وقتی استیو جابز به آرش «نه» گفت

به گزارش فناوری فرهنگی،زمانی که بخواهیم داستان شکل گیری دراپ باکس و تبدیل آن از یک استارت آپ هوشمندانه به برندی چند میلیارد دلاری را روایت کنیم، شاید بد نباشد پیش از هر چیز نامی از استیو جابز ببریم. جابزی که حاضر نشد گوشه ای از سرمایه شرکت اپل ارزشمندش را در اختیار مهندسی جوان به نام «درو هوستون» بگذارد. هر چند اگر اپل ایده ذخیره و به اشتراک گذاری فایل ها و داده ها در فضای مجازی را از آن خود می کرد، هرگز استارت آپی به نام دراپ باکس کلید نمی خورد و درو هوستون به جای لوگوی باکس آبی رنگ، احتمالا مجبور می شد از طرح یک جعبه سیب گاززده استفاده کند. با این وجود، یک بار از نزدیک استیو جابز را ملاقات کردند و از او یک «نه» قاطعانه شنیدن، برای ورود درو هوستون و همکار ایرانی اش، آرش فردوسی، به سیلیکون ولی کافی بود.

 ایده ای که به اپل فروخته نشد

در سال ۲۰۰۹ وقتی دو فارغ التحصیل رشته مهندسی از دانشگاه ام.آی.تی وارد دفتر استیو جابز شدند و تنها چند دقیقه فرصت داشتند تا ایده اصلی خود که یک سرویس دیجیتال ذخیره سازی اطلاعات بود را مطرح کنند. جابز در پایان حرف های درو و آرش تنها یک پیشنهاد داشت: ایده را به اپل بفروشید! و دو جوان بلند پرواز که به دنبال راه اندازی شرکتی مستقل بودند و به حامی مالی احتیاج داشتند، حاضر نشدند نوزادشان را طاق بزنند، از مبلغ پیشنهادی نه رقمی صرف نظر کردند و راه خودشان را در پیش گرفتند. جابز به آنها گوشزد کرد که دست روی ایده ای گذاشته اند، که از توانشان خارج است و به آن گفت: «شما هرگز یک برند خلق نخواهید کرد، در بهترین حالت قابلیتی اضافه شده به یک برند خواهید شد.»

یکی از لحظه های طلایی در تاریخ دراپ باکس، زمانی بود که استیو جابز در آخرین سخن رانی اش از قابلیتی به نام «کلاود» در فضای مجازی سخن گفت. هر چند آن زمان شرکت اپل «آی. کلاود» را به محصولات هوشمندش اضافه کرده بود، درو هوستون باور دارد که در آن زمان دراپ باکس پیشرفته ترین کلاود در فضای مجازی را داشت و استیو جابز، کاملا ناخواسته یکی از مبلغان این استارت آپ نوپا شد. در سال ۲۰۱۰، تعداد کاربران دراپ باکس از ۵۰ میلیون نفر به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسید و هر ثانیه یک کاربر تازه در این وب سایت نام نویسی می کرد. قابلیت اولیه استفاده از دراپ باکس ذخیره و به اشتراک گذاری ۲ گیگابایت اطلاعات به شکل رایگان است. اطلاعاتی که از طریق لپ تاپ، موبایل و تبلت قابل دسترسی هستند و می توان آنها را هر کاربر دراپ باکس به اشتراک گذاشت. امروز ۹۶ درصد کاربران این شرکت، از خدمات رایگان آن استفاده می کنند، اما دراپ باکس می گوید که حاضر نیست در ازای دریافت حق عضویت در سایت، از شمار کاربرانش بکاهد.

 دراپ باکس از کجا به ذهن من خطور کرد؟

درو هوستون که ایده پرداز اصلی دراپ باکس است، نه یک دانش آموز اخراجی مدرسه بوده و نه از فرط نبوغ دانشگاه را رها کرده است. شروع شکل گیری ایده ای به نام دراپ باکس برمیگردد به دوران دانشجویی اش در ام.آی.تی، زمانی که او همیشه فلش مموری اش را در خوابگاه جا می گذاشت و وقتی به کلاس می رسید، هیچ دسترسی به اطلاعات ذخیره شده اش نداشت. خودش در این باره می نویسد: «فکر می کردم در آشفته بازاری اینترنت، با آن همه اطلاعات بی سر و ته، خلا فضایی برای ذخیره داده ها به چشم می خورد. فضایی که از طریق هر وسیله متصل به شبکه بتوان به آن دسترسی داشت و در لحظه هر فایلی را آپلود کرد و به اشتراک گذاشت.»  به این ترتیب، دراپ باکس در سال ۲۰۰۷ متولد می شود و آرش فردوسی که خودش سال آخر درسش در دانشگاه ام.آی.تی را می گذراند، به کمک هوستون می آید. یک سال بعد، زمانی که دامین دراپ باکس در فضای وب بالا می آید، بنیان گزارانش آن را در «تک کرانچ» یا همان کنفرانس سالانه تکنولوژی معرفی کرده و سرمایه گزاران را مسحور ایده خلاقشان می کنند. این ابر مجازی آنچنان به سرعت در فضای وب پخش می شود، که تا سال ۲۰۰۹ به بیش از ۴۰ میلیون کاربر دست پیدا می کند. کم کم قابلیت آپلود کردن عکس و ویدیو تا ۳ گیگابایت را به خود اضافه می کند، تا در مقابل رقبایی چون گوگل درایو و وان درایو ماکروسافت قد علم کند. نقطه عطف دیگر برند دراپ باکس زمانی است که دست به دست فیس بوک می دهد و به کاربران فیس بوکی اش اجازه آپلود کردن داده ها بدون نیاز به خروج از دامین فیس بوک را می دهد.

 تب فراگیر دراپ باکس

این روزها دراپ باکس دیگر نه تنها یک استارت آپ، که یک برند در فضای وب شناخته می شود. با یک دانلود ساده روی وسایل الکترونیکی کاربران جا خوش می کند و حتی اگر ۲ گیگابایت برای ذخیره اطلاعاتشان ناکافی به نظر برسد، در ازای حق شارژ ۲۰ دلاری، ۱۰۰ گیگ دیگر به آنها فضا می دهد. استارت آپی که با سرمایه ۱۵ هزار دلاری، یک آپارتمان کوچک و یک مک بوک کارش را شروع کرد، در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۴۰۰ کاربر فعال دارد. تب دراپ باکس آنچنان فضای مجازی را پر کرد که ماکروسافت در یک همکاری مشترک با این شرکت، اپلیکیشن های ماکروسافت آفیس در سیستم عامل های ویندوز، اندروید و آی.او.اس را با دراپ باکس ادغام کرد. ارزش دراپ باکس طبق تخمین های وب سایت تک کرانچ و بیزنس اینسایدر، بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورده شده است، اما محبوبیتی که این حافظه مجازی در میان کاربرانش پیدا کرده، نشان ارزش عمیق تری میان فعالان شبکه است.

منبع:شنبه مگ

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد