هنر، کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به خداست/ انیمیشن در سینما جلوترین سنگر است

به گزارش فناوری فرهنگی،هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» با حضور در برنامه «سوره هنر» شبکه دوم سیما، گفت: فیلم «شاهزاده روم»، ماحصل یک تلاش جمعی بود. بعد از استقبال خوبی که از فیلم صورت گرفت، کمی وسواس‌مان بیشتر شد؛ چرا که ما به خاطر اینکه دیده شویم فیلم نساختیم. فکر می‌کنم صاحب آن پروژه به ما کمک کرد.
وی با بیان اینکه کسی که وارد مسیر هنر می‌شود، از قبل فکر می‌کند که در چه مسیری حرکت کند، گفت: هنر دنیای پیچیده‌ای دارد. ما کاشف هستیم. کسی که در وادی هنر قدم می‌گذارد، باید به منیت غلبه کند و به خلوص برسد. من این جمله مقام معظم رهبری را آویزه گوشم کردم که به من فرمودند که حتما در این مسیر باید حضور داشته باشی و لباس ضد گلوله بپوشی که آسیب نبینی و لباس ضد‌گلوله نمازشب، نافله و ارتباط با خدا است. اگر کسانی که فیلم می‌سازند، ارتباط‌شان درست باشد، گیرنده‌های‌شان برای خلق آثار هنری قوی‌تر کار می‌کند.
محمدیان در پاسخ به این پرسش که آیا وجه صنعتی کار هم برایت مهم بود یا خیر، گفت: به نظر من، هنر کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به خداست. بهترین ساعتی که من می‌توانم کار کنم شب است که از شلوغی‌ها و سر و صدا فارغ شده‌ام. البته بخش صنعتی اثر هم مهم است؛ چرا که مخاطب باید آن را بپسندد و بابت آن هزینه کند تا فروش داشته باشد. فکر می‌کنم با تهذیب نفس می‌توان در این زمینه اثر موفقی ساخت و مخاطب آن را در اثر می‌فهمد. به نظرم این نفس در گروه سازنده «شاهزاده روم» وجود داشت. تمام عوامل این انیمیشن می‌گفتند یک انرژی در این اثر است که آدم را جذب می‌کند.
این کارگردان درخصوص چرایی انتخاب قالب انیمیشن گفت: انیمیشن یک شیرینی دارد و آن هم مخاطبش است. در انیمیشن شما با تخیل کودکان بازی می‌کنی و این به خودتان انگیزه و خیال درست می‌دهد. وارد شدن به تخیل  و دنیای کودکان برای فیلم سازان بسیار لذت‌بخش است؛ چیزی که شاید در فیلم رئال کمتر باشد. همچنین تأثیرگذارترین حالت سینما مربوط به کودک و نوجوان است. سینما به معنی یک ابزار تبلیغی می‌تواند کار کند. به نظرم گروه سازنده هنرپویا ریسک کرد که این اثر را اکران کرد. اکران عمومی این اثر یک کار خطرناک بود. در واقع ما می‌خواستیم یک قدم برداریم که قدم بعدی را درست برداریم که شکرخدا با استقبال خوبی در ایران و حتی اکران‌های بین‌المللی رو‌به‌رو شد. ما وقتی فیلم را می‌ساختیم از همه قطع امید کرده بودیم. فقط به لطف خدا و صاحب پروژه بود که این کار ساخته شد.
محمدیان ادامه داد: انیمیشن‌های خارجی زیادی دیدم که در این راه کمکم کرد. چرا که اول باید تکنیک را شناخت. وقتی پرنده‌ای بد پرواز کند همه متوجه می‌شوند. به نظرم قالب و محتوا مانند دو بال پرنده هستند. اگر فیلم سازان چشم‌شان را باز کنند، این پرنده درست پرواز خواهد کرد. پرده سینما به‌خصوص برای کودکان بسیار بی‌رحم است. در واقع با مخاطبی روبه‌رو هستیم که صادقانه مشخص می‌کند در فیلم‌سازی درست حرکت می‌کنید یا غلط.
وی همچنین در پاسخ به اینکه چگونه این جایگاهی را که به آن رسیده‌اید، حفظ خواهید کرد، گفت: سعی می‌کنم حواسم باشد. کار ما کودکان و نوجوانان است. کاملا احساس کودک و والدین را می‌فهمم؛ چرا که خودم نیز دو دختر دارم. زمانی که فرزندی برای جنگ از خانواده بریده می‌شود و مادرش منتظرش است را درک می‌کنم و چه بسا کسانی که گمنام هستند. خودم نسبت به آن‌ها احساس شرم و خجالت دارم و از خود می‌پرسم در مقابل آن‌ها چه کاری کردیم. در حال حاضر انیمیشن، پیشرفته‌ترین حالت سینما است و ما در کشورمان به لحظ امکانات و سخت‌افزار  به شدت محدودیت داریم. اگر انیمیشن‌های ایرانی با خارجی رقابت می‌کند بدانید خیلی برای آن زحمت کشیده شده است. دقیقا شبیه زمان جنگ است که با دست خالی می‌جنگیدیم. کودک و نوجوان هدف اصلی دشمنان است. به نظرم انیمیشن در سینما جلوترین سنگر است. اگر این سنگر حفظ شود در آینده نسلی متفاوت داریم. من دهه 90 را دهه انیمیشن ایران می‌دانم.
گفتنی است، برنامه سوره هنر، هم‌زمان باهفته هنر انقلاب اسلامی با موضوع معرفی هنرمندان برجسته انقلاب، هر شب به مدت 5 شب از ساعت 21 الی 22:30 از  شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

منبع: تی نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد