هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی جدیدی برای رشته‌های علوم انسانی می‌آفریند.

به گزارش فناوری فرهنگی، بسیاری از ما میانه شنیدن کلمه‌ هوش مصنوعی فکر می‌کنیم با چیزی منحصر به فرد که تنها در دستان دولت و شرکت‌های فوق پیشرفته‌ فناوری در سیلیکون ولی وجود دارد برخورد کرده‌ایم. اما در واقع از جمله ثمرات این فناوری می‌توان برای پشتیبانی و خدمات مربوط به مشتریان در هر کسب و کار با هر اندازه‌ای نام برد. در طول سال‌های گذشته اگر شرکتی جزو شرکت‌هایی بود که از یک مکالمه و چت تحت وب برای پشتیبانی محصولات خود استفاده می‌کرد، در طول این مدت احتمالاً بسیار راغب به استفاده از ربات‌های ساخته شده از طریق هوش مصنوعی که به نوعی وابسته به رفتار کاربر برخورد می‌کنند شده‌اید.

روبیک بردبوری RURIK BRADBURY به عنوان یکی از مدیران استراتژی شرکت LIVE PERSON که متخصص در این زمینه یعنی هوش مصنوعی برای خدمات به مشتریان است در این باره می‌گوید: یکی از طبیعی‌ترین پیوندها، پیوند هوش مصنوعی و ربات‌های مکالمه‌ها ست. او در این مورد ادامه می‌دهد که: ” هرچه بیشتر جهت تراکنش‌های میان کاربر و هوش مصنوعی پیش می‌رویم تمایل بیشتری برای بهبود اتوماسیون و خودکار بودن این فناوری خواهیم داشت.”

طراحی مکالمه و علوم انسانی

یکی از سؤال‌های مهم در این باره این است که چرا علوم انسانی و رشته‌های مربوط به علوم انسانی می‌توانند در زمینه‌ هوش مصنوعی بسیار موفق باشند؟ روبیک بردبوری در این باره می‌گوید: “انسان‌ها موجودات گویا و ناطق هستند. فردی که برای یک مسئله مالی با بانک تماس می‌گیرد دلش می‌خواهد مکالمه‌ خود را این گونه شروع کند ” من می‌خواهم به خانه‌ای جدید نقل مکان کنم.” این گفته او دقیقاً مرتبط به نیازی خاصی است که او می‌تواند با بهره گرفتن از یک سرویس خاص قابل ارائه از بانک آن را رفع کند.”

او در این باره توضیح می‌دهد که ” ربات باید از طریق تفسیر درست، چیزی را که دریافت کرده است به صورت کاربردی به غرض و هدف فرد تماس گیرنده نزدیک کند. برای مثال ربات می‌تواند در جواب درخواستی که به آن اشاره شد بگوید: ” آیا اینکه شما می‌خواهید از خانه‌ خودتان نقل مکان کنید به این معنی است که شما آدرس خود را عوض کردید و شما می‌خواهید یک کارت اعتباری به آن آدرس ارسال شود؟ “

این نوع تصریح کردن معنای مکالمات برای انسانی به نوعی بخشی از فرآیندهای عادی و منطقی یک مکالمه اند اما ربات‌ها باید به نوعی آموزش ببیند تا بتوانند به صورت منطقی متوجه درخواست کاربر شوند. نام این فرآیند ” طراحی مکالمه” است.

طراحی مکالمه موضوعی جدیدی است که همزمان با دنبال کردن هوش مصنوعی توسط بسیاری از شرکت‌ها در حال رشد و نمو است. این فرایند شامل ساخت، پرورش، آزمایش و بهبود هوش مصنوعی است.

طراحی مکالمه‌ خوب بنا به نظر روبیک بردبوری شامل چیزی بیش از مشخصات فنی مربوط به هوش مصنوعی است. در واقع یک طراحی مکالمه‌ خوب دارای یک فکر خلاقانه و یک درک اجتماعی ست. روبیک در این مورد توضیح می‌دهد: “داشتن تمام خصیصه‌های فنی برای یک طراحی مکالمه بی شک لازم است اما همین طور شما باید سطحی از هم حسی و هم دردی توسط ربات را نیز پرورش بدهید. ” این موارد دقیقاً همین چیزهایی هستند که از پس مهارت‌های موجود در رشته‌های مربوط به علوم انسانی بر می‌آیند.

هوش مصنوعی

مهارت‌هایی که علوم انسانی می‌تواند به توسعه هوش مصنوعی اضافه نماید

مهارت‌های ارتباطی قوی از مهم‌ترین مهارت‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند به شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی و طراحی مکالمه کمک کنند. بردبوری در این مورد می‌گوید: ” توانایی برقراری ارتباط، داشتن هم حسی و هم دردی، توانایی شنیدن نیازهای واقعی درخواست افراد و تبدیل نهایی تمام این‌ها به یک کد، تمام بخش‌های ضروری یک طراحی مکالمه محسوب می‌شود. علاوه بر این توانایی حل مسئله و همینطور تشخیص و پیش‌بینی الگوهای رفتاری نیز جز مهارت‌های ضروری در این زمینه است.

مهارت در نوشتن و قوه‌ نوشتن قوی، یکی از مهم‌ترین توانایی‌های فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های علوم انسانی است. این مهارت همین طور یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در توسعه‌ ربات های مکالمه‌ هوشمند نیز محسوب می‌شود. به خصوص این مهارت در وقت‌هایی که نیازمند نوعی نوشتار طبیعی هستیم بسیار ضروری است. این مهارت نه تنها سبب به وجود آمدن ربات‌های هوشمندی می‌شود که می‌توانند با کاربر به صورت واضح و صریحی مکالمه برقرار کنند، بلکه شباهت آن‌ها را به یک انسان بیشتر کرده و این امر سبب خشنودی بسیاری از کاربران می‌شود.

یک پیش‌زمینه‌ خلاقانه همچنین می‌تواند به نویسنده‌های ربات‌های مکالمه هوشمند کمک کند تا شخصیت‌های متفاوتی بنا به نوع شرکتی که سرویس و خدمات را ارائه می‌دهد طراحی کنند. برای مثال یک ربات مکالمه- یا همان چت بات- برای یک بانک و یا یک شرکت خدمات مربوط به امنیت باید نوعی رفتار و مکالمه‌ی حرفه‌ای و تضمین دهنده را القا کند درحالی‌که یک چت بات که برای یک استارت آپ مربوط به خانه ساخته شده است باید به نوعی یک شخصیت دوستانه و عادی را جلوه دهد.

همین طور داشتن سابقه‌ فعالیت‌هایی مثل بازیگری نیز می‌تواند به توسعه یک چت بات کمک شایانی کند. توانایی بازی کردن نقش‌های متفاوت و سناریوهای بالقوه ی مختلف می‌تواند به طراحان این فرصت را بدهد که چالش‌هایی را که ربات می‌تواند با آن‌ها مواجه شود بهتر درک کرده و نوع جدیدی و سازگاری از مکالمه‌ها و رفتارها را برای رفتار طبیعی‌تر ربات‌ها توسعه دهند. بربوری در باره‌ نو بودن این زمینه کاری اعتقاد دارد کارآفرین‌ها و کارفرمایان می‌تواند بازه‌ گسترده‌ای از افراد با مهارت‌های مختلف را بدون در نظر گرفتن سابقه تکنیکی یا زمینه‌ تحصیلی آن‌ها استخدام کنند. درواقع، در این زمینه مهارت‌های افراد جدا از رشته‌ تحصیلی و توقع پیشین از آن رشته تحصیلی در اولویت اند.

آینده‌ شغل‌ها در زمینه‌ توسعه چت بات‌ها (ربات‌های مکالمه هوشمند)

به دلیل جدید بودن حیطه‌ شغلی طراحی مکالمه، رده‌های شغلی که توسعه دهنده‌های ربات‌ها می‌تواند داشته باشند تمایز زیادی ندارد. اما در شرکت‌هایی مانند شرکت LIVEPERSON دسته بندی چهارگانه‌ای برای توسعه‌دهنده‌های ربات‌های مکالمه وجود دارد:

  • طراح ربات: فردی که در این رده‌ شغلی فعالیت می‌کند وظیفه دارد که متن‌ها و اسکریپت‌های مربوط به ربات‌ها و داشتن ارتباط طبیعی آن‌ها با انسان‌ها را بنویسد. در واقع نقش این فرد و شغل او زنده کردن نوشتارها ست.
  • تحلیل‌گر مکالمه: این فرد کنش‌های متقابل ربات‌ها در مقابل انسان‌ها را مورد کندو کاو قرار می‌دهد تا بتواند قسمت‌هایی که ربات نمی‌تواند در آن‌ها یک عملکرد خوب داشته باشد را شناسایی و در جهت بهبود آن کمک نماید.
  • معمار ربات: نقش معمار ربات در واقع ساخت استراتژی‌های بزرگ و یک تصویر کلی از چیزی‌ست که توسط ربات امکان وقوع آن وجود دارد و به نوعی معمار ربات را می‌توان مدیر خلاقیت محصول نامید.
  • توسعه دهنده‌ی ربات: نقش توسعه دهنده‌ی ربات انجام امور فنی مربوط به خلق، کدنویسی و بهبود ربات است.

بسیاری پیش‌بینی می‌کنند با افزایش گرایش به سمت خدمات بهتر به مشتریان افرادی بیشتری به سمت هوش مصنوعی و چت بات ها گزاریش پیدا خواهند کرد. اما با این دنیای توسعه این فناوری نیز هنوز در حال پیشرفت است و هنوز به رسیدن به یک هوش مصنوعی طبیعی و انسان‌محور فاصله‌ی زیادی موجود است. با این حال رشته‌هایی مانند علوم انسانی می‌توانند برای بهتر کردن و بهبود این امر کمک شایانی کنند.

منبع:بردار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد