وقتی آژانسداران از سوی دولت برای ورود گردشگر حمایت نمی‌شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، سه سال پیش درست زمانی که بازار خرید و فروش ارز ملتهب بود و اعلام شد باید هر کسی که دارای ۱۰ هزار یورو ارز هست هنگام ورود به ایران از راههای زمینی و هوایی اظهار کند؛ یکی از آژانس‌های مسافرتی که سال‌ها در حوزه ورود گردشگر به ایران فعالیت می‌کرد اقدام به ورود ارز به داخل ایران کرد.

۱۴۰ هزار یورو مبلغی بود که او در ازای ارائه خدمات به گردشگران خارجی به دست آورده بود و از آنجا که ایران در تحریم است و نمی‌توان انتقال پول از طریق بانکی داشت، این هزینه را با خود همراه کرده بود. اما در گیت بازرسی فرودگاه زمانی که مأمور از او درباره حمل بار پرسیده بود اظهار کرد که یورو در اختیار دارد مأمور نیز بنا به گفته مدیر آژانس او را برای مکتوب شدن اظهار، به بخش بازرسی فرودگاه برد اما در آنجا اعلام کرد که ۱۴۰ هزار یورو کشف و ضبط شد.

این فعال گردشگری از آن زمان تا کنون پیگیر پول‌های بلوکه شده اش بود پولی که به واسطه ورود گردشگر به ایران به دست آورده است. اما به او گفته شد که چون خوداظهاری نکرده نه تنها مشمول جریمه است بلکه کل پول نیز بلوکه می‌شود.

در این میان افراد مختلفی این موضوع را پیگیری کردند از جمله جامعه تورگردانان ایران که پیرو این موضوع نامه نگاری‌هایی را با معاونت گردشگری انجام داد تا مشکل این آژانس که حادتر از مشکل آژانس‌داران دیگر شده بود؛ پیگیری شود. ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان کشور درباره این موضوع به خبرنگار مهر گفته بود: از بانک مرکزی و معاونت گردشگری خواستیم که این آژانس را به عنوان یک ارزآور ببینند. پس از آن، به همه آژانس‌داران بخش نامه زدیم که حتماً اگر بیشتر از ده هزار یورو ارز همراه خود دارند؛ در فرودگاه اظهار کنند این درحالی است که بانک مرکزی و یا معاونت گردشگری تا قبل از این چیزی به ما اعلام نکرده بودند.

اکنون حامد حقیقی فعال گردشگری و مدیر آژانسی که سالهاست از فرانسه و ایتالیا گردشگر خارجی در قالب تور به ایران می‌آورد به خبرنگار مهر درباره این پرونده توضیح داد: سال ۹۶ نزدیک ۴۶۰ نفر مسافر خارجی به ایران آورده بودیم به تبع آن هم پولی جمع‌آوری شده بود که می‌بایست با آن هزینه‌های انجام شده داخل ایران را به بخشهای مختلف گردشگری از جمله هتلدار یا رستوران دار و… پرداخت می‌کردیم.

حقیقی گفت: در یکی از بانک‌های خارجی حسابی باز کرده بودیم که این پول در آنجا واریز می‌شد و قرار بود به ایران انتقال داده شود. اما این موضوع به اتفاقات و حملات تروریستی در ایران برخورد کرد. از طرف بانک خارجی با ما تماس گرفتند که منبع این پول باید مشخص شود ما تمام مدارکی که لازم بود ثابت شود این پول از صنعت گردشگری ایران به دست آمده را ارائه کردیم و آنها نیز پذیرفتند که حساب ما شرکتی است.

این فعال در حوزه ورود گردشگر بیان کرد: ما این پول را به همراه خودمان به ایران آوردیم اما در فرودگاه اعلام کرده اند که باید هر کسی که بیش از ۱۰ هزار یورو دارد اظهار کند اما من واقعاً نمی‌دانستم که چنین بخشنامه‌ای وضع شده چون نه تنها درگیر اثبات این پول‌ها بودم بلکه به آژانس‌ها نیز چنین ابلاغی نشده بود. کما اینکه وقتی از من پرسیدند گفتم که پول به همراه دارم و مخفی هم نکردم اما از آن زمان تا کنون کل پول ما را بلوکه کرده اند و اکنون نیز ده روز مهلت داریم تا حدود ۵۰۰ میلیون تومان جریمه صادر شده را بپردازیم.

وزارت خانه‌ای که وقتی برای پیگیری ندارد

وی افزود: در این مدت سه ساله بارها از وزارت میراث فرهنگی و یا سازمان میراث فرهنگی وقت درخواست همکاری کرده‌ایم اما جوابی نگرفتیم سوال من اینجاست که چطور درباره حمایت از آژانسداران در حوزه ورود گردشگر می‌شود در صورتی که امکان انتقال پول به ایران را نداریم و یا اینکه در چنین مواقعی حمایتی نمی‌شویم. مگر نه این است که ما تنها در حوزه ورود گردشگر فعالیت می‌کنیم و نه خروج. پس چطور است که اگر آژانس‌های مسافرتی دیگر ارز از کشور خارج کنند خیلی زود مشکلشان حل می‌شود ولی ما نه.

مصطفی شفیعی شکیب عضو جامعه تورگردانان ایران نیز همان زمان درباره مشکلات آژانس داران در ورود و خروج ارز برای تورهای گردشگری داخلی و خارجی به خبرنگار مهر گفت: پولی که آژانس‌های مسافرتی از طریق ورود گردشگر به دست آورده‌اند در حساب‌هایشان مانده است و امکان انتقال به ایران را ندارند و از طرف دیگر در داخل ایران با این مشکل مواجه هستند که نمی‌توانند پول هتل، راهنما و سرویس حمل‌ونقل و … را تسویه کنند و یا برای اجرای تورهای دیگر پول آن را بپردازند.

اتفاقی که برای یکی از آژانس‌های مسافرتی رخ داده نمونه‌ای از خروار است که نشان می‌دهد چقدر حمایت وزارت میراث فرهنگی در این زمینه می‌تواند انگیزه فعالان این حوزه را برای جذب گردشگر خارجی به ایران کم یا زیاد کند. آن هم آژانس‌هایی که برای تبلیغ جاذبه‌های ایران از بودجه خودشان هزینه می‌کنند و باید گردشگران را با همه اتفاقات داخلی کشور به رغم تصویر نادرست از آن در خارج از کشور نسبت به امن بودن فضای ایران متقاعد کنند.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد