ورشکست شدن ۸۰ درصد از استودیوهای انیمیشن

به گزارش فنافر، روانبخش صادقی، رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) که از صنوف زیرمجموعه خانه سینما است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مساله امنیت شغلی، رفاه، بیمه و مسکن از جمله مشکلات عمومی است که همه صنوف سینمای ایران درگیر آن هستند، گفت: هر صنف مشکلاتی خاص آن صنف دارد که پیش از هر چیز مدیرعامل جدید خانه سینما باید به آن توجه داشته باشد. خوشبختانه در شرایط فعلی خانه سینما به آرامش رسیده و انتظار می رود که مسائل خرد و کلان در حوزه صنوف مورد توجه قرار گرفته و راه حل مناسب برای آن فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه رضا میرکریمی سابقه خوبی در مدیریت خانه سینما دارد، بیان کرد: فکر می کنم با توجه به اینکه میرکریمی نسبت به هنرهای تجسمی و در کنار آن هنر انیمیشن علاقه دارد، مشکلات این بخش را درک کرده و برای آن راه حل مناسبی پیدا کند.

یک هزار نفر از اعضای انجمن انیمیشن واجد شرایط بیمه هستند

صادقی توضیح داد: تفاوت ما با سایر اصناف سینمایی در این است که نسبت به دیگر اصناف سینمای ایران اعضای جوان بیشتری داریم، چرا که این رشته یک رشته جدید در کشور است و ۹۰ درصد از اعضای این انجمن زیر ۳۵ سال سن دارند. در حال حاضر این صنف بیش از ۱۲۰۰ نفر عضو در تهران دارد و در کنار آن اعضای دیگری در شعبه های مختلف این انجمن در سراسر کشور فعالیت می کنند.

وی با اشاره به تعداد بالای اعضای این انجمن تاکید کرد: تعداد بسیاری از اعضای انجمن به دلیل جوان بودن و اینکه تازه وارد عرصه سینما شده اند هنوز بیمه نشده و از هیچ کدام از امکانات رفاهی استفاده نمی کنند و اگر خانه سینما بخواهد اعضای خانه سینما را بیمه کند باید به تعداد اعضای صنف ما نیز توجه کند. چرا که از میان ۱۵۰۰ نفر عضو انجمن حداقل یک هزار نفر واجد شرایط بیمه هستند.

وی بیان کرد: در گذشته زمانی که اعضای انجمن سینمای انیمیشن پیگیر مسائل بیمه و رفاهی خود بودند، می گفتیم خانه سینما تعطیل است، اما امروز که خانه سینما در شرایط مناسبی قرار دارد، نمی دانیم چه جوابی باید به آنها بدهیم.

رییس انجمن سینمای انیمیشن با بیان این مطلب که انیمیشن بزرگترین لطمه ها را از تلویزیون خورده است، توضیح داد: در یک دوره تلویزیون حمایت جدی از انیمیشن کرد و با در نظر گرفتن بودجه مناسب سفارش های بسیاری را به استودیوهای ساخت انیمیشن ارائه کرد، اما بعد از آن با مشکل مالی مواجه شد سفارش های خود را پس گرفت و یا اعلام کرد که در حال حاضر توانایی پرداخت هزینه ها را ندارد، به همین دلیل بسیاری از استودیوهای تولید انیمیشن با مشکل مالی مواجه شده و تا امروز بین ۷۵ تا ۸۰ درصد از استودیوهای تولید انیمیشن تعطیل شده است حالا هم که مدیریت رسانه ملی تغییر کرده است، این مشکلات را به مدیران قبلی شیفت می دهند.

صادقی گفت: یکی از مهمترین نیازهای حوزه انیمیشن، ارتباط برقرار کردن با بازارهای داخلی و بین المللی است. خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ماموریت جدید خود از تولید انیمیشن حمایت می کند، اما ما باید به دنبال حمایت سازمان ها و بنیادهای جدید در این حوزه باشیم تا تلویزیون تنها مرکز خرید آثار انیمیشن در ایران نباشد. انجمن سینمای انیمیشن ایران در نظر دارد این مساله در خانه سینما آسیب شناسی و مورد بررسی قرار گیرد.

وزارت صنایع انیمیشن را یک صنعت می داند

وی توضیح داد: در حال حاضر وضعیت حضور انیمیشن در بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی در حد صفر است، در صورتی که انیمیشن می تواند در رقابت های جهانی حضور پیدا کند. تلویزیون در زمینه فروش سریال های خود در بازارهای بین المللی معمولا موفق نیست و نقش خریدار را بازی می کند، این درحالی است اگر روی سریال های انیمیشن ایرانی سرمایه گذاری کند، بی شک می تواند فروش خوبی در این بازارها داشته باشد.

وی تاکید کرد: انیمیشن جزو رشته هایی است که وزارت صنایع آن را به عنوان یک صنعت و شغل قبول دارد به همین دلیل این رشته توانایی آن را دارد که به سمت صنعتی شدن پیش رود و تبدیل به یک صنعت در کشور شود. امیدوارم شرایطی پیش آید که بتوانیم در این مورد با هیات مدیره جدید خانه سینما به توافق رسیده و مورد حمایت آنها قرار گیریم. اگر بتوانیم به صنعتی شدن انیمیشن فکر کنیم می توانیم درآمدهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

رییس انجمن سینمای انیمیشن با اشاره به روند ثبت این انجمن در وزارت کار، توضیح داد: خوشبختانه وزارت کار حمایت های خوبی در زمینه ثبت صنوف کرده و روند ثبت صنوف به خوبی در حال انجام است، ما نیز اساسنامه جدید خود را بر اساس قوانین وزارت کار و وزارت ارشاد آماده و برای تایید نهایی ارسال کرده ایم و منتظر مراحل نهایی هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: در دوره های قبل از سوی دولت نهادهایی برای حمایت از انیمیشن تشکیل می شد و بودجه هایی نیز برای آن در نظر می گرفتند، اما نمی دانیم این بودجه ها صرف چه چیزی می شد و ما شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نبودیم.

صادقی در پایان تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از رشته هایی را که به عنوان رشته دانش بنیان در نظر گرفته است، رشته انیمیشن است، اما هنوز پیگیری در این زمینه صورت نگرفته است و امیدوارم با همکاری خانه سینما بتوانیم با این معاونت ارتباط برقرار کنیم.

سینماپرس

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد