پیام رسان داخلی، فرصت چرخش اطلاعات در مرزهای کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، ضرورت توسعه پیام رسان های داخلی گرچه از زمان دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت اما در دولت دوازدهم و بعد از فیلتر شدن پیام رسان تلگرام، اقبال به داخلی ها به رغم همه کمبود ها و کاستی ها بیشتر شد.
توانمندی پیام رسان های داخلی برای پوشش نیازهای جامعه و بایدها و نبایدهای آنها از فردای فیلتر شدن تلگرام به یکی از موضوعات روز جامعه ایران تبدیل شد و هر روز با انتشار مطلبی و یا نقل قولی اذهان عمومی جامعه به سمت آنها چرخید که این روند هنوز ادامه دارد.
اما سوای همه این جار و جنجال ها درباره پیام رسان های داخلی، آنها به گفته برخی کارشناسان ارتباطات از جهت های مختلف دارای مزیت های زیادی برای کشور هستند.
یک کارشناس ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کاهش مصرف اینترنت بین الملل را یکی از این مزیت های استفاده از پیام رسان های بومی برشمرد و گفت: پیام رسان داخلی به دلیل استقرار سرورها در داخل نیازی به اینترنت بین المللی ندارند بنابراین هم برای کاربران و هم برای کشور به صرفه تر هستند.
«امیررضا داودی» به مصوبه ۲۶۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع سیاست‌ها و اقدام های ساماندهی پیام‌ رسان‌های اجتماعی و برای حمایت و توسعه فعالیت‌ پیام‌ رسان‌های داخلی اشاره کرد که در آن سقف تعرفه کاربر نهایی پیام‌ رسان‌های داخلی مجاز، در استفاده آزاد و بسته‌های دیتا به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل کاربران نهایی محاسبه می‌شود.
این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: این کاهش، مزیتی است که پیام رسان های داخلی در مقایسه با همتایان خارجی خود از آن برخوردارند.
به گفته وی، سرعت فراخوانی داده ها در پیام رسان های داخلی به دلیل استفاده از اینترنت داخلی در قیاس با پیام رسان هایی که از اینترنت بین المللی بهره می برند، بسیار بالاتر است که این خود مزیت دیگری برای این پیام رسان ها به شمار می رود.
این استاد پیشین دانشگاه علامه طباطبایی که سال ها در بخش ارتباطات کشور فعالیت دارد، کاهش مشکلات ناشی از قطع و وصل های پیاپی پیام رسان های داخلی را از دیگر مزیت های آنها دانست و خاطرنشان کرد: قرارگیری پیام رسان داخلی بر زیرساخت های اینترانت سبب می شود کاربران آنها کمتر شاهد قطع و وصل های ناشی از قطعی اینترنت بین المللی باشند و این ویژگی است که پیام رسان داخلی را در مقایسه با خارجی ها توانمندتر نشان می دهد.
داودی تاثیر نگرفتن پیام رسان های داخلی از مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی را از دیگر مزیت های متصور برای آنها برشمرد و یادآور شد: برخی مواقع کشور شاهد قطع خدمات برخی فناوری های خارجی به دلیل تحریم ها بوده و پیام رسانی که از اینترنت داخلی بهرمند است، با این مشکل مواجه نخواهد بود و این برای کاربران آنها بهتر است.
وی یکی دیگر از مزیت های پیام رسان های داخلی را چرخش دیتا در داخل کشور و به دنبال آن امکان افزایش داده کاوی «داده ماینینگ» عنوان کرد و گفت: چرخش اطلاعات در داخل کشور و داده کاوی امکان توسعه کسب و کارهای نوپا را بیشتر خواهد کرد و مزیت های زیادی به همراه دارد.
داده ماینینگ (Data Mining) به مفهوم استخراج اطلاعات نهان یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ گفته می‌شود.
این کارشناس ارتباطات کاهش امکان سوء استفاده خارجی از اطلاعات کاربران را از دیگر مزیت های پیام رسان داخلی برشمرد و ادامه داد: به دلیل قرارگیری سرورهای این پیام رسان ها امکان دسترسی به اطلاعات کاربران از خارج کمتر شده و امنیت کابران بیشتر رعایت خواهد شد.
به گفته وی، امکان مدیریت بهتر در پیام رسان های داخلی بیش از نوع خارجی است و این مزیتی برای کاربران پیام رسان های بومی به شمار می رود زیرا امکان پیگیری شکایت ها از سوی مراجع قضایی در پیام رسان های داخلی بیشتر فراهم است.
داودی خاطرنشان کرد: پیام رسان های داخلی کمک به توسعه اشتغال در کشور خواهند کرد ضمن آنکه زمینه سرمایه گذاری در این بخش را بیشتر فراهم می کنند.
«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز معتقد است که پیام رسان ها زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال به شمار می رود و باید مباحث مربوط به آنها در یک فضای منطقی و آرام انجام شود.
در همین زمینه یک مشاور توسعه و فرهنگ سازی پروژه های ملی فناوری اطلاعات با تاکید بر توانمندی جوانان کشور برای طراحی پیام رسان های خوب و مطمئن گفت: باید مسایل حقوقی و قانونی درباره پیام رسان داخلی از همه جهت ها دیده شود و برای کاربران آنها روشن باشد.
«کیوان نقره کار» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید چارچوب های حقوقی این پیام رسان ها به طور شفاف بیان شود تا اگر خلفی از سوی پیام رسان دیده شد و یا مشکل فنی ایجاد شد، مشخص باشد چه نهاد و دستگاهی پشتیبان کاربر در احقاق حقوق از دست رفته خود خواهد بود.
وی مسایل حقوقی را پاشنه آشیل پیام رسان های داخلی با وجود همه مزیت های آنان دانست و ادامه داد: اکنون که تلاش ها بر توسعه پیام رسان داخلی متمرکز است، باید همه مسایل قانونی و حقوقی مرتبط با این پیام رسان ها شفاف سازی شود تا مردم با خیالی آسوده تر به سمت آنها جذب شوند.

*سادگی در دسترسی، نیاز پیام رسان داخلی
استاد پیشین دانشگاه علامه طباطبایی بر ساده بودن پیام رسان های داخلی به عنوان یک توانمندی تاکید کرد و گفت: نباید نرم افزارهای سخت و دشواری در این پیام رسان ها وجود داشته باشد تا مردم راحت تر بتوانند از آنها استفاده کنند.
داودی داشتن قابلیت های انتقال از چند رسانه ای (مولتی مدیا) را برای پیام رسان های داخلی ضروری توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: پیام رسان های داخلی باید با تقویت خود و توسعه کارهای گرافیکی در متن خود مردم را جذب کنند.
وی بر مشخص بودن مالکیت پیام رسان های داخلی به عنوان یک مزیت تاکید کرد و افزود: پیام رسان های داخلی باید شفاف و مشخص مالکیت های خود را اطلاع رسانی کنند زیرا هر ابهامی به ضرر خود آنها خواهد بود.
در همین زمینه نیز نقره کار به عنوان مشاور توسعه و فرهنگ سازی پروژه های ملی فناوری اطلاعات تاکید کرد: مردم چندان به وابستگی پیام رسان خارجی توجه نمی کنند اما هنگامی که قرار است عضو یک پیام رسان داخلی باشند، برای آنها مهم است که این پیام رسان وابسته به چه کسی و یا چه نهادی است و سپس تصمیم می گیرند که از آن استفاده کنند یا نکنند زیرا به آینده آن توجه دارند.

*پیام رسان داخلی باید دارای نشان تجاری مورد اعتماد باشد
کارشناسان فناوری اطلاعات، اعتبار و برخورداری از نشان تجاری را یکی دیگر از ملزومات توسعه پیام رسان های داخلی می دانند؛ داودی در این باره با تاکید بر اینکه پیام رسان های داخلی باید معتبر باشند، بر این باور است که در غیر این صورت کمتر کسی تمایل خواهد داشت اطلاعات خود را در اختیار این پیام رسان ها قرار دهد.
داودی افزود: اگر پیام رسان داخلی برای جلب اعتماد مرد تلاش نکند آنها به سمت پیام رسان هایی خواهند رفت که مورد اعتماد باشند.
به گفته وی، پیام رسان های داخلی همچنین باید دارای ویژگی های اجتماعی و محبوبیت باشند تا مردم بدون نیاز به تبلیغ به سمت آنها بروند.
در این میان نقره کار به تغییر مدیران در پیام رسان های داخلی اشاره کرد و آن را آفتی برای تدوام محبوبیت آنها دانست.
این مشاور پروژه های فناروی اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد: مردم باید آهسته، آهسته و با فراهم شدن مولفه های خاص به سمت پیام رسان های داخلی متمایل شوند و کوچ یکباره نتیجه نخواهد داد.
به گفته وی، اکنون برنامه های نرم افزاری متعددی طرف اعتماد مردم قرار گرفته اند بدون آنکه اجباری به استفاده از آنها باشد و یا تبلیغی برای آنها شده باشد و از این رو آینده بومی سازی نرم افزارها روشن خواهد بود.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد