پاسخ به ابهامات اینترنت رایگان اساتید و دانشگاهها

به گزارش فناوری فرهنگی، ستار هاشمی  در خصوص ارائه بسته ۱۲۰ گیگابایتی رایگان اینترنت به اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: طبق جلسه‌ای که میان وزرای علوم و ارتباطات برگزار شد، مقرر شد با مساعدت وزارت ارتباطات به اساتید و هیات علمی دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد بسته رایگان اینترنت تعلق گیرد.

وی ادامه داد: بنا بر این شد که لیست کاملی از اطلاعات اساتید شامل شماره تلفن همراه، کدملی و نام و نام خانوادگی اساتید از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد دریافت کنیم تا با بارگذاری در سامانه، اساتید با واردکردن کد ملی شان و در صورتی که شماره همراه اعلام شده به نام خودشان باشد، احراز هویت شده و با دریافت پیامک تایید، بسته اینترنت دریافت کنند.

وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد نواقص لیست اساتید را برطرف کنند

هاشمی در مورد اینکه برخی اساتید اذعان دارند که کد ملی خود را که وارد می‌کنند در این سامانه تایید نمی‌شوند، گفت: ممکن است اسامی برخی اساتید و همکاران دانشگاهی در لیست ارسالی از طرف وزارتخانه‌های مذکور و دانشگاه آزاد نبوده باشد. البته ما این موضوع را نیز پیش بینی کرده‌ایم و اعضای هیات علمی و اساتیدی که نامشان در این لیست نیست می‌توانند با شماره اعلام شده در این سامانه متناسب با آنکه در استخدام کدام وزارتخانه و یا دانشگاه هستند، مکاتبه کرده و مراتب را اعلام کنند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در صورتی که وزارت علوم، بهداشت و یا دانشگاه آزاد لیست مجددی را به ما اعلام کنند ما آن را در سامانه بارگذاری کرده و به آن دسته از اساتید که تاکنون موفق به دریافت این هدیه نشده‌اند، بسته رایگان اعطا می‌کنیم.

هاشمی تاکید کرد: اگر اساتید در سامانه امکان ثبت نام ندارند و یا سامانه اعلام می‌کند که کد ملی شما ثبت نشده، این مشکل از سمت وزارت ارتباطات نیست و اساتید باید آن را متناسب با محل استخدامشان، با شماره‌هایی که در این سامانه اعلام شده تماس بگیرند و یا موضوع را از طریق مکاتبه ایمیل پیگیری کنند تا نواقص لیست‌ها برطرف شود.

۱۰۰ هزار استاد واجد دریافت اینترنت رایگان

وی با بیان اینکه مطابق با زمانی که در این سامانه اعلام شده است، همکاران دانشگاهی تا ۱۵ مهرماه جاری زمان خواهند داشت که برای دریافت بسته اینترنت رایگان ثبت نام کنند، خاطرنشان کرد: ما محدودیتی برای اساتید نداریم و مادامی که باقی مانده لیست تکمیلی اعلام شود آن را در سامانه بارگذاری می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: از مجموع اساتید رسمی و حق التدریس داخل کشور اسامی ۱۰۰ هزار استاد از سوی وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد به عنوان واجد دریافت بسته اینترنت رایگان به وزارت ارتباطات اعلام شده است که البته این آمار اولیه است. مطابق با شمارنده لحظه‌ای سامانه دریافت اینترنت هدیه (ictgifts.ir ) تا این لحظه ۴۳ هزار و ۸۹۵ استاد و هیات علمی اینترنت رایگان ۱۲۰ گیگابایتی دریافت کرده‌اند.

اطلاعات سامانه‌های مجازی دانشگاهی یکپارچه می‌شود

هاشمی درباره ترافیک اینترنت مرتبط با دانشجویان نیز گفت: ما ترم گذشته ترافیک اینترنت سامانه‌های آموزشی دانشگاهیان را رایگان کردیم. به عبارتی اگر دانشجویان کاربر هر اپراتوری چه موبایل و چه فیکس بودند بابت اتصال به سامانه‌های آموزشی کل کشور، هزینه‌ای پرداخت نکردند.

وی ادامه داد: البته نکته این بود که ما نیاز داشتیم که آدرس سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها را داشته باشیم. لیست آدرس‌ها را از دانشگاه‌های مرتبط با وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، مراکز دانشگاه آزاد و مراکز حوزوی به صورت تدریجی دریافت کرده و به صورت تدریجی نیز به اپراتورها ابلاغ می‌کردیم که این موضوع با نواقصی همراه بود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: اما امسال برای سال تحصیلی جدید آنچه که در دستور کار است، این است که این لیست‌ها به صورت یکپارچه از سمت مراکز دانشگاهی مذکور دریافت شود و پس از یک غربالگری به اپراتورها برای رایگان شدن IP آدرس‌ها اقدام شود.

وی اضافه کرد: موضوع غربالگری از این جهت مطرح است که لیست‌ها به صورت طبیعی بدون نقص نبوده و ممکن است اشتباهاتی در میان آنها وجود داشته باشد که طی تعاملی باید نواقص را رفع کرد و پس از آن دستور ترافیک رایگان این آدرس‌ها اعلام شود تا زمانی که دانشجویان می‌خواهند به سامانه‌های آموزش مجازی متصل شوند بابت این ترافیک خاص، هزینه‌ای پرداخت نکنند.

دلایلی که اینترنت برخی سامانه‌های دانشگاهی رایگان نشد

هاشمی ادامه داد: تعامل در این باره آغاز شده و منتظر دریافت لیست از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد و مراکز حوزوی هستیم و تاکید داریم این لیست‌ها دقیق باشد. چرا که بحثی که ترم گذشته وجود داشت این بود که برخی سامانه‌ها عملاً رایگان نشدند که چند تا دلیل مشخص در آن مقطع وجود داشت.

وی افزود: یکی از موارد این بود که برخی سامانه‌ها به وزارت ارتباطات معرفی نشدند و در لیست سامانه‌هایی که به ما ارسال شده بود، وجود نداشتند. اما موضوع بعدی مربوط به بحث فنی بود؛ چرا که اسامی که برای سامانه‌های دانشگاهی به ما اعلام شد صرفاً درگاه ورود به دانشگاه بود و آدرس IP خدمات سامانه‌های دانشگاهی در لیست نبود. به بیان دیگر هر سامانه دانشگاهی یک سرور دارد که از طریق آن دانشجویان و اساتید وارد سایت می‌شوند و ممکن است سرویس‌های آموزش از طریق آدرس‌ها و سرورهای دیگری ارائه شود که باقی این آدرس‌های IP در آن لیست به ما منعکس نشده بود؛ لذا به دلیل این مغایرت، ما می‌گفتیم ترافیک را رایگان کردیم اما ذی‌نفعان می‌گفتند رایگان نشده است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: این قبیل موضوعات درس آموخته‌هایی شد که برای بهبود شرایط آموزش مجازی درترم جاری دانشگاه‌ها برطرف شود.

امکان بارگذاری IP آدرس‌های آموزش مجازی توسط دانشگاه‌ها

هاشمی در مورد امکان بارگذاری مستقیم IP آدرس‌های آموزش مجازی توسط دانشگاه‌ها نیز به مهر گفت: ما در دستور کارمان است که سامانه‌ای راه اندازی کنیم که تا دانشگاه‌های مختلف هم بتوانند وارد آن شده و اطلاعات مربوط به سامانه‌های آموزش مجازی خود را وارد کنند. اما تاکیدمان بر این است که لیست اولیه را باید وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد به ما اعلام کنند.

وی اظهار داشت: اگر مبنا نداشته باشیم ممکن است هر آدرسی در این سامانه وارد شود و امکان صحت سنجی آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل منطق کار حکم می‌کند لیست اولیه را از وزارتخانه‌ها داشته باشیم و پس از آن، دوستان دانشگاهی که اساساً مدیران IT آن مجموعه هستند و یا به صلاحدید روسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند، اطلاعات تکمیلی را وارد این سامانه کنند و ما آن را برای تخصیص ترافیک رایگان به اپراتورها ابلاغ کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بزرگترین دغدغه این است که لیست‌ها کامل باشد تا دانشگاهی از قلم نیافتد و معتقدیم که این تسهیلات باید کاملاً عادلانه در اختیار همه نظام آموزشی کشور قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که چنانچه این دیتا به دست ما رسید در کمترین زمان ممکن، ترافیک اینترنت را رایگان کنیم. مصداق واقعی این اقدام نیز اختصاص اینترنت رایگان به اساتید است. به این معنی که ظرف یک روز پس از دریافت لیست، سامانه دریافت اینترنت برای اساتید بارگذاری شد.

بسته اینترنت رایگان به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد

هاشمی در خصوص اینکه آیا وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای تخصیص بسته اینترنت رایگان به دانشجویان دارد؟ گفت: خیر. ما نگاهمان این است که به بحث آموزش در شرایط بحران کرونا کمک کنیم و اگر ترافیک مرتبط با بسترهای آموزش مجازی را در کل کشور برای دانشجویان رایگان کنیم، به صورت طبیعی در راستای این هدف حرکت کرده‌ایم.

وی در خصوص مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور که در سال تحصیلی گذشته با مشکلات عدم دسترسی به اینترنت مواجه بودند و مشکلاتی که دانشجویان از این بابت داشتند، نیز گفت: ما متناسب با بازخوردهایی که از سال گذشته داشتیم در قالب طرحی تحت عنوان توسعه ارتباط مناطق کمتر برخوردار، ورود کردیم و این مناطق را در اولویت ارتباط قرار دادیم؛ به گونه‌ای بر این باوریم که در این ترم مشکلات کمتر خواهد بود.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که به صورت طبیعی عملاً رفع این مشکلات به لحاظ پوشش و به لحاظ زیرساخت‌ها و امکانات نرم افزاری دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد نخواهد بود اما تمام تلاشمان بر این است که یک سرویس قابل قبولی را به جامعه دانشگاهی کشور ارائه دهیم.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد