همه دنبال اسباب‌بازی ایرانی هستند اما …

به گزارش فناوری فرهنگی، علی هاشمی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز روی تولیدات اسباب بازی بیان کرد: من به عنوان تولیدکننده با کمبود جعبه برای بسته‌بندی مواجه شدم و زمانی که با کارخانه تماس می‌گیرم تا سفارش دوباره بدهم، می‌گویند که مواد اولیه برای این کار را ندارند زیرا همچنان بخشی از کار به کشورهای دیگر وصل است به همین دلیل تولیدات من در نهایت وابسته به قیمت ارز است و این امر موجب می‌شود قیمت تمام شده محصولات بالا برود.
او با بیان اینکه مردم نیز قدرت خرید خاصی دارند و تا حدی می‌توانند هزینه کنند، افزود: زمانی که قدرت خرید مردم پایین بیاید، تولیدکنندگان اسباب بازی دوباره به جای اول خودم برمی‌گردند. این در حالی است که فعلا شرایط کاری برای صنف ما ایده‌آل است و تقاضای بسیاری در این زمینه وجود دارد.

این تولیدکننده اسباب بازی‌های چوبی با اشاره به افزایش دو برابری قیمت چوب گفت: چون در چنین شرایطی واردات انجام نمی‌شود و از طرفی چوب تولید داخل نیز عرضه نمی‌شود، برخی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان چوب نیز قیمت را بالا برده‌اند و تا زمانی که در این بخش نظارت وجود نداشته باشد، وضعیت از این هم بدتر می‌شود.

هاشمی ادامه داد: منِ تولیدکننده نیز تا حدی می‌توانم قیمت محصولاتم را کنترل و آنها را با سود پایین عرضه کنم، از جایی به بعد ضرر می‌کنم و پس از آن مجبور می‌شوم مجموعه‌ام را تعطیل کنم یا قیمت محصولاتم را بالا ببرم، چون قدرت خرید مردم پایین است، کسی از محصولاتم استقبال نمی‌کند و دوباره به شرایط قبل برمی‌گردم.

او با بیان اینکه در حال حاضر بهتر است مواد اولیه را برای تولیدکنندگان تامین کنند، اضافه کرد: تا ما تیراژ تولید را بالا ببریم و در عین حال که قیمت را در بازار حفظ می‌کنیم با تولیدکنندگان دیگر نیز رقابت کنیم. با وجود چنین اقداماتی چین و بازارهای دیگر هم نمی‌توانند برای ما مشکل ایجاد کنند.

این تولیدکننده اسباب بازی درباره استفاده نکردن فعالان این حوزه از طراح، اظهار کرد: ۹۵ درصد از اسباب‌بازی‌های ایرانی نمونه‌برداری از الگوهای خارجی هستند و اگر طراحی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، دلایل خاص خودش را دارد؛ زیرا آنقدر عرصه را در فضای اسباب بازی تنگ کرده بودند که این امکان وجود نداشت ما برای اسباب بازی‌ها طراح داشته باشیم. در زمینه تولید اسباب بازی نیز به اتاق فکر نیاز است تا در این زمینه نیرو داشته باشیم که فکر را به ایده تبدیل کند، ایده‌ها را اجرایی و سپس روانه بازار کنیم.

هاشمی بیان کرد: زمانی که فضا و شرایط اقتصادی برای این کار وجود نداشته باشد، امکان راه‌اندازی اتاق فکر و ایده‌پردازی هم وجود ندارد؛ البته ما در بین محصولاتمان نمونه‌هایی داریم که آنها را از ترکیب اسباب بازی‌های خارجی و سنتی داخل طراحی و تولید کردیم.

او با بیان اینکه صنعت اسباب بازی در کشور ما نسبت به قبل رو به رشد بوده است، افزود: اسباب بازی، بازار بزرگی دارد به همین دلیل بسیاری تمایل دارند در آن فعالیت کنند. تا سال گذشته کشورهای دیگر از جمله چین ۹۵ درصد بازار اسباب بازی را در دست داشتند این در حالی است که اگر کل تولیدکنندگان اسباب بازی ایران را جمع کنیم به ۵ درصد هم نمی‌رسید.

این تولیدکننده گفت: وقتی فضای ۹۵ درصدی اسباب بازی در اختیار کشورهای دیگر است، اگر ما بتوانیم درصدی از آن را برای خودمان کنیم با یک بازار بزرگ مواجه می‌شویم. فرض کنید هزار تولید کنند اسباب بازی در ایران فعالیت می‌کنند که تنها پنج درصد از بازار اسباب بازی را به خود اختصاص داده‌اند حالا اگر بتوانند ۴۵ درصد از بازار را در اختیار خودشان بگیرند، فکر کنید چه اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و چه سرمایه‌ها و درآمدهایی به داخل کشور برمی‌گردد.

هاشمی اعلام کرد: اما چون متاسفانه زیر ساخت این کار در کشور ما درست نیست و در شرایطی که تحریم وجود دارد و شاهد افزایش نرخ ارز هستیم، هیچ ثبت سفارش اسباب بازی خارجی نمی‌شود بنابراین شرایط برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌شود اما چنین شرایط خوبی حبابی است.

او که کارش را از فروشندگی اسباب بازی شروع کرده و حالا به کمک پدرش تبدیل به تولیدکننده شده است، ادامه داد: در حال حاضر محصولاتمان را به کل ایران عرضه می‌کنیم و به کشورهایی مثل عراق و ارمنستان صادرات داشتیم. پیشنهادهایی نیز از روسیه داشتیم اما برای این ارتباط جای نگرانی وجود دارد. زیرا با وجود نوسان نرخ ارز اصلا مشخص نیست که پول محصولاتی که عرضه می‌کنیم را باید به چه شکل و از طریق چه بانکی دریافت کنیم. زیرا در حال حاضر برخی از کشورها متقاضی دریافت محصول ایرانی هستند اما تمایل دارند با واحد پول خودشان معامله کنند در حالی که برای ما اینکه با دلار معامله کنیم، مهم است.

این تولیدکننده اسباب بازی با بیان اینکه در چنین شرایطی بهترین کار صادرات است، گفت: اما باز هم با مشکل زیرساخت‌ مواجه می‌شویم. با توجه به آماری که از سوی شورای نظارت بر اسباب بازی وجود دارد، نشان می‌دهد که درصد اسباب بازی‌های ثبت شده رو به افزایش است و بسیاری وارد این عرصه شده‌اند و این اتفاق خوبی است اما زمانی که نتوانیم کالا را عرضه کنیم ضرر محسوب می‌شود.

منبع: تیتربرتر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد