پیاده‌روی بی‌پایان در یک اتاق در دنیای واقعیت مجازی!

به گزارش فناوری فرهنگی، واقعیت مجازی برای غرق شدن در یک دنیای بی‌انتها که به نظر می‌رسد تا همیشه ادامه دارد، عالی است. اما مشکل این است که شما سه گام برداشته و به دیوار اتاق برخورد می‌کنید.

اکنون دانشمندان علوم رایانه برای حل این معضل، یک سیستم ایجاد کرده‌اند که می‌تواند شما را در یک محیط دایره‌وار در دنیای واقعی بچرخاند، در حالی که فکر می‌کنید که فاصله‌های بیشتری را در دنیای مجازی طی می‌کنید.

بحث حرکت در دنیای واقعیت مجازی یکی از مشکلات کلیدی همراه این فناوری است و در حال حاضر اکثر بازی‌ها و ویدیوها به دلیل همین محدودیت، شما را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کند.

تاکنون ایده‌های فیزیکی خلاقانه شامل تردمیل‌ “Virtuix Omni” و صندلی‌های ایستاده و معلق مانند “AxonVR” و چکمه‌هایی مانند “Taclim” یا کفش الکتریکی و البته مکان‌هایی مانند “Zero Latency” که یک فضای بزرگ برای جستجوی دنیای واقعیت مجازی را فراهم می‌کند، برای حل این مشکل به کار گرفته شده‌اند.

این سیستم جدید که توسط دانشمندان علوم رایانه از دانشگاه “استونی بروک”(Stony Brook) و شرکت‌های “انویدیا”(Nvidia) و “ادوب”(Adobe) توسعه یافته، به طرز شگفت‌آوری ساده اما موثر است، که براساس تغییر ناگهانی در دید انسان ساخته شده است.

دید چشم‌های ما بین نقاط مشخص و قابل توجه به سرعت جابجا می‌شود و حرکات سریعی را انجام می‌دهد که به عنوان حرکت جهشی چشم(saccades) شناخته می‌شود.

یک حرکت جهشی چشم به حرکت ناگهانی و همزمان هر دو چشم در یک راستا بین یک یا چند لحظه سکون چشم اطلاق می‌شود. این حرکت ناگهانی از نظر معنایی در مقابل حرکت دنبال کردن هموار چشم تعریف می‌شود.

مغز ما برای حفظ جهت و فهم تصویر، به شکل لحظه‌ای سیگنال‌های بصری را در طول این حرکات نادیده می‌گیرد.

انسان و بسیاری از حیوانات در مواجهه با یک صحنه خاص، صحنه را با چشمان ثابت نگاه نمی‌کنند، بلکه چشم بر روی صحنه شروع به حرکت‌های ناگهانی می‌کند تا تمام قسمت‌های حاوی اطلاعات مهم را ثبت کند. مغز از روی همین اطلاعات جمع‌آوری شده، نقشه‌ای سه بعدی و ذهنی از صحنه ایجاد می‌کند.

محققان در توسعه این سیستم از همین لحظات حرکات جهشی چشم که کوری موثر نیز نامیده می‌شود، بهره گرفته‌اند.

یک هدست واقعیت مجازی با فناوری ردیابی چشم منطبق شده است و هر زمان که سیستم نادیده گرفتن سیگنال بصری توسط مغز را شناسایی می‌کند، هدست، دوربین مجازی را به آرامی می‌چرخاند. این کار باعث می‌شود که کاربر فریب بخورد و به شکل ناخودآگاه در یک محیط دایره‌وار بچرخد، در حالی که تصور می‌کند به هر سمتی که دلش می‌خواهد می‌رود.

در واقع این سیستم کاری می‌کند که کاربران بدون اینکه متوجه باشند، طی هر کوری موثر، کمی تغییر جهت دهند و این توهم را ایجاد می‌کند که آنها در حال پیاده‌روی بدون مرز هستند.

“کی سان” محقق اصلی این پروژه می‌گوید: در واقعیت مجازی، ما می‌توانیم دنیاهای وسیعی را نمایش دهیم، در حالی که فضای فیزیکی در خانه‌ها بسیار کوچک است. این طبیعت چشم انسان است که با سرعت بین نقاط ثابت حرکت می‌کند و یک صحنه را اسکن می‌کند. ما متوجه شدیم که اگر دوربین مجازی را کمی در طول کوری‌های موثر بچرخانیم، می‌توانیم مسیر پیاده‌روی کاربر را به یک فضای بزرگتر شبیه‌سازی کنیم.

محققان می‌گویند این سیستم می‌تواند به صورت پویا یک مسیر را برنامه‌ریزی کند تا بتواند بازیکنان را از برخورد حفظ کرده و از کنار اشیایی مانند مبلمان و موانع دیگر عبور دهد.

در آزمایش، کاربران گزارش دادند که حتی متوجه کار این سیستم نشده‌اند. آنها توانستند محیط مجازی را در فضای بسیار محدودی نسبت به فضای مجازی سیر کنند و از دیوار و موانع دوری کنند.

“سان” می‌گوید: در حال حاضر هنوز هم ارائه یک تجربه پیاده‌روی طبیعی دشوار است. این انگیزه اصلی در کار ما است که این محدودیت را از بین ببریم و تجربیات کاملی را در دنیای مجازی فراهم کنیم.

این تحقیق در کنفرانس SIGGRAPH در ماه اوت ارائه خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد