پیام‌رسان‌های داخلی در محاق

به گزارش فناوری فرهنگی، اعتراض مدیران پیام‌رسان‌های داخلی درباره فعالیت غیررسمی تلگرام در ایران ادامه دارد. این فعالان مجازی مدعی هستند فعالیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام که فیلترینگ آن را دور می‌زنند، سبب شده تا مخاطبان به این پیام‌رسان‌ها توجهی نکنند.
ادعای این شرکت‌ها منطبق بر آماری است که وزیر ارتباطات و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارائه داده‌اند و «خارج نشدن کاربران از تلگرام و بی‌میلی به نصب پیام‌رسان‌های داخلی» را نشان می‌‌دهد.

** بحران امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی
کارشناسان متعددی در ماه‌های گذشته با داغ‌تر شدن تنور فیلترینگ تلگرام و بازار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، در مورد امنیت این پیام‌رسان‌ها پژوهش کرده‌ و گزارش‌های خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.
کلیدواژه همه این گزارش‌ها رمزگذاری ضعیف در برخی از پیام‌رسان‌های داخلی است که این مسئله سبب شده تا هکرها به شماره فرد، محتوا و حتی در برخی موارد به عکس‌های ارسالی دسترسی پیدا کنند.
هر چند برخی از پیام‌رسان‌ها نیز افزایش امنیت را در دستور کار قرار داده‌اند، اما ادامه این روند بدبینی به این پیام‌رسان‌ها را افزایش می‌دهد.

** پیام‌رسان محبوب کاربران ایرانی
کابران ایرانی در سه دوره زمانی از پیام رسان‌ها استقبال کردند. در دوره اول نرم‌افزارهایی چون واتس‌آپ، وی‌چت و تانگو مورد اقبال کسانی قرار گرفت که گوشی‌های هوشمند داشتند؛ زیرا در آن دوره، این گوشی‌ها در دسترس همگان نبود.
در موج دوم که استفاده از این نرم‌افزارها فراگیرتر از قبل شده بود و گوشی‌های هوشمند با قابلیت اینترنت پرسرعت و پردازش سریع، متنوع‌تر از قبل شده بودند، وایبر مهم‌ترین نرم‌افزار در بین ایرانی‌ها شد.
افزایش اقبال عمومی کاربران به شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، موجب افزایش امکانات این نرم‌افزارها هم شد هر چند پس از مدتی با کند شدن سرعت وایبر و اختلال در کار این نرم‌افزار، دوره این نرم‌افزار به پایان رسید.
دوره سوم را باید انحصار کامل تلگرام بدانیم چرا که با گسترش تکنولوژی گوشی‌های هوشمند و دسترسی فراگیر به اینترنت، تلگرام با ارائه امکانات لازم به کاربران خود، توانست مخاطبان فراوانی به دست آورد.
مهم‌ترین وجه دوره سوم ، کاهش مخاطبان سایر پلت‌فرم‌های دسترسی به اینترنت و انحصار فضای اطلاعاتی در اختیار تلگرام بود. این نرم‌افزار به یک‌باره واجد نقش‌های متفاوتی شامل پیام‌رسان، شبکه اجتماعی، وبلاگ، خبرخوان، نامه‌رسان الکترونیکی و… شد و به همین، دلیل سایر نرم‌افزارها و سامانه‌های اینترنتی بازدیدشان کمتر شد.
با توجه به شرایط کشور و همچنین اختلاف نظر‌های موجود، تلگرام با رای مقام قضایی، فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد.
برخلاف سنوات گذشته که محدودیت دسترسی به یک اپ موجب کاهش اقبال به آن و جایگزینی با پیام‌رسان جدید می‌شد، این بار کاربران راه‌های مختلفی را برای دسترسی مجدد به تلگرام امتحان کردند و در کنار فیلترشکن‌ها، هاتگرام و طلاگرام منجی کاربران شدند تا برخلاف فیلترینگ به خواست خود برسند.

** از پیام‌رسان‌ها چه انتظاری داریم؟
مهم‌ترین ویژگی‌های مدنظر مخاطبان ایرانی در این سال‌ها سرعت انتقال پیام، تنوع امکانات در دسترس، راحتی کار با پیام‌رسان و امنیت ارتباطی بوده و علاوه بر این موارد، نیازهای خبری و تا حدی آموزشی و سرگرمی ایرانی‌ها را نیز برآورده کرده است.
کاربر ایرانی زمانی تلگرام را برگزید که این نرم‌افزار بیش از سایر رقبا امنیت و امکانات در اختیار کاربر خود قرار می‌داد و در ادامه، نسخه‌های به‌روز شده امکانات بیشتر و امنیت بالاتر را به کاربر هدیه می‌داد.
هم اکنون برای جایگزینی این نرم‌افزار باید رقیبی پا به میدان بگذارد که در همه زمینه‌ها از تلگرام برتر باشد. این‌که یک پیام‌رسان، پسوند ملی را یدک بکشد و در موارد متعددی با ضعف همراه باشد، تنها موجب آزردگی خاطر کاربر ایرانی می‌شود.
تجربه 4 ماه ابتدای امسال نشان داد که با فشار ،تهدید و تبلیغات گسترده رسانه ها بویژه صداوسیما نمی‌توان کاربران را مجبور به نصب و استفاده از پیام‌رسانی کرد.
پیام‌رسان‌های داخلی برای جذب مخاطبان باید مسیر اعتمادسازی را طی کنند که اولین و مهم‌ترین گام، حفظ استقلال و اعتمادآفرینی است.
بهانه آوردن برای توجیه بی‌توجهی مخاطبان و بیانیه‌نویسی برای حذف رقیب، نه‌تنها اعتماد عمومی به این پیام‌رسان‌ها را افزایش نمی‌دهد، بلکه برای مخاطب احساس وابستگی پیام‌رسان‌ها را ثابت می‌کند.
گام دیگر، افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده از سوی پیام‌رسان‌هاست. براساس اظهارنظر کارشناسان، اختلال‌ مکرر در عملکرد پیام‌رسان‌ها، امکانات محدود و امنیت پایین برخی از آن‌ها، دلایل اصلی اقبال پایین مخاطبان ایرانی است.
پس از گسترش استفاده از پیام‌رسان‌ها، کاربران ایرانی نحوه انتخاب را به‌خوبی آموخته‌اند و اکنون با رویکرد سلبی نمی‌توان انگیزه‌ای برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کرد.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد