پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند در بازار سرمایه شکل گیرد

به گزارش فناوری فرهنگی، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی؛ در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نخستین لیگ ستارگان بورس، با اشاره به فعالیت‌های مشترک صورت گرفته میان بازار سرمایه و حوزه فناوری کشور از یک‌سو و بستر شکل‌گرفته برای فعالیت صندوق‌های جسورانه  از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: می‌بایست بورس را در بستر فناوری‌های نوین پیش برد، که در این راستا فعالیت‌های خوبی میان سازمان بورس و فرا بورس با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رییس‌جمهور صورت گرفته، تا ایده‌ها را از مجموعه‌هایی که دانش‌پایه هستند، دریافت کرده و در راستای تعمیق و رونق بورس حرکت دهد.
دلیری از فضای ایجادشده در بازار سرمایه ابراز خوشحالی کرد و گفت: جای قدردانی دارد که سازمان بورس و اوراق بهادر توانسته‌اند، فضای فعالیتی بازار سرمایه را با برگزاری دوره‌های این‌چنینی به فضای کاملا رقابتی تبدیل کنند، آن‌هم رقابت بین جوانانی که قطعاً یقین داریم که می‌توانند در اقتصاد کشور و بالأخص در بستر بازار سرمایه تحول‌آفرین باشند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه افق آینده بازار سرمایه می‌بایست با بستر فناوری‌های نوین پیش رود گفت:در چندساله اخیر تعاملات زیادی با شرکت بورس و فرا بورس داشته‌ایم و در این زمینه توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که جوانان در بازار سرمایه فعالیت بیشتری داشته و ایده‌ها و طرح‌های خود را ارائه دهند.
وی در ادامه گفت: روابط شکل‌گرفته به‌قدری تنگاتنگ است که می‌توانیم در بسترسازی فعالیت‌های مشترک گام‌های اساسی برداریم، از طرفی جامعه بازار سرمایه کشور به این نتیجه رسیده که می‌بایست فعالیت تولیدی کشور در بستر فعالیت‌های HIGH TECH و دانش‌بنیان صورت بگیرد.

راه‌اندازی بورس ایده
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش به چند نمونه  از ره آوردهای تعاملات این دو حوزه اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بورس ایده یکی از بهترین قراردادهای میان سازمان فناوری و سازمان بورس ایران بود. در این زمینه ۳۰ معامله تاکنون انجام‌شده و ۳۰۰ ایده در حال پیگیری است، که این مهم، اتفاق نادری در بورس‌های جهانی به شمار می‌رود.

راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه
دلیری همچنین به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه نیز به شکل خوبی رسیده تا جایی که چیزی در حدود پانزده صندوق جسورانه تاکنون موفق به اخذ مجوز شده‌اند و تعدادی هم پذیره‌نویسی کردند.

راه‌اندازی صندوق مادر
وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه مطمئناً در انجام هر اقدامی شاهد تکمیل فرآیندها نیز خواهیم بود گفت: فعالیت صندوق‌های جسورانه نیز از این روند مثتسننی نیست و باگ‌هایی وجود دارد که ممکن است در فعالیت روزمره این صندوق مشاهده شود، لذا فعالان سازمان بورس به فکر چاره‌ای برای حل این معضل و کم کردن مشکلات افتادند و درنهایت صندوقی به‌عنوان صندوق مادر توانست مجوز لازم را بگیرد، تأمین‌کننده مالی صندوق‌های جسورانه باشد و امکان تأمین مالی از طریق صندوق بالادستی فراهم شد.

تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان و sme
دلیری با اشاره به دیگر اقدامات مشترک میان معاونت علمی با سازمان بورس ایران اظهار کرد: تابلو شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق قابل‌تقدیری است که با همکاری شرکت فرا بورس ایران و کارگزاری‌ها صورت گرفت و در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به کمک فرا بورس کارگزاری‌هایی را مشخص کرد تا تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان که از طرفی درآمد بالای 10 میلیارد رادارند و از طرف دیگر بستر مالی مطلوبی ندارند، به این کارگزاری‌ها معرفی شوند تا درنهایت شاهد آن باشیم تا بورس ایران بتواند بورس حوزه دانش‌بنیان و HIGH TECH در کشور باشد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در پایان با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور می‌بایست بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد اظهار کرد: تردیدی نیست که تداوم چنین همکاری‌هایی می‌تواند تحرک بیشتر جوانان در اقتصاد را به همراه داشته باشد. همچنین حوزه فناوری ریاست جمهوری کشور آمادگی کامل دارد با سازمان بورس و اوراق بهادار طرح‌های جدیدی در این زمینه تبیین کند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد