ونزوئلا در بحران (۲): ماجرای اقتصاد ونزوئلا و شکست طرح ارزدیجیتال «پترو»

به گزارش فناوری فرهنگی، مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا نخستین بار در اواخر دسامبر ۲۰۱۷ «پترو» را به عنوان یک ارز دیجیتال با پشتوانه‌ی نفت معرفی کرد. او ادعا کرد این رمزارز که توسط هیچ دولتی کنترل نمی‌شود، می‌تواند به ونزوئلا کمک کند تا اقتصاد ویران خود را بالا بکشد و تحریم‌های ایالات متحده را بی‌اثر کند. در ژانویه ۲۰۱۸ نرخ هر پترو به یک بشکه نفت اپیوند داده شد و صدور ۱۰۰ میلیون پترو در دستور کار قرار داده شد. در ابتدا، صنعت رمزارزها از این اقدام  به عنوان اولین تولید رمزارز توسط یک دولت مستقل یاد کرد.

در طول سال ۲۰۱۸، رمزارز ملی به منظور جلوگیری از تورم شدید، به طور فعال توسط دولت مورد حمایت قرار گرفت. در سطح بین‌المللی، مادورو از ۱۰ کشور عضو اتحادیه بولیواری از جمله کوبا خواست تا از ابتکار وی حمایت کنند. در همان سال، او ادعا کرد که پترو برای معاملات تجاری بین‌المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هرچند او از بردن نام کشورهایی که با این موضوع موافقت کرده‌اند اجتناب کرد.

به‌علاوه ادعاد شد که پترو در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک مبنای حسابرسی برای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار خواهد گرفت. مادورو حتی پترو را به ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد داد. بااین‌وجود، مسکو که همواره با دیپلماسی و سرمایه‌گذاری از سیاست‌های‌داخلی ونزوئلا حمایت‌کرده‌است، از پذیرش پترو به عنوان واحد حسابرسی اجتناب‌کرد.

در همین حال، در داخل کشور، پترو به عنوان ابزاری برای مبارزه با فقر، بی‌عدالتی اجتماعی و تورم شدید استفاده شد. ونزوئلا بانک « Petro-funded crypto» را برای حمایت از ابتکارات جوانان راه‌اندازی کرد. با ادعای استفاده از پترو برای تامین مسکن برای بی‌خانمان‌ها، پیش از انتشار رسمی پترو، شهروندان را مجبور به پرداخت هزینه‌های حمایتی برای آن کرد. بنابریان پترو به یک واحد پولی و حسابرسی برای حقوق، کالا و خدمات تبدیل شد.

پترو، واقعیت یا رویا؟

اما کارشناسانی که در حال مطالعه بر روی پترو بودند به آن خوش‌بین نبودند. در اواخز ماه اوت یک گزارش هشداردهنده از رویترز به نام «در ونزوئلا، رمزارز جدید هیچ کجا یافت نمی‌شود» منتشر شد. این خبرگزاری در آن گزارش اعلام کرد که درحال‌حاضر پترو در هیچ یک از صرافی‌های رمرارزی بزرگ در جهان معامله نمی‌شود. علاوه‌براین، روزنامه نگاران تردید داشتند که واقعا نفت ونزوئلا پشتوانه‌ی آن باشد. این گزارش ادعا کرد که «Atapirire»،  ناحیه‌ای که مادورو به عنوان یک مرکز نفتی واقعی برای پشتیبانی از پترو تعریف کرده است؛ اخیرا هیچ فعالیتی را نشان نداده است. مردم محلی به این خبرگزاری گفته‌اند:

«نشانه‌ای از پترو در اینجا وجود ندارد.»

رافائل رامیرز ، وزیر نفت سابق ونزوئلا در این باره اظهارنظر کرده و عنوان کرده است که:

«پترو، تنها در تخیل دولت وجود دارد.»

ادامه دارد…

مسعود میرزازاده

منبع: مرکز نوآوری فناوری زنجیره‌بلوک ایران 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد