همفکری مجازی UNWTO و ایران درباره بحران کرونا

به گزارش فناوری فرهنگی، سازمان جهانی جهانگردی که پیش‌بینی کرده میزان سفرها در سال ۲۰۲۰ متاثر از ویروس کرونا، ۲۰ تا ۳۰ درصد نزولی شود و ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیارد دلار به گردشگری زیان برسد، اینک در همفکری مجازی با کشورها از جمله ایران، درصدد یافتن راه‌های التیام‌بخش است.

 «UNWTO» پیش‌تر خطر نابودی حدود ۷۵ میلیون شغل را هشدار داده و گفته بود: «گردشگری یکی از بخش های اقتصادی است که بیشترین آسیب را از این ویروس دیده است، با این وجود اولین و مهمترین اولویت ما همکاری و تعامل برای کاهش دادن تاثیرات این بحران بویژه روی اشتغال و همچنین استفاده از اقدامات حمایتی چون اشتغال‌زایی و افزایش رفاه اقتصادی است. »

دبیرکل این سازمان نیز چندی پیش در نامه‌ای خطاب به مسؤولان گردشگری کشورها از جمله «علی‌اصغر مونسان» ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ خواست مردم و بهداشت آن‌ها در سفر را در اولویت قرار دهند و در کنار کشور یونان، در زمینه ارتقای گردشگری و تحول دیجیتالی اقدام کنند.

«زوراب پولولیکاشویلی» در این نامه از کشورها خواسته بر مسؤولیت‌پذیری مردم در هنگام سفر تاکید بیشتری داشته باشند و تاکید کرده است که «آگاهی از زمان تحول اوضاع به‌ویژه هنگام مسافرت ضروری است. مسافران باید جدیدترین اطلاعات و اعلامیه‌های صادرشده توسط متخصصان بهداشت و سفر را به‌طور مرتب با سازمان بهداشت جهانی و سایر منابع معتبر بررسی کنند. مسافران نه‌تنها برای رفاه خودشان بلکه برای بهزیستی اطرافیان نیز مسؤول هستند. آن‌ها باید از علائم آگاه باشند و تمام اقدامات توصیه‌شده برای بهداشت شخصی را انجام دهند.  مسافران باید با روش‌های اصلی پیشگیری که هنگام مسافرت و زندگی روزمره کاربرد دارد (توصیه سازمان بهداشت جهانی برای عموم) آشنا باشند و رعایت کنند. »

سازمان جهانی جهانگردی که پیش‌بینی کرده بیشترین ضرر اقتصادی به کسب و کارهای خرد در صنعت گردشگری وارد شود، از کشورها انتظار دارد از شرکت‌های کوچک و متوسط (که حدود ۱۲ درصد از بخش گردشگری را شکل می‌دهند) حمایت کنند و در عین حال کشورها را به حمایت سیاسی و مالی برای اقدامات بازیابی هدفمند بخش گردشگری، طراحی و انجام اقدامات بازیابی و مشوق‌ها در هماهنگی با توسعه بین‌المللی سازمان‌های اهداکننده و حمایت از گردشگری در طرح‌ها و اقدامات بازیابی گسترده‌تر در اقتصادهای متأثر، فراخوانده است.

این نامه زمانی برای رهبران گردشگری کشورها ارسال شد که سازمان جهانی جهانگردی پیش بینی کرده بود این صنعت در بحران کووید ۱۹ تنها سه درصد رشد منفی را تجربه کند،  اما با وخیم شدن اوضاع کشورها، آخرین پیش بینی این سازمان نشان می‌دهد آمارهای سفر و درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۲۰ به هفت سال قبل، عقبگرد داشته باشد.

حالا این سازمان در نشست‌های دوره‌ای مجازی با کشورها به دنبال راهکاری منطقی، التیام‌بخش و پایدارتر برای نجات دسته‌جمعی کشورها از بحران جهانی گردشگری است.

با این رویکرد، بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری به منظور بحث درباره ابتکارهای UNWTO برای کاهش تاثیر ویروس کرونا بر گردشگری و ارئه گزارش عملکرد کمیته بحران گردشگری UNWTO روز گذشته با حضور «هری هوانگ»، رییس این بخش به همراه کارشناس ارشد نوآوری، تحول دیجیتال و سرمایه گذاری سازمان جهانی گردشگری و با مشارکت حدود ۲۰ کشور این منطقه، از جمله ایران نشستی را به صورت مجازی برگزار کرد.

در این نشست برنامه‌های سازمان جهانی گردشگری برای ارائه و تکمیل راه حل‌ها و توصیه‌های موثر به منظور بهبود گردشگری تشریح شد. راه حل‌های التیام‌بخش UNWTO در سه حوزه «افراد شاغل در  صنعت گردشگری»، «کسب و کارهای گردشگری (هتل‌ها، تورگردانان و…)» و «راه حل‌های نوآورانه برای بازیابی موقعیت مقصدهای گردشگری» مورد تاکید بود.

همچنین نمایندگان ایران که از معاونت گردشگری در این نشست حضور داشتند به ارائه اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کاهش اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بخش گردشگری پرداختند. نخستین گام ایران برای حمایت از کسب و کارهای گردشگری، تصویب یک بسته حمایتی و اختصاص ۳۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بوده است. معاونت گردشگری همچنین گفته است پیگیر جلب حمایت های بیشتر از دولت برای حفظ کسب و کارهای گردشگری است.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد