پنج چالش عمده صنعت گردشگری در سال 2016

به گزارش فناوری فرهنگی، صنعت گردشگری از سال 2010 تا کنون، علیرغم چندین حمله تروریستی و آشوب های سیاسی به طور پیوسته و یکنواخت در سطح جهانی رشد کرده است. مطابق گزارشات سازمان جهانی جهانگردی، حتی در سال 2015 نیز تعداد گردشگرانی که از کشورهای خارجی بازدید کرده اند 4/4 درصد افزایش یافت و به رکورد جدیدی دست یافت (حدود 1/2 میلیارد نفر). چه چیزی باعث رشد این صنعت می شود؟ چه چیزی آن را تقویت می کند؟

مجله خبری توریسم ریویو، پنج چالش عمده صنعت گردشگری در طی ماه های آتی (با تمرکز بر گردشگری اروپا) را مشخص کرده است:

گردشگری عمدتا به رفاه شخصی مردم بستگی دارد. اتحادیه اروپا در حال بازیابی قدرت اقتصادی خود است و اخیرا به نرخ 9/1 درصدی بیکاری دست یافته که از جولای 2009 تا کنون به کمترین میزان خود رسیده است. بنابراین، شرکت های مسافرتی اروپایی در سال جاری از فرصت خوبی برخوردارند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند. انتظار می رود مسافران اهل اروپای غربی، علیرغم رزرواسیون های اندکی که در ماه های نوامبر و دسامبر سال 2015 انجام داده بودند، امسال، بار دیگر مخارج تعطیلات خود را افزایش دهند. برای مثال، انجمن مسافرت آلمان اخیرا اعلام کرده است که میزان درآمدزایی کسب و کارهای مسافرتی نسبت به سال گذشته 3 تا 4 درصد افزایش یافته است؛ گردش مالی کل، حدود یک میلیارد یورو افزایش را تجربه کرده و در مجموع به 27 میلیارد یورو رسیده است. تعداد مهمانان نیز افزایش یک درصدی داشته است.

چالش دیگر گردشگری عدم ثبات سیاسی در برخی مناطق جهان است. این مساله همواره مشکل پیش روی این صنعت بوده است. برای مثال، ترکیه در حال حاضر میزان اثرات تخریبی مشکلات سیاسی بر روی مقاصد گردشگری را به طور مستقیم تجربه می کند. این کشور پس از انهدام هواپیمای جنگنده روسی بر فراز مرز سوریه، با گردشگران روسی خداحافظی کرد. مسئولین روسیه تمامی پروازهای چارتر به ترکیه را متوقف ساختند و 19 شرکت  مسافرتی ترک نیز مجوز خود را از دست دادند.

براساس گزارشات سازمان تجارت جهانی، مسافران و گردشگران از کاهش شدید قیمت نفت منتفع می شوند. چرا که با کاهش قیمت نفت، قیمت گاز کمتر گران شده و در نتیجه از هزینه های سفر کاسته می شود. به علاوه، هر چه قیمت نفت پایین تر باشد، هزینه زندگی در اروپا نیز کاهش می یابد. در هر کشوری که میزان افزایش درآمد از نرخ تورم سریع تر باشد، مانند آلمان، مردم پول بیشتری برای هزینه کردن در اختیار خواهند داشت. در حقیقت، قدرت خرید آن ها بالاتر خواهد رفت که به انجام مسافرت و رفتن به تعطیلات نیز تسری پیدا می کند.

البته روی دیگر سکه به کشورهای صادرکننده نفت مربوط می شود: درآمد آن ها از محل صادرات نفت کاهش می یابد. این مساله اقتصاد آن ها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش سفرها و درآمد گردشگری می گردد.

یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی صنعت گردشگری، همواره مساله امنیت و شرایط امنیتی در مقاصد مشهور و پرطرفدار بوده است. در حال حاضر، اقدامات تروریستی ماه هاست که برخی از مقاصد گردشگری را به سختی تحت تاثیر قرار داده است. پس از حملات به شهر سوسه در تونس، تعداد رزروی های این کشور به سرعت کاهش یافت. پس از حملات ماه نوامبر در پاریس نیز، تقاضای سفر به پایتخت فرانسه کاهش شدیدی را تجربه کرد. اخیرا نیز چندین حمله تروریستی در ترکیه و آنکارا به وقوع پیوسته که اثرات منفی بسیاری را بر روی صنعت گردشگری ترکیه بر جای گذاشته است.

اما طبق گفته های طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی: “آنچه که محتمل است، این است که این اثرات (اثرات حملات تروریستی) همواره کوتاه مدت خواهند بود. تجربه نشان می دهد که حملات تروریستی سال های اخیر، در بلندمدت هیچی پیامدی نداشته اند. ما نسبت به صادرات صنعت گردشگری اطمینان داریم؛ مردم هنوز به مسافرت می روند و در کوتاه مدت، مقاصدی را به عنوان گزینه های جایگزین مورد استفاده قرار خواهند داد.”

پس از حملات تروریستی اخیر، برخی از کشورها با هشدارهای سفر یا پروازهای محدود به مقاصد مربوطه مواجه شده اند. ریفاعی گفت: دغدغه ما این است که کشورها و ایالت ها به دلیل خطرات تروریسم، هشدارهای سفر را مطرح می کنند. کشورها با این کار دوباره قربانی می شوند: ابتدا، از حملات تروریستی آسیب می بینند و سپس خود را در شرایط تنهایی و انزوای بین المللی قرار می دهند. علاوه بر این، بحران پناهدگان که اخیرا قاره اروپا با آن دست و پنجه نرم می کند، احتمالا منجر به تجدید نظر در شیوه های کنترل مرزها و بستن برخی از آن ها شود که به هیچ وجه به نفع صنعت گردشگری نیست.

منبع:دنیای سفر

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد