ویدئوگیم‌ها می‌توانند پرده از پا به سن گذاشتن شما بردارند!

پا به سن گذاشتن دلبخواهی نیست، در این مسیر، ما در زندگی خیلی زود به برخی از مهارت‌ها دست پیدا می کنیم, در حالی که دستیابی به برخی دیگر از آنها، تنها بعد از گذشت چند دهه میسر می شود. در مقابل برخی از ظرفیت‌های بدنی و فکری ما هم کاهش پیدا می‌کند.

پژوهشگران از شیوه‌های مختلفی برای ارزیابی تواناییهای ذهنی استفاده می‌کنند، اما جالب است بدانید که بازی‌های ویدئویی رقابتی می‌توانند با دقت خوبی تفاوت مغزهای جوان و پیر را بنمایانند.

به تازگی زیست‌شناسی به نام جو هانسون، در یک شوی ویدئویی علمی، در مورد این شیوه توضیحات جالبی داده است.

البته پیش از این شطرنج هم برای بررسی توانایی‌های مغزی استفاده می‌شد، اما این کار محدودیت‌های خاص خود را داشت. اما حالا پژوهشگران به یاری گیم‌هایی مانند استارکرفت ۲ می توانند درک عمیق‌تری از میزان تغییر توانایی‌های ذهنی به علت افزایش سن داشته باشند.

این بازی یک بازی راهبردی جالب است و در آن کاربران باید به صورت بی‌درنگ و تحت فشار برای افزایش نیروی خود و تحلیل نیروی دشمن تلاش کنند. به این ترتیب این بازی می‌تواند برآورد خوبی از عملکرد شناختی مغز ما تحت استرس زیاد، به دست بدهد، چون تقریبا یک بازیکن خوب در این بازی در هر دقیقه باید ۳۰۰ عمل ریز و درشت انجام بدهد، آنهایی هم که در سطح عالی هستند دو برابر این تعداد «عمل در دقیقه» دارند.

حالا اگر هزاران هزار بازی استارکرفت را بررسی کنیم، قطعا به نتایج جالبی‌می رسیم. دانشمندان کانادایی به نتیجه ای رسیده ان که شاید برای شما نگران کننده باشد:

بعد از ۲۴ سالگی، سرعت واکنش ما کند می شود، تا آن حد که در مقایسه با حریفان جوان خود در یک بازی ۱۵ دقیقه ای به خاطر همین کندی واکنش, حدود ۳۰ ثانیه وقت کم می اوریم و پیداست که همین زمان برای باختن کافی است!

اما اگر شما در حال پا به سن گذاشتن هستید, نگران نشوید، چون با گذشت سن، توانایی چندکارگی یا مالتی تسکینگ ما افزایش می کند و به خاطر کسب تجربه، تصمیمات مقتضی‌تری می‌گیریم.

6-26-2016 5-51-36 PM

به عبارت دیگر با گذشت سن ما کُندتر می‌شویم، اما می‌توانیم امیدوار باشیم که با خردمندی و تجربه، این کندی ناگزیر را جبران کنیم.

منبع: یک پزشک

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد