دست می زنیم و یا در حوزه انتخابات مجلس می توان به اقدامات صورت گرفته و فعالیت های نمایندگان دست یافت.

اصلانی در ادامه این دو مثال را در راستای تأثیر مثبت فضای مجازی در حوزه سیاسی عنوان کرد و ادامه داد: این رویه باعث شفافیت خواهد بود.

تحلیلگر CNN خاطرنشان کرد: اینکه این شفافیت چقدر به نتیجه منتج می گردد، محل بحث است اما همواره شفافیت سیاست را در بر نمی گیرد و مسیرهای اقتصادی را نیز در می نوردد.

اصلانی با اشاره به مطالبه گری در فضای مجازی، رفتار های اجتماعی نظیر بدرفتاری پدرخانواده با فرزند را موجب ایجاد دغدغه و مطالبه گری عمومی عنوان کرد و گفت: این فضا منتج به ایجاد فشارهای اجتماعی می گردد تا با پدیده های منفی مقابله شود.

وی این تغییرات را همواره منفی ندانست و افزود: تأثیرات منفی شبکه های مجازی به سان حوزه بورس است که مردم بر اساس تحلیل های غیر منطقی در فضای منطقی پیش می روند.

اصلانی گفت: امروزه بسیاری مردم با دریافت خبری در شبکه های اجتماعی، رفتاری تماما احساسی را از خود بروز می دهند و به جای آنکه بر اساس دانسته های علمی و اقتصاد تحلیل کنند، به سخنان یک تحلیلگر می نگرند که موج و هیجانی پدید می آورد که در مقوله ای نظیر اقتصاد، کاملا منفی است.

پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در رابطه با قوانین رسانه ای و فضای مجازی در سایر کشورها اظهار کرد: ابزارهای رسانه ای اجتناب ناپذیر بوده و قابل حذف شدن نیستند، باید به شکلی درست و صحیح هدایت شوند. البته بدین معنا نیست که لزوما خواسته یک حکومت یا کشور تحقق یابد، بلکه ضرر های این فضا باید کاهش یابد و به این فضا چارچوب داد.

وی بیان کرد: کشوری مانند آمریکا که در حوزه مجازی فعالیت بسیاری داشته است، با وجود اینکه زور و نیروی بالایی دارد، باز هم نگرانی هایی در حوزه فضای مجازی دارد. این نگرانی از جنس امنیت ملی یا تأثیر فرهنگ ایدئولوژیک است و حتی به مقولات اقتصادی یا اجتماعی می رسد.

این تحلیلگر تصریح کرد: اخیرا ترامپ فضای تیک تاک را در آمریکا فیلتر کرده است؛ چراکه این تکنولوژی را خلاف امنیت ملی آمریکا می داند. آمریکایی ها تصور دارند برخی پدیده های اجتماعی و رسانه ای، داده و اطلاعات مردم این کشور را جمع آوری می کند و از آن با مانورهای جاسوسی به نفع خود بهره می گیرد.

اصلانی در پایان اظهار داشت: این نگرانی امنیتی در حوزه های دفاعی، امنیتی وسیاسی نیز وجود دارد و بخش اعظم آن شامل حوزه اقتصاد است. کسی که اطلاعات کاربران را در اختیار دارد، درباره بازار بهترین تصمیم را می گیرد و این تکنولوژی بر پایه داده های جمعی در دست هر کشوری باشد، اقتصاد را نیز در اختیار خود می گیرد.

منبع: فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد