پیش‌بینی فروش رویایی سینماها در سال جدید

به گزارش فناوری فرهنگی،فروش فوق‌العاده فیلم‌ها در نوروز 95 بار دیگر نگاه‌ها را به چرخه تولید و اکران در سینمای ایران جدی‌تر کرده و حالا همه از ارقامی حرف می‌زنند که سال‌هاست رسیدن به آنها در یک‌فصل اکران رویایی دست‌نیافتنی بوده است. در اسفندماه سال گذشته اکران دو فیلم پرفروش، تکانی اساسی به گیشه داد. اولی «کوچه بی‌نام» بود که در همان هفته‌های اول به شکل حیرت‌انگیزی فروخت اما بعد از اکران نوروز و با به نمایش درآمدن فیلم‌های پر سر و صداتر جشنواره، فروشش افت کرد.

بااین‌حال فیلم هاتف علیمردانی طی حدود دو ماه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته و همچنان با در اختیار داشتن 14 سینما می‌تواند به فروشش ادامه دهد.دومین فیلم اکران شده در اسفند رویایی 94 «من سالوادور نیستم» بود که به‌نوعی با فیلم‌های اکران نوروزی گره خورد و همراه با آنها پیش رفت و البته به شکلی غیرقابل‌باور آنها را جا گذاشت. این فیلم که سه هفته زودتر از 5 فیلم اکران نوروزی به نمایش درآمد تاکنون چیزی حدود 10 میلیارد تومان فروخته و به نظر می‌رسد شاید اگر به‌اندازه نیمی از زمان اکران محمد(ص) روی پرده بماند رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را به‌تنهایی از آن خود خواهد کرد. فیلم دیگری که در اکران فصل مرده، فروش فوق‌العاده‌ای داشت «فی المدت المعلوم» وحید امیرخانی بود که بعد از سه ماه و نیم هنوز هم چهار سینما دارد و می‌فروشد. این فیلم تاکنون حدود 3.6 میلیارد تومان فروخته و در بین فیلم‌های پرفروش سال 94 در رده پنجم قرار دارد.

94  دوست‌ داشتنی

سال 1394 برای سینمای ایران و گیشه، سال قابل‌توجهی قلمداد می‌شود و نیمه دوم سال گذشته تا اینجا در ذهن سینماداران به‌عنوان بهترین سال سینمایی بعد از انقلاب ثبت‌شده است.در این سال 57 فیلم سینمایی در سالن‌های سراسر کشور به نمایش درآمد که از این جمع 17 فیلم بالای یک میلیارد تومان فروش داشتند، چهار فیلم بین 2 تا 3 میلیارد، سه فیلم بیش از 3 میلیارد تومان و سه فیلم با فروشی استثنائی روبه‌رو شدند. دراین‌بین فیلم محمد رسول‌الله(ص) هم در صدر پرفروش‌ها بود که تعدد سالن‌ها و طول زمان اکرانش رقم فروش فیلم را به 14.5 میلیارد تومان رساند. به‌هرحال رقم فروش کلی سال 94 که بالغ‌بر78  میلیارد تومان می‌شود اهالی سینما و سینماداران را خوشحال کرده و حالا پیش‌بینی می‌شود در سال 95 این رکورد به‌راحتی شکسته و عدد حیرت‌انگیزتری در کارنامه سینمای ایران ثبت شود.

عجب نوروزی شد

با اینکه «من سالوادور نیستم» سه هفته قبل از 5 فیلم برنامه نوروز اکران شد اما عمده‌فروشش مربوط به تعطیلات سال نو و فروردین ماه می‌شود و از این حیث می‌توان به‌صراحت گفت اکران نوروز 95 همیشه در ذهن اهالی سینما خواهد ماند. در این ایام استقبال مردم از فیلم‌ها باعث شد در برخی سینماها نمایش‌ها به‌صورت شبانه‌روزی دریکی، دو روز خاص مثل 12 و 13 فروردین انجام شود و سالن‌ها 24 ساعته پر باشند. حالا 12 فروردین 95 در تاریخ سینمای ایران یک روز به‌یادماندنی و استثنائی به‌حساب می‌آید؛ چراکه در این روز خاص سینماهای کشور با حضور 135 هزار و 219 نفر، یازده میلیارد و 80 میلیون و850  هزار ریال فروش داشتند. تمام این ارقام رویایی و تاریخی کاری کرد تا سینماداران دنبال ثبت این رکوردها در کتاب گینس باشند.آمار هیجان‌انگیز اکران نوروزی که حدود 4 هفته از آن می‌گذرد حکایت از یک سال فوق‌العاده برای سینمای ایران خواهد داشت به‌طوری‌که با توجه به فروش 16 میلیاردی در ایام تعطیلات به نظر می‌رسد رسیدن به رویای فروش 100 میلیارد تومان در سال95  با توجه به تعدد فیلم‌های خوب و کنجکاوی برانگیز که قرار است به‌تناوب در طول سال اکران شوند، چندان غیرقابل‌دسترس نباشد. جالب اینجاست که فروش اکران نوروز که پیش‌بینی می‌شود به رقم 25 میلیارد تومان نزدیک شود در مقایسه با کل اکران سال 93 که 57 میلیارد تومان بوده به چشم می‌آید و شاید در پایان فصل بهارامسال سینماهای ایران به‌اندازه نیمی از کل فروش سال 93 بلیت فروخته باشند! فروش خوب سینماها اما معلول شرایط مختلفی است؛ تنوع ژانر فیلم‌ها، وجود دو کمدی در ترکیب فیلم‌های اکران نوروز و تبلیغات ماهواره‌ای برای فیلم‌های روی پرده و…تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها باعث شد تا خیلی‌ها در جریان تازه‌های اکران قرار بگیرند و برای پر کردن اوقات فراغتشان روی سینما رفتن و فیلم دیدن حساب باز کنند.

سال پرفروش و فیلم‌هایی که قرار است شگفتی بیافرینند

اینکه 4 فیلم پرفروش فعلی اکران تا کجا روی پرده باشند هنوز مشخص نیست، اما پیش‌بینی می‌شود اکران نوروزی تا اواسط یا حتی اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه داشته باشد. بااین‌وجود از همین حالا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص اکران دوم سال به گوش می‌رسد که با توجه به عناوین فیلم‌ها می‌شود به استمرار فروش فوق‌العاده سینماها امیدوار بود.قرار است در این باکس فیلم‌های رسوایی 2، اژدها وارد می‌شود، خنده‌های آتوسا و یک دزدی عاشقانه اکران شود که می‌توان پیش‌بینی کرد سه فیلم نخست این باکس بالای دو میلیارد تومان بفروشند و این‌چنین چراغ سینماها حداقل تا پایان بهار روشن خواهد بود. این در حالی است که بسیاری از فیلم‌های امسال که قرار است شور و حال نوروزی سینماها را ادامه دهند یا در جشنواره قبل حضور نداشته، یا هنوز ساخته نشده‌اند. در این یکی، دو روز خبر رسید که قسمت دوم فیلم «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم که سال قبل در رده فیلم‌های پرفروش قرار داشت و اکران راضی کننده‌ای را برای تهیه‌کننده و صاحبان سالن نمایش فراهم آورد قرار است خردادماه کلید زده شود و مقدم اصرار دارد که امسال فیلم را اکران کند. با این حساب می‌شود به اکران 95 امید بست و از همین حالا آن را یکی از سال‌های شادی‌آور برای سینمای ایران دانست

منبع: اقتصادخلاق
.

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد