وزیر ارتباطات: نباید فضا را به سمت منع گفتن حقایق سوق داد

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز(چهارشنبه) در آیین رونمایی از طرح ملی دولت همراه افزود: باید حقایق جامعه گفته شود؛ نباید از گفتن واقعیتها منع شویم.
وی تاکید کرد: افکار عمومی نباید به خود سانسوری سوق داده شوند.
آذری جهرمی بر ضرورت تعیین یک سیاست مشخص درباره فضای مجازی در کشور تاکید کرد و گفت: «نیروهای کشور را در برابر افکار عمومی دم تیر قرار ندهیم.»
وی گفت: اکنون یک بلاتکلیفی در سیاستگذاری بخش رسانه ای کشور مشهود است که باید شفافیت جایگزین آن شود.
آذری جهرمی فیلتر و فیلترشکن را معلول یک دلیل بالاتر یعنی «بلاتکلیفی کشور در تدوین یک سیاست مشخص» دانست و افزود: باید تکلیف همگان در این بخش روشن شود.
عضو هیات دولت، به هفته جهانی ارتباطات (22 تا 27 اردیبهشت) و حاشیه ها و اعتراض های مطرح شده در رابطه با فضای مجازی اشاره کرد و افزود: «مردمی که به میهن خود و رهبر انقلاب علاقه‌مندند، نمایندگان مجلس و دولتمردان را انتخاب می‌کنند؛ از طرفی مجلس منتخب مردم نیز قانونی برای ماهواره تصویب می‌کند، قانون و دستگاه قضا حکم می‌دهد و پلیس نیز اجرا می‌کند با این وجود هم مردم و هم مجلس در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند.»
آذرجهرمی بر ضرورت علت یابی این موضوع تاکید کرد و گفت: چنین موضوع هایی از زمان شبکه‌های اجتماعی «اورکات، فیس بوک و وی چت» وجود داشته است؛ بنابراین باید یک سیاست و تکلیف در کشور مشخص شود.
وی در ادامه به ظرفیت‌های موجود برای سیاستگذاری در این زمینه اشاره کرد و افزود: شورای عالی فضای مجازی، مجلس از نظر قانونگذاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ سیاستگذاری، ظرفیت‌های موجود هستند؛ دیدگاه‌های ما نیز به صورت شفاف بیان شده است.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: باید حقایق جامعه را مطرح کرد؛ افکار عمومی را نباید به سمتی سوق داد که دچار خودفیلتری شوند.

** بهره مندی همه شهرها از خدمات نسل های سوم و چهارم تلفن همراه
آذری جهرمی در ادامه با بیان اینکه اکنون همه یک هزار و 246 شهر کشور از خدمات نسل های سه و چهار تلفن همراه برخودارند، افزود: در حالی که این عدد تا پایان پارسال حدود 50 درصد بود.
وی همچنین به پایش 65 هزار روستا و آبادی برای جمع‌آوری شاخص‌های مناطق کم‌تر برخوردار از نظر ارتباطات ثابت، تلفن همراه و اینترنت از ابتدای دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: این پایش مشخص کرد 35 درصد مناطق روستایی از ارتباطات برخوردار بودند که در هفت ماه گذشته رشد 20 درصدی را داشتند.
عضو هیات دولت با بیان اینکه در بخش ارتباطات ثابت توفیق خوبی نداشته ایم و بیش از 20 هزار پورت فیبر نوری نصب و راه اندازی نشده است بر تلاش جدی برای جبران این عقب ماندگی تاکید کرد.
آذری جهرمی ادامه داد: تا پایان امسال به شاخص 2 میلیون پورت فیبر نوری دست می یابیم تا از عقب ماندگی کمی جبران شود.
وی از ورود کشورمان به باشگاه ترابیتی ها خبر داد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم سرعت اینرنت 73 گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به بیش از 1200 گیگابیت بر ثانیه (حجم ارتباطات بین الملل) رسیده است.
به گفته وزیر ارتباطات، ظرفیت شبکه داخلی از 640 گیگ به 5.4 ترابیت بر ثانیه رسید و اکنون حجم ترافیک داخلی کشور به 18.2 رسید.
وی همچنین اعلام کرد که در بخش محتوای داخلی به ویژه در بخش «وی.او.دی ها» (نمایش خانگی محصولات) از رشد 16 درصدی در دولت دوازدهم برخوردار بوده ایم.

** رتبه دوم جهانی ایران در نرخ رشد توسعه زیرساخت آی.تی
به گفته آذری جهرمی، ایران بالاترین نرخ رشد توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات را در منطقه کسب کرده است و به مقام دوم جهانی رسیده است.
وی ادامه داد: اکنون در شبکه همراه اول از 55 میلیون مشترک فعال، 18 میلیون و در ایرانسل از 30 میلیون مشترک، 9 میلیون مشترک از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند.

** شعار امسال؛ توسعه استفاده از فناوری اطلاعات
عضو هیات دولت بر لزوم رشد شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات تاکید کرد و گفت: شعار امسال، توسعه استفاده از فناوری اطلاعات است و این موضوع، توانمندسازی‌هایی از جمله دولت همراه می‌خواهد.
به گفته وی، فناوری اطلاعات تنها بخشی در کشور است که رکود ندارد و هر روز با رونق بیشتر مواجه است.
آذری جهرمی افزود: تکلیف شده 2 شاخص «ای.دی.آی»(دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات) و «آی.دی.آی» (توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات) را افزایش دهیم؛ اما زیرشاخص های آنها بیانگر آن است که در بخش توسعه دسترسی ها، سال گذشته رتبه 68 جهانی را داشته ایم. همچنین در استفاده از فناوری اطلاعات رتبه 101 جهانی را داشته ایم که بیانگر عقب ماندگی در استفاده از فناوری اطلاعات است.

** انتقاد از ارائه خدمات به مردم در دولت الکترونیک
وی یکی از راهکارهای توسعه دسترسی را دولت همراه برشمرد و از چگونگی ارائه خدمات به مردم در دولت الکترونیک انتقاد کرد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه «سازمان‌ها به صورت سیلوییی(جزیره ای) خدمات خود را ارائه می‌کنند»، گفت: دولت یازدهم تلاش کرد زیرساخت اتصال سازمان‌ها را فراهم کند؛ در دولت دوازدهم برای کارکرد دولت الکترونیک و دولت همراه، تلاش ما بر اتصال جزایر پراکنده سازمانی است؛ نمونه‌ای از این کارکردها، طرح رجیستری بود که سه دستگاه به هم متصل شدند.

** صندوق های فروشگاهی راه قاچاق را سخت می کند
عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: امروز اگر صندوق های فروشگاهی آغاز بکار کنند می توان معضل قاچاق از مرزها را جلوگیری کرد و نیز برنامه نرم افزاری مدیریت یکپارچه املاک می تواند مقابل زمین خواری ایستادگی کند.
وی با تاکید بر اینکه «دولت همراه، یک اقدام فنی نیست بلکه یک اقدام اجرایی در بدنه دستگاه‌های دولتی است»، افزود: ایده ما این بود که دولت را در گوشی‌های موبایل، در دسترس مردم قرار دهیم.
آذری جهرمی، بزرگترین ویژگی دولت همراه را «صحبت با مردم به صورت سفارشی» اعلام کرد و گفت: بدین صورت که مردم پس از احراز هویت در گوشی موبایل، می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ بنابراین دیگر نیازی به کپی کارت ملی مردم نیست.

** نظارت عمومی مردم بر اپراتورها با سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی
این عضو هیات دولت بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد و گفت: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند.
وی افزود: براین اساس مرکز مانیتورینگ پایش شاخص‌های کیفی مخابرات و همراه اول در راستای ارتقای شاخص‌های کیفی راه‌اندازی شد.
آذری جهرمی به راه اندازی سیستم نظارت مردمی اشاره کرد و گفت: امروز این سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی (در وزارت ارتباطات) رونمایی شد؛ از این پس اپراتورها مطابق وعده‌ای که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند.
وزیر ارتباطات افزود: این توسعه زیرساخت‌ها، توانمندساز بازیگران لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات و عرصه تحول دیجیتال هستند، یعنی گروه‌هایی که با عنوان کسب و کار نوپا می‌شناسیم.
وی با یادآوری طرح نوآفرین درباره پرداخت به مشکلات کسب و کارها اشاره کرد و گفت: این طرح برای رفع موانع کسب و کارهای نوپا در 18 ماده تنظیم شده است. در جلسه امروز امروز هیات دولت مطرح شد و تصویب آن به دلیل برخی اصلاحات حقوقی، به کمیسیون اقتصاد دولت ارجاع شد تا در جلسه هفته آینده دولت به تصویب برسد.
به گفته وی، این طرح به مشکلات بیمه، نظام تامین منابع، مالیات و مجوزهای کسب‌وکارها می‌پردازد.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد