هیچ کشوری نمی‌تواند به‌تنهایی تمام صنایع راتولید کند/دانش‌بنیان‌ها براساس اولویت‌ها تقویت شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، عبدالرضا نوروزی اظهار کرد: در عصر حاضر، پایدارترین رشد اقتصادی در جهان مربوط به اقتصادهای دانایی محور است و در این بین موتور محرک این اقتصادها شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان هستند.

وی با یادآوری اینکه تحریم‌ها گاهی می‌تواند برای شرکت‌های دانش‌بنیان یک فرصت نیز تلقی شود، افزود: در مواقع ممنوعیت واردات یک کالا، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقدام به انتقال فناوری و تولید آن در کشور کنند. البته برای تحقق این امر حمایت همه‌جانبه دولت و خصوصاً معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موردنیاز است.

نوروزی با اشاره به تصور موجود که شرکت‌های ایرانی می‌توانند با خروج برخی از شرکت‌های خارجی از کشور، جایگزین آن‌ها شوند، افزود: شاید در بخشی از زمینه‌ها این امر ممکن باشد؛ اما واقعیت این است که در اقتصاد امروز هیچ کشوری نیست که خودش به‌تنهایی بتواند صفرتا صد تمام صنایع را تولید کرده و فناوری پیشرفته آن‌ها را داشته باشد. ما باید در زمینه‌هایی که اولویت اقتصادی‌مان تعیین می‌کند، به دنبال تقویت دانش‌بنیان‌ها باشیم وگرنه ورود به تمام حوزه‌ها و سرمایه‌گذاری روی تمام حوزه‌ها نه‌تنها اثربخش نیست، بلکه باعث اتلاف سرمایه نیز می‌شود.

به گفته نایب رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، در حال حاضر در دنیا نیز می‌بینیم که یک کشور در زمینه تولیدات الکترونیکی بسیار قدرتمند است، کشور دیگر در حوزه تولید هواپیما؛ این‌گونه نیست که یک کشور خاص در تمام زمینه‌ها تولیدکننده باشد، بلکه نهایتاً سه یا چهار اولویت تعیین‌شده و تمرکز کشور روی آن‌ها خواهد بود؛ مابقی احتیاجات نیز از بازارهای جهانی خریداری می‌شود.

وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات این فرصت و این توان بالقوه وجود دارد، اما دولت است که باید تصمیم نهایی را گرفته و ببیند که سرمایه‌ها و حمایت‌های خود را به چه سمتی هدایت کند.

نوروزی با بیان اینکه ریسک بالای همکاری با سرمایه‌گذار خارجی و موانع متعدد دریافت مجوز برای افراد جوان از مشکلات پیش روی کسب‌وکارهای مجازی به شمار می‌رود، گفت: همچنین می‌توان به نبود متولی مشخص برای دانش‌بنیان‌ها و متولیان متعدد مدعی حمایت از آن‌ها، عدم رعایت قانون مالکیت فکری یا همان قانون کپی‌رایت، پیچیدگی‌های بیش‌از اندازه برای دانش‌بنیان شناخته شدن شرکت‌ها و بوروکراسی پیچیده موجود، عدم معافیت‌های مالیاتی، مشکلات سربازی برای نیروهای متخصص و نخبه، نبود سازوکارهای مناسب در قوانین اشاره کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، وی با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی مانند معافیت مالیاتی و ارائه تسهیلات و وام‌های کم‌بهره، به‌اندازه کافی مؤثر نیستند، گفت: توجه داشته باشید که معافیت مالیاتی و وام تنها می‌توانند به‌صورت مقطعی کمک‌کننده باشند، اما آنچه که باعث می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شکل بگیرد، احیای فضای قانون و مقررات در کشور ما و حذف تمام مقررات زائد موجود و بوروکراسی درهم‌تنیده‌ای است که دست و پای بخش خصوصی دانش‌بنیان و نخبگان ما را بسته است. تعدد مجوزها باعث ایجاد نوعی کسب‌وکار برای تهیه این مجوزها شده و در همین حال بسیاری از افراد توانمند پشت درهای گرفتن مجوز گرفتار می‌شوند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد