پخش آنلاین«آخرین داستان» به هندوستان رسید/مانع عرضه داخلی؛انحصار!

به گزارش فناوری فرهنگی، بعد از تعطیلی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از فیلم‌ها فرصت دیده شدن را از دست دادند، همین مساله سبب شد تا تعدادی از فیلمسازان به سمت اکران اینترنتی فیلم‌ها توسط وی‌اودی‌ها بروند، در این میان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر نیز از جمله فیلم‌هایی است که به صورت اینترنتی عرضه شده است، با این تفاوت که این عرضه توسط سامانه‌های وی‌اودی داخلی صورت نگرفته و امتیاز پخش اینترنتی آن به چندین پلتفرم معتبر جهانی واگذار شده و هنوز در سامانه‌های داخلی خبری از این انیمیشن تحسین‌شده ایرانی نیست!

«MX player» عنوان بزرگ‌ترین پرمخاطب‌ترین پلتفرم عرضه اینترنتی محصولات نمایشی است که قرار است به‌زودی پخش آنلاین «آخرین داستان» را آغاز و گستره دسترسی تازه‌ای را به جامعه مخاطبان بالقوه این انیمیشن در فضای مجازی اضافه کند.

پخش آنلاین «آخرین داستان» پیش از این در سرویس‌های وی‌اودی (VOD) ۲۲ کشور آغاز شده بود که با قرارداد جدید پلتفرم MX player علاوه بر کشور هندوستان، در کشورهای پاکستان، سری‌لانکا، بنگلادش، بوتان، مالدیو و نپال هم در دسترس خواهد بود.

پلتفرم وی‌اودی MX Player ماهانه بیش از ۱۷۵ میلیون کاربر دارد و در سال ۲۰۱۹، در آمد این پلتفرم ۱۱۱ میلیون دلار بوده است. طبق آمار گوگل پلیر ۵۰۰ میلیون نفر برنامه ویدئویی MX Player را نصب کرده‌اند.

انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» پیش از این در پلتفرم‌های Filimin متعلق به کشور اسپانیا، CinesQuare مقدونیه که کشورهای اروپای شرقی؛ بلغارستان، رومانی، صربستان، مونته‌نگرو، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، کوزوو، آلبانی، یونان، قبرس و ترکیه، و سرویس‌های وی او دی (VOD) کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) به‌صورت اینترنتی عرضه شده بود.

اما چرا «آخرین داستان» که همین دو سال پیش موفق به شکار سیمرغ بهترین انیمیشن سال از جشنواره فیلم فجر شد، در حوزه عرضه داخلی تا به این اندازه مهجور مانده و حالا حتی دسترسی برای تماشای آنلاین و قانونی آن هم برخلاف مخاطبان جهانی، برای مخاطبان داخلی فراهم نیست!؟

اکران عمومی «آخرین داستان» هم جهانی بود

اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عرضه خارجی این فیلم سینمایی گفت: اکران سینمایی این انیمیشن همزمان با نمایش ایران در آمریکا نیز شروع شد و بعد از آن در سوئد و دانمارک نیز اکران داشتیم، قرار بود این اکران‌ها در روسیه و چند کشور دیگر ادامه پیدا کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا اکران‌های سینمایی متوقف شد، این در حالی است که قرار بود این فیلم انیمیشن در روسیه و در ۳۰ سالن سینما نمایش داده شود.

چرا باید حق وی‌اودی و دی‌وی‌دی «آخرین داستان» را با مبلغ ناچیز به شرکت‌های. وی‌اودی داخلی بدهم که اصلاً به نفع ما نیست. در واقع اگر این فیلم را به صورت مجانی در اینترنت نمایش می‌دادم خیلی بهتر از این بود که چنین قراردادی را بپذیرم! وی بیان کرد: در همین راستا در اسفندماه نمایش فیلم را از طریق وی‌اودی‌های بین‌المللی آغاز کردیم که شامل شرکت‌های وی‌اودی در کشورهایی چون اسپانیا، جنوب و شرق اروپا و کشورهای حوزه بالکان می‌شد. همچنین قرارداد نمایش وی‌اودی را در آمریکای شمالی و جنوبی بسته‌ایم که نمایش آن از پاییز شروع خواهد شد.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: همچنین به تازگی قراردادی را با یک شرکت وی‌اودی هندی با نام «ام ایکس پلیر» امضا کرده‌ایم که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های وی‌اودی هند به شمار می‌رود که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر عضو دارد، این شرکت کشورهای هند، پاکستان، بوتان و نپال را پوشش می‌دهد و تا ۲ هفته دیگر «آخرین داستان» نمایش خود را در این وی‌اودی آغاز خواهد کرد.

رهگذر درباره اینکه چرا این انیمیشن در ایران عرضه اینترنتی نشده است، گفت: اسفندماه سال ۹۸ که شروع به عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی کردیم، مذاکرات خود را با شرکت‌های وی‌اودی داخلی آغاز کردیم اما متأسفانه یک قیمت ناچیز چند ۱۰ میلیونی برای پخش این فیلم به ما پیشنهاد دادند که این پول در ازای تمام حقوق فیلم چه در داخل و خارج از کشور پرداخت می‌شد!

وی ادامه داد: این در حالی است که وی‌اودی‌های کشورهای دیگر شرایط مشخصی را برای ما در نظر می‌گیرند به عنوان مثال شرکت وی‌اودی هندی پیشنهاد داد که پرداخت‌های مورد نظر پنجاه پنجاه باشد و هر نمایش تبلیغاتی که میان فیلم در نظر گرفته شود دوباره به‌صورت پنجاه پنجاه به ما پرداخت شود. در واقع می‌خواهم این را بگویم که قراردادهایی که با کشورهای دیگر بسته‌ایم کاملاً مشخص است که چه مقدار درآمد برای فیلم و در چه مدت زمانی خواهیم داشت.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: در این شرایط چرا باید حق وی‌اودی و دی‌وی‌دی «آخرین داستان» را با مبلغ ناچیز به شرکت‌های وی‌اودی داخلی بدهم که اصلاً به نفع ما نیست؟ در واقع اگر این فیلم را به صورت مجانی در آپارات نمایش می‌دادم خیلی بهتر از این بود که چنین قراردادی را بپذیرم.

«آخرین داستان» سیمرغ بهترین انیمیشن را از جشنواره فجر دریافت کرده بود

وی درباره بازگشت سرمایه این انیمیشن توضیح داد: متأسفانه اکران «آخرین داستان» در ایران چندان موفق نبود و نتوانستیم اکران خوبی را رقم بزنیم، با شرک‌های وی‌اودی ایرانی نیز به توافق نرسیدیم به همین دلیل باید بگویم که بازگشت سرمایه این انیمیشن که ساخت آن ۱۰ سال طول کشید، از قراردادهایی است که با کشورهای دیگر بسته‌ایم.

وی ادامه داد: البته میزان درآمد شرکت‌های وی‌اودی خارجی هرچند ماه یک بار به حساب واریز می‌شود، این را باید بگویم درآمد فیلم در وی‌اودی بلند مدت است که این امر کاملاً با اکران عمومی متفاوت است. به عنوان مثال با برخی از شرکت‌های وی‌اودی قرارداد ۱۵ ساله بسته‌ایم که هر ۳ ماه درآمد مورد نظر را به ما پرداخت می‌کنند.

وی‌اودی‌های خارجی مسئولیت عدم عرضه غیرقانونی را می‌پذیرند

این کارگردان انیمیشن درباره امنیت اکران فیلم در شرکت‌های وی‌اودی خارجی بیان کرد: این فیلم هم در آمریکا و هم در انگلستان رایت آن خریداری شده است که در کنار این قرارداد، قرارداد عدم افشای اطلاعات نیز امضا می‌شود که بر مبنای این قرارداد این شرکت‌ها مسئولیت عرضه فیلم را می‌پذیرند و اگر فیلم از این کانال‌ها لو رود خسارت آن را پرداخت می‌کنند. البته در روسیه نسخه‌ای از فیلم در سایت‌های مختلف منتشر شد که در عرض یک روز پخش کننده وارد عمل شد و سایت‌های مورد نظر فیلم را برداشتند.

وی تاکید کرد: «آخرین داستان» به زبان انگلیسی و روسی دوبله شده است و در برخی از کشورها به زبان انگلیسی، برخی دیگر به زبان روسی و برخی از کشورها نیز با دوبله فارسی و زیرنویس زبان کشور موردنظر نمایش داده می‌شود.

رهگذر درباره بازاریابی این انیمیشن گفت: «آخرین داستان» انیمیشنی بود که در مهمترین فستیوال انیمیشن دنیا یعنی «انسی» پذیرفته شد و در بخش رسمی آن نمایش داده شد، همین امر سبب شد تا بسیاری از فستیوال‌های دنیا به دنبال نمایش این انیمیشن باشند. بعد از آنکه در فستیوال‌های مختلف موفقیت‌هایی را داشتیم سبب شد تا شهرتی برای این انیمیشن کسب شود، در کنار آن تیم بازاریابی شرکت خودمان به خوبی فیلم را به کشورهای مختلف معرفی کردند. البته نمایش فیلم در وی‌اودی‌ها از سینماها راحت‌تر است، البته این را باید بگویم که هر شرکتی برای خود قوانینی دارد، ما در شرایط تحریم هستیم و انتقال پول خود با مشکل مواجه است، در واقع باید بگویم موانع زیادی برای بستن قرارداد نمایش «آخرین داستان» پیش رو داشتیم که خوشبختانه همه آن را پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی در ایران به دلیل رشد وی‌اودی‌ها، بسیار نحیف شده است و فکر می‌کنم که این گونه از پخش فیلم تا چند سال آینده جمع شود. وی‌اودی‌های ایرانی حقوق شبکه نمایش خانگی را نیز می‌گیرند تا فیلمساز به صورت جداگانه با یک شرکت شبکه نمایش خانگی قرارداد نبندد.

این هنرمند توضیح داد: با حضور وی‌اودی‌ها اتفاقی که در کشور رخ می‌داد این بود که بازار درآمدزایی برای تهیه کنندگان فیلم بیشتر شد چرا که وی‌اودی توانست یک درگاه نمایش جدیدی برای سینمای ایران باشد، این در حالی است که در گذشته فیلم‌ها تنها در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نمایش داده می‌شد.

دو پلتفرم انحصاری وی‌اودی هیچ رقابتی با هم ندارند!

وی ادامه داد: این روزها که به سختی می‌توان نوبت اکران از سینما بگیریم، تلویزیون هم که تنها یک سری از فیلم‌ها را نمایش می‌دهد و شبکه نمایش خانگی نیز بسیار ضعیف شده است. در این شرایط انحصاری بین ۲ تا شرکت وی‌اودی مطرح در ایران به وجود آمده است که این ۲ شبکه باهم کار می‌کنند و هیچ رقابتی هم با هم ندارند و به راحتی به صاحبان فیلم‌ها فشار می‌آورند تا به گونه‌ای که آنها می‌خواهند فیلم‌ها نمایش داده شود، این در حالی است که صاحبان فیلم می‌خواهند اثرشان دیده شود و در کنار آن درآمدزایی داشته باشند.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: به جرأت می‌توانم بگویم که انیمیشن در ایران دولتی است، آثاری که خصوصی تولید شده است ۲ اتفاق برای آنها رخ می‌دهد یا مانند «آخرین داستان» آنقدر کیفیت بالایی دارد که بتواند در خارج از ایران شروع خوبی داشته باشد تا فیلمساز بتواند دوباره دست به تولید بزند، یا اینکه نابود می‌شود. اما بودجه فیلم‌های دولتی کاملاً مشخص است از کجا می‌آید و تهیه کننده فیلم قبل از اکران سود خود را به‌دست آورده است.

وی ادامه داد: زمانی که این فیلم‌ها اکران می‌شوند، نهادی که سرمایه‌گذار پروژه است، به شورای اکران فشار می‌آورد تا اکران مناسبی داشته باشند، در تلویزیون نیز تنها بخشی از فیلم‌ها دیده می‌شود. باید بگویم که انیمیشن خصوصی در ایران به صورت انگشت شمار وجود دارد و فعال‌ترین شرکت خصوصی انیمیشن شرکت ما است که آن هم درآمد خارجی دارد، ما از طریق «آخرین داستان» توانستیم جایگاه بین‌المللی خوبی به‌دست آوریم و توانستیم از این طریق ده‌ها پروژه بین‌المللی را برای کار دریافت کنیم و درواقع باید بگویم که ما هیچ درآمدی از ایران نداریم.

رهگذر در پایان گفت: من خوشحال می‌شوم که «آخرین داستان» در شبکه‌های وی‌اودی ایرانی نیز نمایش داده شود، چرا که مخاطب ایرانی برای ما اولویت دارد. به همین دلیل اگر پیشنهاد مناسبی از شرکت‌های وی‌اودی ایرانی داشته باشیم، حتماً آن را قبول می‌کنیم.

«آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر اولین انیمیشن بلند سینمایی تولیدشده در استودیو هورخش است که تاکنون موفق به دریافت ۱۲ جایزه ملی و بین‌المللی شده است. همچنین این انیمیشن به‌عنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار ۲۰۲۰ قرار داشت.

شرکت ۷ sky entertainment در کنار استودیو هورخش پخش جهانی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را بر عهده دارد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد