پیش‌بینی رشد ۳۰ درصدی میزان فروش محصولات دانش‌بنیان در سال جاری

به گزارش فناوری فرهنگی، زینب حمیدزاده دوم شهریورماه در همایش بانوان کارآفرین استان گفت: نیمی از سرمایه اجتماعی کشور متعلق به بانوان است بنابراین باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

وی بر لزوم وجود نگاه شایسته‌سالاری در جامعه تاکید کرد و افزود: وقتی به کارآیی و توانایی زنان و مردان در جامعه توجه کنیم، در خواهیم یافت که توانایی و ظرفیت بانوان کمتر از آقایان نیست.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور بانوان با اشاره به اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌های اخیر ۱۷ برابر شده است، عنوان کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که متاسفانه فقط ۱۰ درصد آنها توسط بانوان تاسیس و یا اداره می‌شود و در استارتاپ‌ها نیز این‌گونه است که این موضوع با آمار فارغ‌التحصیلان بانوی کشور همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر آن‌که دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرین شدن حرکت کنند، تصریح کرد: در سال ۹۶ میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۷ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری رشد ۳۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم.

حمیدزاده از اهداف و رویکردهای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: الگوسازی، تقویت زیرساخت‌ها و توسعه شبکه‌های فرآیندی و حمایت از مراکز رشد از برنامه‌های مهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که در همین راستا با توجه به ظرفیت‌های استان کرمان، نگاه ویژه‌ای به این خطه از کشور خواهیم داشت.

وی با اشاره به این مطلب که بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شاخص شکاف جنسیتی، میزان حضور زنان ایرانی در مقاطع مختلف آموزش عالی در کشور با مردان برابر است، گفت: بر اساس شاخص نوآوری نیز وضعیت ایران خوب است و بالاترین سرعت در نوآور شدن را به خود اختصاص داده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور بانوان درباره توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری، گفت: معاونت علمی برای شکل دادن و توسعه این اکوسیستم تلاش مستمری دارد و برای تحقق این امر مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌هایی را تاسیس کرده است.

حمیدزاده با اشاره به شکل‌گیری استارتاپ‌های موفق در کشور، افزود: برخی از این استارتاپ‌ها توسط بانوان اداره می‌شود و نقش آنها در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

۶۵ درصد مهندسین کشور، بانوان هستند

مسعود ترک‌زاده، رییس پارک علم و فناوری استان کرمان با بیان این‌که ۵۰ درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: ۵ میلیون مهندس در کشور داریم که ۶۵ درصد آنها خانم‌ها هستند و توسعه پایدار در صورتی محقق می‌شود که به همه جوانب توجه کنیم، بنابراین نمی‌توان نقش بانوان را نادیده گرفت.

وی با اشاره به اکوسیستم کارآفرینی، گفت: مجموعه عوامل برای بروز یک پدیده را “اکوسیستم کارآفرینی” می‌گویند و این واژه قبل از کارآفرینی به معنای درگیری همه عوامل مربوط به ایجاد و توسعه کارآفرینی است.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان یکی از مهمترین ارکان توسعه را رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی دانست که بدون حضور بانوان امری غیر ممکن وده و اظهار کرد: توسعه کارآفرینی در بانوان در گرو تحصیلات، مهارت و مالکیت آنهاست.

وی با بیان این‌که مهارت نقش بسیار پررنگی در کارآفرینی دارد، تصریح کرد: مرکز رشد کسب و کار بانوان استان کرمان جدای از پارک علم و فناوری نیست و همچنین این مرکز با دفتر مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در ارتباط است که باید از همکاری این دو نهاد در راستای هرچه بهتر شدن حضور بانوان در عرصه‌های توسعه استان و کشور نهایت استفاده را کرد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد