هافینگتن پست: توریست‌های چینی، خون تازه‌ای در رگ‌های صنعت گردشگری ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، روزنامه هافینگتن پست در گزارشی نوشت: احیای صنعت گردشگری به یکی از بزرگترین دغدغه‌های مقامات ایران در پی اجرایی شدن توافق هسته‌ای این کشور تبدیل شده است. «وانگ یی،» وزیر امور خارجه چین، در سفر ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن) خود به تهران، درباره همین مسئله با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفتگو کرد.

ایران قصد دارد در زمینه جذب گردشگران چینی که تعداد قابل توجهی دارند، سرمایه‌گذاری کند. سال 2014 بیش از 100 میلیون چینی از کشورهای مختلف جهان دیدن کردند.
بنابر این گزارش، «مرتضی رحمانی موحد،» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، از طرح این کشور برای جذب حدود 5 درصد گردشگران چینی خبر داد. او همچنین گفت: ایران قصد دارد با سرمایه‌گذاری در این حوزه تعداد گردشگران خارجی را از 4.5 میلیون در سال 2013 به 10 میلیون نفر تا سال 2019 در چهارچوب سند چشم‌انداز 2025 برساند. ایران تمایل دارد در دهه آینده سالانه 20 میلیون گردشگر جذب و از این طریق حدود 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد کسب کند.
از همین رو، ایران در سال‌های اخیر در بخش زیرساخت‌های صنعت گردشگری، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده است. مقامات ایران برای بهبود این صنعت به اقداماتی مانند ساخت هتل‌های 4 یا 5 ستاره به خصوص در مناطق محروم و تربیت افراد کارآمد روی آورده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: رتبه ایران در مجمع جهانی اقتصاد، سفر و گردشگری در 4 سال گذشته بهبود یافته است. این کشور از رتبه 114 در سال 2011 به 97 در سال 2015 ارتقا پیدا کرده است. گرچه در لیست مذکور، ایران در میان 10 کشور آماده خاورمیانه و آفریقای شمالی برای جذب توریست قرار نگرفت.
ایران برای جلب گردشگران چینی، زمان اخذ ویزا را برای آن‌ها به کمتر از 48 ساعت کاهش داده است. آن دسته از گردشگرانی که قصد سفر به ایران را برای مدتی بیش از 5 روز داشته باشند، نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت. افزایش زمان اقامت گردشگران چینی در ایران تا سقف 30 روز نیز یکی دیگر از تدابیری است که برای جذب بیشتر آن‌ها اتخاذ شده است. پرواز میان دو کشور نیز از اواخر اکتبر (اوایل آبان) افزایش یافته است.
اما چرا ایران تا این اندازه برای جلب گردشگران چینی تلاش می‌کند؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است؛ کسب درآمد.
بنابر این گزارش، ورود «یوان،» واحد پول چین، به «سبد ارزی بین‌المللی» در اکتبر سال 2016 (31 روز منتهی به 11 آبان 95) و تأثیر یوان بر روی شاخص‌های اصلی معاملات بین المللی، اقتصاد ایران را نیز به دلیل جذب گردشگران این کشور تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در انتهای این گزارش آمده است:  کارشناسان چینی پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2020 تعداد گردشگران این کشور سالانه به 234 میلیون نفر برسد که مبلغی معادل 422 میلیارد دلار ارز وارد کشورهای میزبان خواهند کرد. بنابراین، به نظر می‌رسد با سود کلانی که از طریق جذب توریست‌های چینی نصیب ایران خواهد شد، این کشور بتواند بار دیگر به صنعت گردشگری خود رونق ببخشد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد