وضعیت بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی (بخش نخست)

به گزارش فناوری فرهنگی،یکی از راه هایی که از طریق آن می توان چشم انداز مناسب تری نسبت به وضعیت آینده ی بازار های بزرگ و پر منفعت در عرصه های مختلف داشت، بررسی آمار و ارقامی است که به دست کارشناسان امر از وضعیت فعلی آن بازار ها تهیه و در اختیار فعالان در این زمینه قرار داده می شود. امری که در رابطه با بازار بزرگ ، پر سود و رو به گسترش بازی های کامپیوتری هم به طور تمام و کمال صدق می کند.

پیش از این چندین بار در قالب مطالب مختلف خود در وب سایت سخت افزار به بازتاب دادن آمار ارائه شده از سوی موسسه ی پژوهشی Newzoo در رابطه با دنیای بازی های کامپیوتری پرداخته بودیم. به تازگی شاهد به روز رسانی آمار و ارقام مربوط وضعیت جهانی بازار بازی های کامپیوتری در بازه ی زمانی سه ماهه ی نخست سال 2016 میلادی توسط این موسسه هستیم. آماری که به طور کل نشان از بهبود وضعیت بازار بازی های کامپیوتری نسبت به سال گذشته دارد. بر اساس این آمار تخمین زده می شود که در سال 2016 میلادی به طور کل رقمی نزدیک به 99.6 میلیارد دلار عایدی حاصل شده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری حاصل شود که رقم مذکور یک رشد هشت و نیم در صدی را نسبت به سال 2015 میلادی نشان می دهد.

در این میان در صد سهم هر کدام از پلتفرم های بازی از میزان کل درآمد حاصل شده ی جهانی نیز در این آمار لحاظ شده است. به عنوان مثال در سال 2015 میلادی در آمد حاصل از بازی های کامپیوتری در کل بازار های جهانی رقمی معادل 91.8 میلیارد دلار بوده است که از این میزان چیزی نزدیک به 28 در صد از آن به بازی های پلتفرم PC (به طور عمده بازی های نقش آفرینی کلان آنلاین) ، 30 در صد از آن به بازی های مربوط به کنسول های خانگی ، 24 در صد از آن به بازی های مربوط به تلفن های هوشمند ، 9 در صد از آن به بازی های مربوط به تبلت ها ، 3 در صد از آن به بازی های کنسول های دستی و 6 در صد از آن هم به بازی های کامپیوتری ساده ی تحت وب اختصاص داشته است.

این در حالی است که در سال 2016 میلادی سهم بازی های پلتفرم PC (که به طور عمده بازی های نقش آفرینی کلان و عناوین مشابه آنلاین را در بر می گیرند) از در آمد کل 99.6 میلیارد دلاری مفروض برای بازار جهانی بازی های کامپیوتری، از 28 در صد سال گذشته به رقم 27 در صد کاهش یافته است و در عوض سهم بازی های مربوط به تلفن های هوشمند از 24 در صد (در سال 2015 میلادی) به رقم 27 در صد در سال 2016 میلادی افزایش یافته است. این در حالی است که سهم بازی های تبلت ، بازی های کنسول های دستی ، بازی های کنسول های خانگی و بازی های کامپیوتری ساده ی تحت وب از کل در آمد 99.6 میلیارد دلاری بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی به ترتیب ارقامی معادل 10 در صد ، 2 در صد ، 29 در صد و 5 در صد خواهد بود.

game

در این میان علاوه بر تخمین میزان درآمد کل حاصل از بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی توسط موسسه ی پژوهشی Newzoo، این میزان از درآمد کل برای سال های 2017 تا 2019 میلادی نیز تخمین زده شده است.

بر اساس این آمار میزان در آمد کل بازار بازی های کامپیوتری در سال 2017 میلادی رقمی نزدیک به 106.5 میلیارد دلار خواهد بود. این در حالی است که بر اساس آمار آرائه شده توسط این موسسه، میزان عایدی کل حاصل از بازار بازی های کامپیوتری در سطح جهان ظرف سه سال آینده به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد و از رقم 106.5 میلیارد دلاری سال 2017 میلادی به رقم 112.5 میلیارد دلار در سال پس از آن یعنی سال 2018 میلادی خواهد رسید. همچنین رقم مذکور در سال 2019 میلادی همچنان این سیر صعودی را طی خواهد نمود و در کل به رقم 118.6 میلیارد دلار می رسد.

جالب این جاست که آمار این موسسه نشان از رشد روز افزون در آمد حاصل از فروش بازی های موبایل بر روی تلفن های هوشمند دارد. همان گونه که در سطور قبل هم به آن اشاره شد، میزان درآمد حاصل از فروش بازی های موبایل بر روی تلفن های هوشمند در سال 2015 میلادی چیزی نزدیک به 24 در صد از درآمد کل 91.8 میلیارد دلاری حاصل از بازار بازی های کامپیوتری در سطح جهان بوده است که رقم 30.4 میلیارد دلار را در بر می گیرد. این رقم همان گونه که ذکر آن رفت در سال 2016 میلادی قرار است 27 در صد از درآمد کل 99.6 میلیارد دلاری مبوط به بازار جهانی بازی های کامپیوتری را در بر بگیرد و رقم 36.9 میلیارد دلار را شامل شود. در واقع این سیر صعودی همچنان ادامه خواهد داشت و در سال 2017 میلادی سهم کلی بازی های موبایل و عناوین مربوط به ابزار های هوشمند از بازار جهانی بازی های کامپیوتری به 30 در صد از کل درآمد حاصل شده از بازار بازی های کامپیوتری خواهد رسید. به گونه ای که در سال 2017 میلادی رقمی نزدیک به 42.5 میلیارد دلار از درآمد کل 106.5 میلیارد دلاری بازار جهانی بازی های کامپیوتری در اختیار بازی های مربوط به ابزار های هوشمند خواهد بود.

این رقم در سال 2018 میلادی چیزی نزدیک به 47.4 میلیارد دلار از کل درآمد 112.5 میلیارد دلاری حاصل شده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری خواهد بود و 32 در صد از کل سهم آن را در بر خواهد گرفت. در صدی که در سال 2019 میلادی با دو درجه افزایش به 34 در صد خواهد رسید و میزان 52.5 میلیارد دلار از رقم کلی 118.6 میلیارد دلاری حاصل از عایدی کل بازار جهانی بازی های کامپیوتری را در بر خواهد گرفت. در واقع این آمار نشان از رشد بی چون و چرای در آمد حاصل از بازی های موبایل و عناوین مرتبط با ابزار های هوشمند تا سال 2019 میلادی دارد و ظرف سه سال آینده سهم این بخش از بازار بازی های کامپیوتری بیش از سایر بخش ها خواهد بود.

در واقع در سال 2016 میلادی شاهد افزایش قابل توجه سهم درآمد حاصل شده از فروش بازی های کامپیوتری موبایل نسبت به بازی های پلتفرم PC هستیم و در طی سال های آینده عناوین موبایل گوی سبقت را در این زمینه از بازی های کامپیوتری پلتفرم PC خواهند ربود. در بخش بعدی این مطلب که تا ساعاتی دیگر در اختیار شما قرار خواهد گرفت، به بررسی سهم سایر پلتفرم های بازی موجود از در آمد کل حاصل آمده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری طی سه سال آینده خواهیم پرداخت.

منبع:سایت سخت افزار

کانال-1-300x74

 

2 نظر

  1. سلام
    تشکر مطلب خوبی است

     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد