وعده‌های مونسان برای بهتر شدن وضعیت صنایع دستی

به گزارش فناوری فرهنگی، علی‌اصغر مونسان _ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری _ که  از سومین نمایشگاه صنایع دستی فجر در خانه هنرمندان بازدید کرد، در سخنانی خطاب به پویا محمودیان _ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی _ بر لزوم فراگیری این حوزه و افزایش هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره فجر تاکید کرد و نسب به نبود هنرمندان در فضای نمایشگاهی گله کرد و گفت که بهتر بود به هنگام این بازدید هنرمندان حوزه صنایع دستی نیز حضور داشتند تا امکان گفت‌وگو درباره دغدغه‌های آنها نیز وجود می‌داشت.

او همچنین در بخش‌هایی از بازدید خود درباره ارزش مادی این آثار و امکان تبادل هنرهای صنایع دستی میان کشورها نیز پرسش‌هایی را مطرح کرد.

جایگاه صنایع دستی در بازارهای جهانی کجاست؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در جمع خبرنگاران درباره سطح کیفی آثار ارائه‌شده در سومین نمایشگاه صنایع دستی فجر، اظهار کرد: کارهای بی‌نظیر هنری در این نمایشگاه حضور دارند و هنرمندان و صنعتگران کارهای بسیار فاخری را به نمایش گذاشته‌اند. آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده شده، در بیشتر رشته‌های هنری مبهوت کننده است.

او ادامه داد: همچنین خوشحالیم که طرح تجاری‌سازی نیز به خوبی پیش می‌رود و طرح‌ها به‌روز و مبتنی بر سلیقه مشتری شده‌اند. آن طور که گزارش داده‌اند خوشبختانه بسیاری از آثار هنری صنایع دستی در حال صادرات به خارج از کشور است و بیش از ۱۲۰ میلیون دلار صادرات در طی ۹ ماه که رشد ۱۱ درصدی داشته است نشان از این دارد که این حوزه به خوبی پیش می‌رود.

مونسان درباره کارکرد صنایع دستی در بازار نیز خاطرنشان کرد: در بخش کاربردی کردن صنایع دستی نیز اقداماتی خوبی صورت گرفته است و می‌توان گفت علاوه بر بخش هنری صنایع دستی، بخش کاربردی نیز به این حوزه اضافه شده است. ما در دنیا در ثبت شهرهای دارای صنایع دستی رتبه اول را کسب کرده‌ایم. در حالی که پیشتر این رتبه از آن کشور چین بود. چین بخش زیادی از حوزه صنایع دستی را به بخش کاربردی برده است و ما نیز باید اینگونه عمل کنیم تا بتوانیم رشد قابل ملاحظه‌ای را در فروش صنایع دستی شاهد باشیم.

معاون رئیس جمهور درباره واردات صنایع دستی به کشور نیز اظهار کرد: به شخصه اعتقادی به اقدامات سلبی ندارم و فکر می‌کنم در رقابت در بازار باید بتوانیم رقبا را از دور خارج کنیم. ما با این تعداد هنرمند که آثار بسیار زیبایی تولید می‌کنند حتماً از لحاظ زیبایی هنری از رقیب‌ها جلوتر هستیم و باید بتوانیم در بخش قیمت‌گذاری نیز موفق باشیم. اگرچه در ابتدای امسال به طور کلی واردات صنایع دستی به کشور منع شد و ما در واقع اصلاً وارداتی در این بخش نداریم، اما هنوز هم باور دارم باید به گونه‌ای عمل کنیم که حتی اگر بازار هم باز بود، بتوانیم موفق باشیم؛ چرا که بازارهای جهانی محل رقابت همه کشورهاست.

او با بیان اینکه «تلاش می‌کنیم مشکلات هنرمندان را در حوزه صنایع دستی به حداقل کاهش دهیم»، افزود: کشور ایران مهد هنر است و از این نظر مشکلی نداریم و باید از لحاظ قیمتی نیز به گونه‌ای عمل کنیم که در بازارهای جهانی موفق باشیم. البته در حال حاضر رشد صادرات ما به گونه‌ای است که نشان از اقدامات خوب در بازارهای بین‌المللی دارد.

مونسان درباره مشکلات هنرمندان صنایع دستی نیز اظهار کرد: در بخش تأمین منابع مالی مشکلی نداریم و اگر نیاز به وام باشد حتماً کمک می‌کنیم. در بخش مواد اولیه نیز تلاش کردیم هر جا که مشکلی وجود داشته ورود کنیم. اخیراً نیز خبر خوشی را در زمینه بیمه هنرمندان اعلام کرده‌ایم. خواهش من از سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور این است که ضمن تشکر از کمکی که به ما در این زمینه کرده‌اند تلاش کنند تا این فرآیند کامل شود تا بتوانیم تمام هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنیم.

افزایش میزان ورود گردشگران خارجی صرفاً با افزایش نرخ ارز مرتبط بود؟

مونسان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و همچنین موضوع گردشگران زیارتی کشور نیز اظهار کرد: در این حوزه نیز اخبار خوبی داریم. می‌توان گفت که دیگر در کشور گردشگر زیارتی نداریم و همه گردشگران ترکیبی شده‌اند؛ به این صورت که یا زیارت به همراه سیاحت است و یا زیارت به همراه درمان؛ بنابراین ارزش گردشگران ورودی ارتقا پیدا کرده و در طی ۹ ماه از شش میلیون گردشگر ورودی به کشور عبور کرده‌ایم. در حالی که سال گذشته در ۱۲ ماه، پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گردشگر داشته‌ایم.

او افزود: برخی این موضوع را فقط به تفاوت نرخ ارز مرتبط می‌دانند، در حالی که این موضوع یکی عامل مثبتی بود که به ما کمک کرد و ما بسیاری از عوامل منفی نیز مواجه بوده‌ایم. بسیاری از قراردادهای مستقیم‌مان را از دست دادیم و اخبار منفی علیه گردشگری ایران و موضوع ایران هراسی در خارج از کشور از سوی آمریکا بسیار تقویت شد. بنابراین اگر یک مورد مثبت داشتیم با ده‌ها مورد منفی نیز مواجه شدیم که با همکاری ادارات کل به ویژه در بخش تبلیغات اقدامات خوبی صورت گرفت که توانستیم این اخبار منفی را تا اندازه‌ای خنثی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهور خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس سازمان جهانی گردشگری در ایران برای ما بسیار مفید بود و باعث شد که چند روزی در صدر اخبار گردشگری جهان قرار بگیریم. الان نیز در سایت جهانی گردشگری دائماً از ایران نام برده می‌شود و رسانه‌های مهم جهان این روزها ایران را برای بازدید معرفی می‌کنند. ما نیز در توئیت‌های مناسبتی برای خارجی‌ها تلاش کردیم فضای خوبی را ایجاد کنیم. در نمایشگاه فیتور اسپانیا نیز غرفه ایران از لحاظ حضور فعالان خصوصی گردشگری و ارائه محصولات به خوبی ظاهر شد و بازدید پادشاه اسپانیا از پاویون ایران در میان ۸۸۶ غرفه، ما را در صدر اخبار مثبت اروپا قرار داد.

او با بیان اینکه «فاصله ما هنوز تا نقطه ایده‌آل زیاد است»، افزود: اما خوشبختانه تلاش شده تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر از مرز ۱۵۰۰ واحد بوم گردی عبور کرده‌ایم و طبیعت گردی در میان گردشگران ایرانی و خارجی مورد اقبال قرار گرفته است. در همین راستا تلاش کردیم با حداقل امکاناتی که در اختیار داریم اقامتگاه‌هایی را برای گردشگران در دوردست‌ترین نقاط کشور نیز فراهم کنیم.

مونسان همچنین درباره سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزه گردشگری نیز گفت: پیشتر نیز عمده سرمایه‌گذاری‌ها در بخش داخلی بود و الان نیز اینگونه است. ما نزدیک به ۲ هزار پروژه مختلف را در بخش گردشگری در حال اجرا داریم که با نرخ امروز نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به حساب می‌آید. تمام تلاشمان این است که تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم ۱۲۰۰ پروژه گردشگری را به نتیجه برسانیم. در یک سال و نیم گذشته نیز بالغ بر ۴۰۰ پروژه کوچک و بزرگ در بخش گردشگری به نتیجه رسیده است و می‌توان گفت که در حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری تحولات بزرگی در کشور ایجاد شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهور همچنین خاطرنشان کرد: حوزه میراث فرهنگی نیز از پیشتر مورد توجه قرار داشت و همه همکاران توجه ویژه‌ای به میراث فرهنگی دارند. بنابراین اگر کمتر درباره این حوزه صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که از اهمیت کمتری برخوردار است، بلکه بسیار مهم و هویت کشور است. خوشبختانه در این حوزه به صورت روتین کارها انجام می‌شده است و هنر اصلی ما این است که بتوانیم بخش گردشگری و صنایع دستی را به تحرک بیندازیم. خوشبختانه همه همکاران در این مسیر تلاش می‌کنند و دیگر نمی‌توانیم بگوییم که سازمان میراث فرهنگی در خمودگی قرار دارد. اگر بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم حتماً تحولی در حوزه گردشگری و صنایع دستی خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد