نیاز به هم‌افزایی برای آموزش انیمیشن در کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، یک استاد انیمیشن گفت: پایه‌های آموزش انیمیشن در کشور دچار مشکل است و به دلیل گستردگی آن برای برطرف شدن این مسائل و بهبود شرایط، نیاز به هم‌افزایی وجود دارد.

محمد ایزدی  درخصوص وضعیت و مشکلات آموزش انیمیشن در کشور، اظهار کرد: صحبت کردن کلی در خصوص آموزش انیمیشن، با خطا مواجه است و باید به دنبال پایه‌های آموزش باشیم. بیشتر افراد به دلیل علاقه، به این حوزه ورود پیدا کرده و فعالیت می‌کنند. آکادمی خیلی حرفه‌ای در این زمینه وجود ندارد و این رشته بیشتر در دانشکده‌های فرهنگ و هنر زیر نظر علمی کاربردی تدریس می‌شود. در این دانشکده‌ها نیز تنها پایه‌های کلی ساخت محتوا مانند انیمیشن، فیلم و … به دانشجو منتقل می‌شود که به نظر ما بسیاری از این مطالب با وجود این که پایه‌ هستند؛ قدیمی و منسوخ شده‌اند. به این ترتیب مطالبی که دانشجو آموزش می‌بیند با آنچه در محیط کار با آن سروکار دارد بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: در این صورت بهترین روش آموزش برای دانشجویان این رشته، یادگیری از طریق حضور در گروه‌هایی است که در این زمینه فعالیت دارند. روش دیگری که در بین دانشجویان مرسوم است یادگیری از طریق دانلود محتواهایی است که شرکت‌ها و برندهای معروف دنیا و … برای فروش در اینترنت قرار می‌دهند. در ایران نیز شاهد فروش چنین فایل‌هایی هستیم. این روش به ویژه برای یادگیری نرم‌افزارهایی که خاص هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانشجویان به طورخودجوش آموزش انیمیشن می‌بینند

این استاد انیمیشن بیان کرد: دانشجویان با استفاده و تماشای این فایل‌ها تا حدودی متوجه مطالب می‌شوند؛ در صورتی که موضوع آموزش بسیار گسترده است و نمی‌توان آن را در چند خط و پاراگراف خلاصه کرد. بنابراین آموزش این حوزه در کشور از پایه مشکل دارد و پایه‌های آموزشی درستی در این زمینه دیده نشده‌است. به طور کلی آموزش انیمیشن در ایران به رسمیت شناخته نشده‌است و دانشجویان به طور خودجوش آموزش می‌بینند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حوزه تکنیکی و بعد یادگیری باید از ابتدا تمام تفکرها یکسان پایه‌ریزی شود و پس از آن زمانی که مفاهیم کلی‌تر می‌شوند، افرادی که استاد هستند، صاحب سبک می‌شوند که این بخش با بعد یادگیری متفاوت است، اما در این روند و روش آموزش انیمیشن در ایران، برداشت افراد و هنرجوها از مفاهیم اولیه نیز متفاوت است که به نظر من این روش، روش خوبی در این زمینه نیست و اشکالاتی در کار ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که من در حوزه هنری و یا در آموزشگاه‌ها فعالیت داشتم؛ سعی کردیم تا حدودی این مسیر و روند را بهبود ببخشیم. اما انجام این کار ساده نیست و نیاز به هم‌افزایی جدی دارد. آموزش و پرورش کشور هم به عنوان یک سیستم ایراداتی دارد؛ بنابراین موضوع آموزش، موضوعی نیست که به آسانی بتوان ایرادات آن را برطرف کرد.

این استاد انیمیشن ابراز عقیده کرد: سیستم‌های آموزشی در سطح دنیا مانند کشورهایی که پیشکسوت و جلودار این حوزه هستند؛ مسائل آموزشی را پس از دوره‌های چند ساله بررسی کرده و ایرادات آن را برطرف می‌کنند. درحالی که ما به این شیوه عمل نکرده و تنها به طور مقطعی بعضی از مسائل‌مان برطرف می‌شوند. به این ترتیب این اقدام در کشور ما صورت نمی‌گیرد و در کنار آموزشگاه‌هایی که به خوبی فعالیت می‌کنند؛ تعدادی از آن‌ها تنها به فکر کسب درآمد هستند و آموزش افراد برای آن‌ها چندان اهمیتی ندارد.

ایزدی تصریح کرد: به دلیل سیستماتیک بودن آموزش و نیاز آن به فعالیت گسترده، کسانی که برای بهبود و ارتقاء آن تلاش می‌کنند؛ معمولاً به صورت مقطعی موفق خواهند بود. به عنوان مثال ما در حوزه هنری سعی کردیم در حد توان خود کارهایی را انجام دهیم تا مثلاً از 4 هنرجو شرکت‌کننده در کلاس، 2 نفر آن‌ها توانایی انجام کار جدی و واقعی را داشته‌باشند. در حالی که من مطمئن هستم که صد درصد کارهایی که انجام داده‌ایم درست نبوده اما نتایج این نوع فعالیت و آموزش را در آن دوره دیدیم؛ ولی به دلیل اختلاف سلیقه و جایگزین شدن افراد، این روش ماندگار نشد و فعالیت‌های دیگری در حال انجام است.

وی با بیان این که در تهران به دلیل این که پایتخت کشور است بهتر از سایر استان‌ها به این موضوعات پرداخته‌می‌شود، افزود: طبیعتا اساتید قوی‌تری در تهران فعالیت دارند که صرفاً همه آن‌ها تهرانی نیستند؛ به طوری که بسیاری از هنرمندان و اساتیدی که در رشته خود خوب هستند؛ به دلیل ارتقاء شغلی و کسب درآمد بیشتر به تهران مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل افرادی که در رشته‌های صنعتی، هنری و … قوی‌تر هستند در تهران گردهم می‌آیند و به تبع بار علمی نیز در آن‌جا افزایش می‌یابد. به طوری که در حال حاضر آکادمی‌هایی که در تهران وجود دارند؛ بار علمی بیشتری نسبت به سایر کشور داشته و بهتر فعالیت دارند.

حمایت‌ نهادهای دولتی، لازمه ارتقاء سطح انیمیشن و آموزش آن در ایران است

این استاد انیمیشن اضافه کرد: به عنوان مثال برای ایجاد شرکت انیمیشن حدود 200 یا 300 میلیون سرمایه به علاوه بودجه‌ای برای تأمین حقوق کارمندان نیاز است، در این صورت انجام این کار نیاز به سرمایه زیادی دارد که بتوان با استفاده از آن، چند ماه شرکت را سرپا نگه‌داشته و پس از آن به درآمدزایی برسیم.

ایزدی با بیان این که در این شرایط برخی از شرکت‌های آماتور آثار کم‌هزینه و ارزان‌قیمت تولید می‌کنند، افزود: با توجه به این شرایط این گونه نیست که اساتید تمایلی به آموزش هنرجو نداشته‌باشند؛ زیرا هرچه افراد حرفه‌ای‌تر باشند، اخلاق حرفه‌ای‌تری نیز خواهند داشت؛ اما توجیه اقتصادی برای بسیاری از اساتید و هنرمندان علاقه‌مند به تربیت و پرورش نسل جدید وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب حمایت خاصی از اساتید و هنرمندان فعال در این حوزه صورت نمی‌گیرد و تنها در حد تبلیغ و اطلاع‌رسانی کلاس‌های آموزشی و به صورت مقطعی انجام شده‌است.

این استاد انیمیشن عنوان کرد: برای بهبود و ارتقاء آموزش انیمیشن در کشور همه نهادها تأثیرگذار هستند؛ اما نکته مهم این است که این نهادها کمک‌های خود را دریغ نکنند. حوزه‌های فرهنگی مانند انیمیشن دیربازده هستند؛ اما وقتی بازدهی آن‌ها آغاز شود، بسیار تأثیرگذار خواهندبود.

ایزدی ابراز عقیده کرد: نمونه عینی این تأثیرگذاری، تهاجم فرهنگی است؛ به عنوان مثال کودکان و فرزندان ما شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی را خیلی بیشتر از انیمیشن‌های داخلی می‌شناسند و علاقه‌مند به آن‌ها هستند، به دلیل این که آن‌ها بسیار قوی‌تر از ما عمل کرده و نهادها نیز از آن‌ها حمایت کرده‌اند.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد